Smarte Schrubber neboli Smart kartáč: na berlínském
hlavním nádraží si měřily síly čisticí roboty
16.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a
rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika.
Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i
Německé státní železnice (DB). Není divu – přes jejich cca 5 700
nádraží o úhrnné ploše 1,8 miliónu čtverečních metrů projde denně přes
5 miliónů cestujících. Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky
je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly
DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated
Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy
česky „Smart kartáč“. 
Soutěž organizovala drážní servisní organizace DB
Services spolu s drážní inovační organizací DB mindbox.
Soutěžní arénou byl průchod halou berlínského hlavního
nádraží o rozloze 200 m2 (celková plocha tohoto nádraží je 15 000 m2)
za normálního provozu s cestujícími a množstvím rozmanitých překážek.
Soutěžící roboty si zde musely poradit například se skvrnami od kečupu
nebo se zbytky chipsů. Porota hodnotila orientaci robotů na nádraží,
pojíždění po optimálních čisticích trasách, reakci na překážky a
cestující, kvalitu čištění i bezpečnost provozu.
Soutěžícími, respektive jejich dodavateli, byly
společnosti
• Adlatus Robotics,
start-up z německého města Ulm, který vyvíjí čisticí roboty od roku
2015,
• Cleanfix, švýcarská
firma dodávající čisticí stroje již od sedmdesátých let,
• HEFTER cleantech,
německý specializovaný dodavatel zařízení na čištění podlah a
eskalátorů,
• TASKI Diversey, americký
dodavatel čisticích a hygienických systémů včetně čisticích robotů.
Ukázalo se, že čisticí roboty jsou na takové technické
úrovni, že si se svými úkoly dokázaly úspěšně poradit. Pokud některému
z robotů docházela energie v bateriích nebo čerstvá voda v nádrži,
anebo naopak byla nádrž na špínu již plná, dojel se sám obsloužit do
servisní stanice. Zdá se tedy, že plně autonomní provoz čisticích
robotů je velmi reálný vývojový směr této techniky.
A cena pro vítěze? Rámcová dvouletá smlouva s DB na
rozvoj robotického čištění na nádražích. Bude-li tento testovací provoz
úspěšný, stanou se čisticí roboty na německých nádražích každodenní
realitou.
Videosnímek ze soutěže je k dispozici zde
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Deutsche Bahn AG
Další informace zde
Přečtěte
si také:
6.12.2017 „Lidský“ robot YuMi od ABB
je již známý české odborné veřejnosti díky svému nasazení v Jablonci
nad Nisou v závodě ABB s.r.o., Elektro-Praga při montáži výrobků nízkého napětí i díky svým příznivým referencím ze
zahraničí, například z Nizozemska.
Na základě úspěchu tohoto robota YuMi s dvěma rameny, který jako první
dokáže skutečně spolupracovat s člověkem, představila společnost ABB na
konci listopadu 2017 na Mezinárodním veletrhu robotiky (iREX) v Tokiu
kolaborativního robota s jedním ramenem. Robot kombinuje
špičkové parametry a technologie s minimálními nároky na prostor. 
19.9.2017 Ropné tanky o průměru 40-80 metrů čistí první
certifikovaný systém s robotem slovenské firmy ADROC Tech s.r.o., který
může pracovat i v prostředí s nejvyšším nebezpečím výbuchu. Doplňují
jej kamery s datovými kabely made by Lapp. 
14.6.2017 „Lidský“ robot YuMi od ABB
byl české veřejnosti poprvé prezentován na Mezinárodním strojírenském
veletrhu v Brně v září 2015. Uplatňovat se začíná i v rutinním provozu.
Jako první byl YuMi nasazen od května 2016 v Jablonci nad Nisou v
závodě ABB s.r.o., Elektro-Praga
při montáži výrobků nízkého napětí. Zhruba rok po úspěšné české
premiéře začaly na základě velmi dobrých výsledků z Jablonce pracovat
od června 2017 tři roboty YuMi v závodě ABB v nizozemském Ede na výrobě
elektrotechnických součástek. 
23.2.2017 Pro průzkum areálu havarované japonské jaderné
elektrárny Fukushima Daiichi, patřící společnosti Tokyo Electric Power
Company (Tepco), jsou ve velké míře využívány specializované průmyslové
roboty. Jejich nasazení při konkrétních úkolech v náročných podmínkách
havarovaného reaktoru jim předurčuje mj. rozmanité, občas i bizarní
tvary a podobu. Vedle robota MEISTeR
na
pásovém pojezdu, „mývalího“ robota Racoon nebo „vetřeleckého“ robota pro průzkum úzkých prostor byl v únoru
2017 nasazen robot připomínající škorpióna. 
6.12.2016 Bezobslužné robotické tahače CEITruck s periferními
jednotkami (viz foto) zabezpečují distribuci materiálu po
předdefinovaných dráhách ve výrobních halách. Samozřejmostí je
monitorovací a řídicí bezdrátový systém a automatické nabíjení.
Využitím automatického logistického systému od společnosti CEIT zvyšují
firmy svoji produktivitu a zároveň snižují logistické náklady. 
28.2.2014 O záchranném robotu MEISTeR (Maintenance Equipment
Integrated System of Telecontrol Robot) od Mitsubishi Heavy Industries
jsme již před více než rokem psali v článku Malí roboti do nebezpečných
podmínek. Tento robot byl vyvinut pro náročné odklízecí práce v
havarované jaderné elektrárně Fukushima Daiichi. V druhé polovině února
2014 úspěšně skončily jeho demonstrační testy a nyní již čeká na
nasazení v “ostrém provozu“ při dekontaminaci a odběru vzorků. 
3.12.2013 Od konce listopadu 2013 odstraňuje kontaminaci v jaderné
elektrárně Fukushima Daiichi 2 robotický vysavač a mycí stroj
přezdívaný „Raccoon“ (mýval), patřící provozovateli elektrárny,
společnosti Tokyo Electric Power Company (Tepco). V rámci zkušebního
provozu se tento robot pohybuje po podlaze prvního podlaží reaktorové
budovy, drhne a umývá tlakovou vodou její povrch, a snižuje tak
radiaci. 
16.4.2013
Projektový tým vedený britskou společností OC
Robotics zahájil na konci března 2013 výzkumný a vývojový projekt
LaserSnake2. Jeho cílem je vyvinout robot s dlouhými hadovitými
končetinami pro práci ve stísněných prostorách, ve vzduchu a pod vodou. 
23.2.2013 Odstraňování následků nehody v jaderné elektrárně
Fukushima je neustálou výzvou pro technologie průmyslových robotů,
které umí samostatně vykonávat manuální práce v nepřístupných místech
nebo v kontaminovaném prostředí. Po úspěšném robotu MEISTeR přichází Mitsubishi Heavy Industries (MHI) s dalším unikátním robotem
označeným jako MHI-Super Giraffe (MARS-C), tedy „superžirafa“. Název
tohoto robota je jednak akronym, a jednak výstižné pojmenování jeho schopnosti dosáhnout až do výšky 8 metrů. 
24.12.2012
V posledních týdnech roku 2012 se světu představili malí roboti pro
záchranné práce v nepřístupném prostředí – robot MEISTeR od firmy
Mitsubishi Heavy Industries a robot Tetrapod od firmy Toshiba. Ačkoliv
jejich celková koncepce je na první pohled odlišná, oba sloučí
podobnému účelu a mají podobnou pohonnou jednotku i některé další
vlastnosti. 

|