![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
SiC měniče a motory s permanentními magnety umožňují 30% úspory trakční energie16.6.2023 Trakční výzbroj kombinující trakční měniče z karbidu křemíku (SiC) a trakční motory s permanentními magnety mohou dohromady snížit spotřebu trakční energie elektrického vozidla o 30 %, spolu se snížením hmotnosti a hluku při srovnatelné spolehlivosti a vyšší úrovni udržovatelnosti. To je závěr testovacího provozu technologie Alstom v čínském městě Čcheng-tu, s nímž byla odborná veřejnost seznámena na přelomu května a června 2023.
Karbid křemíku a jeho využití pro trakci Polovodičové součástky na bázi karbidu křemíku (SiC) byly a neustále jsou vyvíjeny pro použití do vysokých teplot, velkých výkonů, dynamických aplikací a pro zařízení s vysokou dávkou radiace. Jedná se o podmínky, ve kterých by tradiční křemíková součástka nemohla fungovat. Karbid křemíku je velmi odolný proti působení těchto vlivů, což umožňuje například významnou úsporu energie i další přínosy při použití u vysokonapěťových spínačů v řízení elektrických pohonů. Příznivé vlastnosti karbidu (SiC) křemíku pro technologické účely jsou známy již od 60. let minulého století. Protože však je v přírodě příliš vzácný a jeho syntetická výroba byla drahá, využíval se hlavně u aplikací v armádě nebo kosmonautice. Nyní se opět dostávají do popředí zájmu průmyslu mj. pro využití v trakci, ale také u stacionárních aplikací, například u fotovoltaických zdrojů. Elektrické pulzní měniče na bázi SiC mohou, podle odborníků na problematiku polovodičů, pracovat na frekvenci mnohem větší než s využitím klasických součástek. S vyššími frekvencemi klesá potřebná kapacita kondenzátorů, a tedy i jejich rozměr je menší, což může výrazně snížit celkovou hmotnost, rozměry i náklady. Příznivé výsledky využití karbidu křemíku pro trakci již dříve ukázaly testy na tramvajích Siemens v Mnichově nebo vozech metra Bombardier ve Stockholmu. Motory s permanentními magnety Motory s permanentními magnety jsou synchronní střídavé motory. Fungují na principu interakce stálého magnetického pole rotoru s točivým polem na statoru. Točivé magnetické pole ve statoru vzniká přivedením elektrického proudu na jeho trojfázové vinutí, přičemž magnetické pole rotoru vytváří nalepené permanentní magnety. Pro permanentní magnety se používají moderní materiály na bázi tzv. vzácných zemin. Těmi se rozumí skupina prvků, kterou tvoří skandium, yttrium a všechny lanthanoidy. Mají obdobné fyzikální vlastnosti: jsou to měkké kovy s výbornými magnetickými vlastnostmi. Motor s permanentními magnety má oproti klasickým elektromotorům používaným v trakci jednodušší konstrukci (odpadá budicí vinutí rotoru a zdroj budicího proudu). Motory s permanentními magnety také dosahují větší účinnosti tím, že k vytvoření magnetického pole na rotoru nepotřebují elektrickou energii z vnějšího zdroje a v rotoru navíc nevznikají ztráty. To vše se promítá do příznivých provozních vlastností i lepší provozní ekonomiky vozidel vybavených těmito motory. Technologie testovaná v Čcheng-tu Uvedená technologie byla vyvinuta francouzsko-čínským společným podnikem Alstom NUG Propulsion System Co. Během konstrukční fáze nového trakčního měniče byla věnována zvláštní pozornost tomu, aby měl úroveň spolehlivosti stejnou jako dosavadní technologie, a to při přechodu od ovládání vozidla k ovládání jednotlivých náprav. Vyšší udržovatelnosti je dosahováno inovativní konstrukcí měniče spolu s využitím karbidu křemíku pro lepší provozní vlastnosti, provozní ekonomiku i jízdní komfort (viz výše). Testování v Čcheng-tu (anglický přepis Chendu) proběhlo na lince 7 tamního metra v běžném provozu s cestujícími (viz foto). redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Alstom Další informace zde a také zde
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|