Internet vlaků nebo internet věcí, služeb a lidí na
železnici: různá jména pro podobná řešení
18.5.2017 Zhruba před rokem jsme našim čtenářům představili
koncept internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP) na železnici od
společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty
náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet
vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož
skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku
zvanou Digital Rail Services, integrující globální zkušenosti skupiny
Siemens se znalostmi ze svých železničních center v USA.
Digital Rail Services sídlí v Atlantě v rámci výzkumné
univerzity Georgia Institute of Technology, s níž má Siemens téměř
dvacetileté partnerství.
Služby Digital Rail Services budou založeny na cloudové
analytické platformě Siemens Railigent, určené pro správu majetku na
železnici, a na operačním systému Siemens MindSphere pro internet věcí,
určené primárně pro průmysl v rámci konceptu Industry 4.0. Digital
Rail Services zde nabídne monitorování stavu a polohy vozidla v reálném
čase, dálkovou diagnostiku, analýzu příčin a inteligentní prognostiku
pro podporu údržby. Tyto služby budou jištěny funkcemi kybernetické
bezpečnosti.
Tento systém bude mít své první provozní aplikace na
systémech lehké železnice ve městech Atlanta a Charlotte. Data z
tramvajových vozidel systému Atlanta Streetcar (viz foto), dodaných sem
společností Siemens, budou analyzována s cílem zjistit příčiny úzkých
míst v dopravě, které zpomalují jízdu, místa a časy s vyšší spotřebou
energie a místa, kde je často používán klakson, což by mohla být
známka, že úpravy v infrastruktuře by zde mohly zvýšit bezpečnost.
Siemens také spolupracuje s dopravní organizací
Charlotte Area Transit System na pilotním programu, který by měl
využívat diagnostiku a analýzu dat v režimu blízkém reálnému času s
cílem zvýšit celkovou disponibilitu vozového parku.
Koncept internetu vlaků vychází ze současné situace, kdy
– podle představitelů Siemens – železniční vozidla registrují každý rok
mezi jednou a čtyřmi miliardami dat a železniční infrastruktura může
vysílat miliardu zpráv. Pokud se těmto datům dá možnost být efektivně
zužitkována, lze včas detekovat špatné fungování zařízení, dříve než se
objeví vážné problémy, stejně jako průběžně vysílat informace, které v
konečném důsledku zlepší přesnost vlakových spojů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
31.3.2017 Technologické aplikace s uživatelským rozhraním přes
smartphone postupně pronikají i do oblasti údržby strojů a zařízení,
včetně dopravních prostředků. Příkladem je aplikace AURA od španělské
technologické firmy NEM Solutions, která byla odborné veřejnosti
představena v březnu 2017. 
28.3.2017 Pro rozpoznávání registračních značek automobilů v
mýtných systémech nebo na parkovištích se dnes typicky používají kamery
vybavené infračervenými LED se světlem o vlnové délce 850 nm – 940 nm.
Při těchto vlnových délkách však často vzniká problém s vytvářením
dostatečně kontrastních zobrazení určitých barevných kombinací. Na
pomoc přichází společnost Osram Opto Semiconductors se svým novým
produktem, infračervenou LED 
17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. 
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 
21.11.2016 Pro
potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a
sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku
2016 budována síť
SIGFOX. Jak byla v
listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující
v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií
bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách
města. 
19.10.2016 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. 
18.5.2016 Moderní kolejová doprava představuje velice komplexní
systém zahrnující různorodé, ale navzájem provázané mobilní i stabilní
technologie: vozidla, trakční energetickou infrastrukturu, dopravní
řídicí a zabezpečovací systémy, rozmanitá informační, komunikační a
odbavovací zařízení, technická zařízení budov, aj. Tento systém
obsluhují a udržují lidé různých profesí a různých úrovní kvalifikace,
zpravidla fungujících v rámci poměrně složitých organizačních
struktur. Přepravní trh tlačí na snižování provozních nákladů
včetně zefektivnění správy majetku 
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným
předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek
městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením.
Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city.
Tradičním způsobem
se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z
Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s
automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016
odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze
záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob.
19.8.2016 Londýn
je jednou z evropských metropolí, které průběžně
naplňují koncept smart
city. Důležitá oblast,
které je v této souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace
o dopravě, které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů.
Vedle otevřených dat z oblasti dopravy,
která dnes využívá
kolem pěti set uživatelských aplikací, přišel městský organizátor
dopravy Transport for London (TfL) v srpnu 2016 s další
novinkou 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|