Úspory energie u tramvají: snížení spotřeby pomocných
zařízení spíše než zařízení pro rekuperaci
5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání
elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o
zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu.
Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci
evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných
měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94.
Výsledky měření ukázaly, že většina brzdné energie
generované tramvají je ve skutečnosti opětovně využívána a jen velmi
malý podíl je mařen v brzdných odporech. Kupříkladu u linky 94 bylo
zužitkováno 97 % brzdné energie a pouze 3 % přeměněno na teplo v
odpornících. I když by bylo možné pro tuto energii nalézt další
využití, potenciál pro celkové snížení spotřeby energie tramvaje je jak
patrno velmi malý.
Hlavním důvodem pro tato zjištění je frekventovaný
provoz městských tramvají, kdy většina energie rekuperované do
trakčního vedení je vzápětí spotřebována jiným vozidlem.
Dalším významným důvodem je relativně vysoká spotřeba
energie v pomocných zařízeních. Tato spotřeba činila během letních
měsíců cca 40 – 49 % čisté spotřeby energie tramvají a v období se
zapnutým topením až 60 %. I ve dnech bez zapnutého topení, ventilace a
klimatizace činila netrakční spotřeba kolem 30 % celkové spotřeby
energie tramvají.
Závěrem je, že netrakční spotřeba, tedy spotřeba energie
v pomocných zařízeních, nabízí větší potenciál k lepšímu hospodaření s
energií u tramvají, než snaha o využívání zbývajících několika mála
procent brzdné energie mařené v odpornících.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
CIVITAS
Další informace zde
Přečtěte si také:
2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 
23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015
v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené
elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají
trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z
troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. 
19.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD
nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením. Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes vyrábí britský
výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m. 
12.5.2017 Kanadské město Toronto v provincii Ontario v současné
buduje lehkou železnici tramvajového typu, známou jako projekt
Crosstown LRT. Tato lehká železnice bude zásobována energií z vodních
elektráren zdejší energetické společnosti Toronto Hydro. Jak bylo
odborné veřejnosti oznámeno v dubnu 2017, důležitou součástí energetiky
tohoto projektu by měl být bateriový zásobník elektrické energie 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
13.8.2013
Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny
Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské
městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer
Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského
Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické
články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. 
9.5.2013
Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé
trakce do trakčního
vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního
vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se
však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili
přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo
pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát
výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u
hlubinných linek londýnského metra 
7.8.2014 Na
konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série
13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude
následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní
tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících
cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie,
umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. 

|