COP21: nové výzvy pro energetiku i bezemisní dopravu
5.1.2016 Ve dnech 30. listopadu až 12. prosince 2015 hostila
Paříž 21. konferenci smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu
(COP21), které předsedala Francie. Byla to jedna z největších
mezinárodních konferencí o klimatu, které kdy byly uspořádány. Jejím
výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy, podepsané 195 zeměmi, která
vytváří rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a
ekonomiky. 
Základem smlouvy je závazek držet globální oteplování na
Zemi do roku 2100 pod úrovni 2 °C a usilovat o její udržení na úrovni
1,5 °C, především kvůli ochraně ostrovních zemí, které jsou globálním
oteplováním ohroženy nejvíce. Velký důraz mezi sektorovými akčními
plány jednotlivých zemí byl kladen zejména na využívání obnovitelných
zdrojů energie a na snižování emisní náročnosti v dopravě.
Vyspělé ekonomiky při této příležitosti představily své
cíle v oblasti využívání obnovitelných zdrojů energie. Například
Japonsko má v plánu v roce 2030 vyrábět 22 – 24 % elektřiny z
obnovitelných zdrojů. Evropská unie si vytkla jako cíl pokrýt v témže
roce obnovitelnými zdroji 27 % své veškeré spotřeby energie. Své
přiměřené cíle si stanovily i málo rozvinuté země, jako například
Alžírsko nebo Pobřeží slonoviny.
K odpovědnosti za snižování negativního vlivu dopravy na
životní prostředí se přihlásila Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
s deklarací, v níž se mj. zavazuje podporovat zvýšení podílu veřejné
dopravy na přepravním trhu ve městech do roku 2025 na dvojnásobek. V
tomto směru hodlá UITP zejména podporovat systematické plánování a
využívání moderních technologií ve veřejné dopravě.
Další prezentovanou iniciativou UITP směřující k trvale
udržitelné dopravě je Charta udržitelnosti (Sustainability Charter), v
jejímž rámci 125 provozovatelů hromadné dopravy a zúčastněných
průmyslových firem sdílí zkušenosti a osvědčené postupy z podpory
nízkoemisní dopravy.
Jako příspěvek k ekologické dopravě byla v rámci COP21
prezentována také deklarace C40 Clean Bus Declaration, v niž se 22
světových velkoměst zavazuje pohánět parky svých městských autobusů,
dohromady 40 tisíc vozidel, pomocí nízkoemisních technologií.
Není proto náhodou, že u příležitosti COP21 byly v
provozu demonstrovány také elektrobusy, například průběžně dobíjený
kloubový elektrobus Hess s průběžným dobíjením ABB TOSA, elektrobus
Solaris Urbino 12 electric nebo
elektrobus Irizar i2e, který je v provozu například v Londýně a v Barceloně.
K závěrům a cílům COP21 se hlásí také mnohé další
organizace, sdružení a projekty, jejichž cílem je podporovat udržitelný
rozvoj na Zemi. Patří sem například projekt CHIC, zaměřený na podporu
palivočlánkových autobusů (blíže k tomuto projektu viz v naší studii
„E-mobilita v MHD“).
Uvedené iniciativy a závazky lze tedy obecně brát i jako
velké výzvy do nového roku 2016. Svojí troškou do mlýna přitom hodlá
přispět i naše Pracovní komise pro elektromobilitu
v rámci
Sdružení dopravních podniků ČR, jejímž cílem je podporovat rozvoj
elektrobusů i další elektrické dopravy ve městech.
Ing.
Jakub Slavík, MBA
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
18.12.2015
Inovativní technologie ABB pro nabíjení elektrických
autobusů byla jedním z hlavních lákadel přehlídky ekologických
dopravních systémů, konané u Eiffelovy věže v Paříži u příležitosti u
příležitosti konference COP21 na začátku prosince 2015. Na této
konferenci se sešli vrcholní představitelé z celého světa, aby dospěli
k celosvětové dohodě o řešení změny klimatu. 
15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na
lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované
patrové plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je
součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je
mj. zapojena i Plzeň. 
14.12.2015 Již dříve avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12
electric v Paříži
zahájil na
začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na
linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu
jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce
Ekoenergetyka. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. 
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. 
9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude
mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně
dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z
tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK
Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015
k
tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. 
6.11.2015 Největším
evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v
dopravě. 
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně
nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). 
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. 

|