Na cestě k uhlíkově neutrálnímu dolu: palivočlánkové
pohony také pro těžební průmysl
14.11.2019 Palivočlánkové (tedy především vodíkové) technologie se
stále více uplatňují, nebo chystají uplatňovat, jako bezemisní nebo
nízkoemisní pohony v rozmanitých oblastech osobní, nákladní i
technologické dopravy, kde bateriová elektrická vozidla narážejí na
omezenou kapacitu baterií. Jak byla koncem října 2019 informována
odborná veřejnost, v roce 2020 by měl být tento pohon poprvé otestován
také v těžebním průmyslu, konkrétně na ultratěžkém nákladním vozidle v
povrchovém dole na platinovou rudu společnosti Anglo American. 
„Platinová“ důlní premiéra palivočlánkového pohonu není
náhodná. Platina slouží u mnoha typů palivových článků (zejména těch,
která se používají pro pohon vozidel) v tenké vrstvě jako katalyzátor
na elektrodách, kde umožňuje fungování palivového článku – tedy průchod
elektronů odštěpených z atomů vodíku vnějším elektrickým obvodem.
Zmíněná důlní společnost Anglo American je největším světovým
producentem platiny a zároveň strategickým investorem v kanadské
společnosti Ballard, která je
předním dodavatelem palivových článků pro vozidla.
Palivočlánkovým pohonem bude pro testovací účely vybaven
přebudovaný ultratěžký důlní nákladní automobil (viz obrázek). Zmíněná
společnost Ballard pro tento účel dodá devět palivočlánkových modulů
typu FCveloCity®-HD o výkonu 100 kW. Osm z nich bude pohánět toto
nezvyklé vozidlo, devátý poslouží jako záložní pro případ poruchy.
Takto přebudované vozidlo by mělo v roce 2020 sloužit v
testovacím provozu v jednom z jihoafrických platinových dolů
společnosti Anglo American. Pokud se osvědčí, měly by být podobná
nákladní vozidla v megawattové výkonové řadě nasazena v dalších
provozech společnosti Anglo American v různých částech světa.
Tento testovací provoz je jedním z důležitých kroků
společnosti Anglo American při naplňování svých strategických cílů v
oblasti ochrany životního prostředí a klimatu. Cílovou vizí
společnosti, k níž by se chtěla tímto projektem přiblížit, je uhlíkově
neutrální důl.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
Ballard Power Systems
Další informace zde
Přečtěte si také:
10.6.2019
Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s
tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun.
Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž,
že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující
bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se
mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy. 
6.6.2019 Vodní doprava
je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní
prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku,
vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde
postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě
obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být
vyhlídkové lodě, jaké již léta
slouží například v Brně), přicházejí
stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala
významný milník palivočlánková říční plavba: 
31.5.2019
Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko. 
20.5.2019 Palivočlánkové
autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019 
14.5.2019 Zplodiny z
lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou
součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě
nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít
bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry
se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s
trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů
nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému
trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 
25.2.2019
Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města. 
17.1.2019 Když
před
mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla
pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil,
že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako
neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako
palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním
produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají
k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve
spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým
hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. 
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem
srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA
sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže –
americkou
střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun.
Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového
nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. 
22.10.2018 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve
svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu
užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových
článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové
autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje
řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků. 
11.7.2018 Velké
námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem
patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o
případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za
spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však
neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní
motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum
dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon:
švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský
výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. 

|