Jednoduché a funkční elektrické konektory s kódováním
od Stäubli na elektrických lodích v Brně
2.12.2020 Lodní doprava na vlnách Brněnské přehrady je
součástí Dopravního podniku města Brna, a.s., která svoji činnost
započala v roce 1946. Od té doby brázdí osobní lodě brněnské moře
výhradně na elektrický bateriový pohon. V současnosti podnik spravuje
sedm lodí. Během plavební sezóny od poloviny dubna do poloviny října
přepraví na 245 000 cestujících. 
Ekologické elektrické lodě s konektory Stäubli
Pro provoz na Brněnské přehradě je charakteristický
elektrický pohon již více než sedmdesát let. Tento fakt má nejen značný
ekologický význam, neboť představuje účinné opatření proti znečišťování
vodárenské nádrže pro Brno ropnými produkty, ale rovněž přispívá k
čistotě ovzduší a snižování hlučnosti v rekreační oblasti města Brna.
Elektrizaci stanovuje vyhláška z roku 2015 o vodních nádržích a vodních
tocích, na kterých je zakázána doprava plavidel se spalovacími motory.
Původní starší typy konektorů Stäubli byly dodávány již
výrobcem plavidla. Jednalo se o řešení, které nedisponovalo kódováním,
což mnohdy vedlo k problémům se zapojením (otočení polarity).
Rekonstrukce nabíjecích stanic jako příležitost
„V roce 2017 jsme rekonstruovali nabíjecí stanici a bylo
nutné zabránit špatnému připojení,“ vysvětluje Martin Ecler, vedoucí
lodní dopravy.
V té době Stäubli uvádělo na trh nové typy konektorů,
které díky mechanickému kódování vylučují chybné zapojení neboli
prohození pólů a zároveň disponují krytím IP65 z důvodu všudypřítomné
vody na molu. Stäubli si klade za cíl zajistit rovněž
bezpečnost lidem, kteří s konektory manipulují, a to díky ochraně
dotyku IP2X v rozpojeném stavu.
Nové řešení
„Pomalé“ DC nabíjení trakčních olověných baterií s
tekutým elektrolytem a kapacitou 1240 Ah v podpalubí lodi se vzhledem k
požadavkům na jednoduché a funkční zařízení s přihlédnutím k životnímu
prostředí nabízelo jako vhodné řešení.  
Nabíjecí stanice se nachází na břehu, je vybavena
jednopólovými vidlicemi 16BL a na lodi jsou namontovány proti-kusy –
panelové zásuvky. Nabíjení probíhá maximálně 11 hodin v průběhu noci a
lodě se poté vydrží plavit čistě na bateriový pohon 100 km, tedy celý
následující plavební den. 
Stäubli
Foto ©
Stäubli
www.staubli.com
Tento
článek byl uveřejněn v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“.
Více informací a brožura v pdf ke
stažení zde
Přečtěte si také:
1.12.2020 Malmö na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300
tisíci obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí
je spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i
zde klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská
hromadná doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými
největším severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských
měst má i Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by
ovšem nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro
elektrobusy. 
30.11.2020 Stejně jako
osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 
27.11.2020 V roce 2021
bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů.
Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým
dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro
průběžně dobíjené elektrobusy – koncept
vhodný zvláště pro města s relativně krátkými linkami a snadným
přístupem k vlastnímu zdroji energie v podobě trakční sítě tramvají,
trolejbusů nebo metra.
26.11.2020
Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k
událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že
jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra
podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů. V
prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít
nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo
jiné, přinese České republice významnou možnost směřovat k naplnění
cílů/limitů
stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech.
24.11.2020 Rozvoj
bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky
elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba
pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů
do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání
elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích
stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. 
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší
tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke
zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.

|