Příprava těžby českého lithia aktuálně: prověřována
těžba, technologie zpracování a využití v Gigafactory17.9.2021 Zamýšlená těžba lithia na Cínovci představuje významný
obchodní potenciál v automobilovém průmyslu a energetice Ministerstvo
průmyslu a obchodu (MPO), Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT),
společnost ČEZ a další subjekty řeší celý produkční řetězec pro využití
lithia z Cínovce. Zabývají se přípravou těžby cinvalditu a metodou
získávání lithia z této horniny v kontextu s vybudováním Gigafactory na
výrobu baterií pro elektromobily a velkokapacitní úložiště elektřiny.
Koncem srpna 2021 o tom odbornou veřejnost informovalo MPO. 
Lithium a jeho ložisko v ČR
Lithium je měkký a lehký stříbrně bílý kov s nejnižší atomovou
hmotností ze všech kovů, jehož zásoby se nachází především v Austrálii,
Chile a Argentině.
Lithium se vyskytuje jen ve sloučeninách jako příměs různých hornin
(rudy lithia obsahují okolo 1 – 6 % lithia). Tomu odpovídá i složité
průmyslové získávání čistého lithia. Zjednodušeně řečeno, dochází zde
nejprve k několika fyzikálně chemickým přeměnám solí tohoto kovu
obsažených v horninách. Na jejich konci je zpravidla chlorid lithný, z
něhož lze kovové lithium získat elektrolýzou.
Jedny z nejrozsáhlejších zásob lithiové rudy v Evropě se nacházejí na
Cínovci, z toho dvě třetiny na české straně a jedna třetina na straně
německé. Lithium se zde vyskytuje ve formě rudy cinvalditu (viz foto) –
chemický vzorec KLiFe2+Al(AlSi3O10)(F,OH)2.
Výlučným držitelem práv na průzkum a využití lithiového ložiska na
Cínovci je soukromá společnost Geomet, jejímž většinovým akcionářem je
skupina ČEZ.
V současné době se dokončuje geologický průzkum a zpracovává studie
proveditelnosti, která by měla být hotová v květnu 2022. 
Ověřování technologie získávání lithia z rudy
Aktuálně se rovněž řeší metoda, jak lithium z cinvalditu získávat. Jde
o klíčový aspekt konkurenceschopnosti celého projektu. V Evropě jsou
totiž i jiné zdroje lithia, například v Srbsku, Finsku či Portugalsku a
v dalších zemích se dělají průzkumy.
Technologický postup výroby je zkoušen v poloprovozních podmínkách a na
pilotních testovacích linkách. Zpracovatelské technologie se
porovnávají co do výnosu prvků a ekologičnosti.
Jednou z cest by mohla být ve světě unikátní úpravárenská metoda
vyvinutá na VŠCHT. Významným rysem této technologie je, že je
bezodpadová. V současné době je ověřována v novém technologickém centru
CIRKTECH v čížkovické cementárně, které bylo otevřeno v červnu 2021.
Žádoucí bude, aby se o technologii zpracování lithia rozhodlo
nejpozději v roce 2023. Bude pak možné začít s výrobou v roce 2025. Tím
se harmonogram těžby a získávání lithia prováže s harmonogramem využití
lithia při výrobě baterií, především baterií do elektromobilů. 
Vazba na projekt Gigafactory
V ČR vzniká unikátní hodnotový řetězec, zahrnující těžbu lithia,
zpracování lithia a následně jeho dodávky do plánované Gigafactory, tj. továrny
na bateriové články pro elektrická vozidla, která je nyní ve fázi
strategického projektu připravovaného v partnerství MPO a ČEZ.
Gigafactory by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30
gigawatthodin, což vystačí pro 400 tisíc až 800 tisíc osobních
automobilů ročně.
Gigafactory by mělo postavit konsorcium technologického partnera,
energetického developera a partnera z automobilového průmyslu. Žádoucí
bude, aby o finálním konsorciu bylo rozhodnuto do konce roku 2021. Při
optimistickém scénáři by pak Gigafactory mohla být postavena v roce
2025.
Příprava těžby českého lithia a Gigafactory reaguje na předpokládaný až
desetinásobný nárůst trhu s bateriemi v letech 2020 až 2030 v důsledku
tlaku EU na rozvoj elektromobility. Těžba lithia rovněž představuje
příležitost ke spolupráci se Saskem – jak řečeno na začátku ložisko
Cínovec se nachází ze dvou třetin na území ČR a z jedné třetiny v Sasku.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © MPO
Další
informace zde
Přečtěte si také:
3.8.2021 Memorandum ohledně přípravy projektu továrny na bateriové články do
elektromobilů, tzv. Gigafactory, uzavřely koncem června 2021
Ministerstvo průmyslu a ČEZ. Dokument nastavuje základní podmínky
vzniku továrny a je předpokladem pro dohodu s dalšími případnými
zástupci investorů do tohoto podniku, kde by vedle ČEZ působili
například také zástupce automobilového průmyslu či výrobce baterií. 
21.7.2021 Po
německém Wiesbadenu
budou elektrobusy Mercedes eCitaro vybavené bateriemi
s pevným elektrolytem
(solid state) také ve švýcarské Basileji. Od
července 2021 nasazuje tamní městský dopravce Baselland
Transport AG (BLT) pět těchto elektrobusů (viz foto) do provozu na
lince č. 37. Dalších osm těchto elektrobusů bude v blízké době nasazeno
na regionální linky.
24.5.2021 Pod pojmem
elektromobilita si většina lidí představí především osobní
elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně
setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve
službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co
je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility.

14.5.2021 Po
poklesu kapacity trakčních baterií v elektrobusu na úroveň, kdy už se
nevyplatí jejich využití pro vozidlo, mohou
stále sloužit ve svém
„druhém životě“. Nejčastější takovéto využití je
ve
stacionárních zásobnících pro budovy jako doplněk obnovitelných zdrojů.
Hannoverský provozovatel městské dopravy ÜSTRA představil na konci
dubna 2021 jiné, netradiční řešení: baterie z elektrobusů jako doplněk
tramvajové měnírny. 
19.1.2021
Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými
se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další
aplikace. 
12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální
technologie trakční baterie
pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky
parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u
elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt
od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle,
příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou
hromadnou dopravu. 
12.1.2021 Co
v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich
života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto
důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec
první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně
recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci
kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci
lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a
elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována
začátkem roku 2021. 
5.1.2021 První článek z naší školy baterií,
uveřejněný i
v brožuře „Elektrické
autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do
problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má
za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy
ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak
akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 
3.4.2020 Lithium
představuje důležitý prvek pro výrobu
akumulátorů a baterií a
s ním spojený
rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda
je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že
její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o
tom byla informována naše veřejnost. 

|