Zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů
21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena
Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus
Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací.
Iniciativa je založena na následujících třech pilířích:
1. Veřejná deklarace potvrzující společné ambice měst a
výrobců na urychlené uvádění čistých autobusů do provozu.
2. Vytvoření implementační platformy, kde se setkávají
veřejné orgány, provozovatelé veřejné dopravy a finanční instituce s
cílem
• lépe si vyměňovat
informace,
• lépe organizovat
relevantní hráče a vytvářet koalice,
• podporovat potenciální
investice,
• vydávat doporučení ke
konkrétním otázkám příslušné politiky.
3. Vytvoření expertní skupiny, která přivede dohromady
hráče na straně poptávky a nabídky. Tato expertní skupina bude využívat
přínosy ze společné odbornosti v oblasti technologické, finanční a
organizační.
Českou republiku v rámci této iniciativy prozatím
reprezentuje Škoda Electric.
Aktivity v rámci této iniciativy by měly přispět k
nasazení nejméně 2 000 bezemisních autobusů v EU konci roku 2019 a
později by se růst jejich počtu měl zrychlovat.
To vyplývá ze současných aktivit v EU, směřujících k
čisté městské hromadné dopravě. Mnohá evropská města, jako například
Paříž, Atény a Madrid, mají v plánu od roku 2025 provozovat již jen
autobusy s alternativním pohonem nebo přestat nakupovat konvenčně
poháněné autobusy, jako např. Kodaň, Berlín, Londýn nebo Oslo. Některé
nizozemské provincie hodlají po tomto
roce provozovat v městské dopravě již jen bezemisní autobusy, tedy
elektrobusy.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V
červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely
dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. 
17.7.2017 Mezi přední
evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů). 
30.6.2017 Velká
Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu
jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v
Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. 
16.6.2017 Lucembursko,
resp. jeho hlavní město Lucemburk,
má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. 
8.6.2017 Přeprava
cestujících na letištních plochách je
specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit
přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po
krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou
spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky
autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský
Schipol.
Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak
ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku
června 2017.
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL
Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 
23.5.2017 V rámci
evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015
v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené
elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají
trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z
troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz
naše studie
„E-mobilita v MHD“),
nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. 
19.5.2017 V anglickém
městě Milton Keynes bylo na linku MHD
nasazeno během roku 2014 osm
elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením. Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících.
Elektrobusy pro Milton Keynes vyrábí britský
výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5
m. 
24.4.2017 Systém
standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. 
4.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a
jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této
akce. 
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. 
21.2.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné
konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou
například elektrobusy amerického výrobce Proterra.
Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 

|