Stratobus: elektřinou poháněná stratosférická
vzducholoď ohlídá bezpečnost
29.4.2016 Koncem dubna 2016 ohlásila společnost Thales Alenia
Space (společný podnik mezi firmami Thales and Finmeccanica a
jeden z nejdůležitějších hráčů na evropském trhu vesmírné
telekomunikační, navigační a měřící techniky) zahájení unikátního
výzkumného a vývojového projektu Stratobus. Stratobus je autonomní
stratosférická vzducholoď, určená zejména k dohlížení na bezpečnost
pozemních objektů, pro měření a telekomunikační účely. 
Stratobus bude umístěn ve spodní vrstvě stratosféry ve
výšce cca 20 km nad oblastí své působnosti. Vzduch je zde stále
dostatečně hustý, aby vzducholodi umožnil vznášení. Větry v této výšce
jsou přitom stálé a nepřesáhnou rychlost 90 km/h. To umožní vzducholodi
zaujmout stabilní pozici s využitím elektrického pohonu, přičemž
zdrojem elektřiny budou solární panely.
Stratobus, podobně jako třeba vesmírné družice, ponese
rozmanitá zařízení pro plnění svých úkolů. Takovými úkoly může být
například dohled nad hranicemi států či nad kritickými oblastmi na zemi
nebo na moři (napříkald videosledování ropných plošin), bezpečnost (boj
proti terorismu nebo pašerákům drog), monitoring životního prostředí
(lesní požáry, eroze půdy, znečištění ovzduší apod.) a telekomunikace
(například internet). Stratobus při těcho úkolech přehlédne na povrchu
vzdálenost až 500 km.
Stratobus se řadí mezi tzv. pseudosatelity pro velkou
výšku (high-altitude pseudo satellites, HAPS), které vyplňují mezeru
mezi vesmírnými satelity a drony. Poptávka trhu po HAPS stále roste,
ale prozatím neexistuje produkt, který by ji plně uspokojil. To je
příležitost pro Stratobus, jehož provoz navíc bude, s ohledem na jeho
předpokládaný pohon, ekonomický a zároveň ekologický. Vzhledem k
poptávce a k uvedeným provozním vlastnostem se předpokládá návratnost
Stratobusu za méně než tři roky po jeho komercializaci.
Projektové konsorcium tvoří zmíněná společnost Thales
Alenia Space jako vedoucí projektu odpovědný za systémovou integraci a
za dodávku avioniky, solárních panelů a certifikace produktu. Dalšími
členy projektového týmu jsou společnosti CNIM (Construction
Navale Industrielle de la Méditerranée), která dodá konstrukci
vzducholodi a související vybavení včetně gondoly
vzducholodi, Solutions F jako dodavatel
elektrického pohonu, Airstar Aerospace jako dodavatel obalu vzducholodi
a Tronico-Alcen jako dodavatel energetického managementu. K těmto
francouzským firmám se v projektu připojila také norská společnost
Cmr-Prototec jako dodavatel zásobníků energie a kanadská společnost
MMIST jako dodavatel padáků.
Projekt je spolufinancován z rozpočtu francouzské vlády
částkou 17 mil. € v rámci programu „Investice do budoucnosti“. Toto
financování pokrývá dvouletou fázi vývoje klíčových technologií, která
vyvrcholí sestrojením demonstrační verze. Očekává se rovněž
spolufinancování částkou cca 3 mil. € z rozpočtů čtyř francouzských
regionů.
Předpokládá se, že demonstrační verze Stratobusu bude k
dispozici v roce 2018. Následovat by měly v roce 2020 kvalifikační a
certifikační lety hotového produktu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
Thales
Další informace zde
Přečtěte
si také:
20.1.2016 Společný výbor Evropské kosmické agentury ESA a Čínské
akademie věd vybral k realizaci z třinácti různých variant řešení
družicového systému projekt družice SMILE, v jehož konsorciu je i
Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze. Za
dobu platného členství České republiky v Evropské kosmické agentuře
(ESA) se jedná o první případ, kdy orgány kosmické agentury vybraly k
finální realizaci družicového vědeckého projektu ESA návrh s českou
účastí na nejvyšší úrovni, tedy členstvím v hlavním konsorciu. 
23.10.2015
Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční,
kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě.
Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v
Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného
letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový
palivový článek. 
23.9.2015
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
14.8.2014
V
průběhu silné bouřky se na obloze mohou objevit až desítky
tisíc
blesků. Jejich detekce získává stále více na praktickém významu.
Tyto informace využívají letečtí dispečeři pro plánování letových tras,
meteorologické ústavy pro různé předpovědi, nebo pojišťovny, výrobní
podniky. Kromě toho mohou data z informační služby
volně využít například provozovatelé půjčoven horkovzdušných balónů.
Společnost Siemens, která je do zpracování dat z detekce blesků aktivně
zapojena, v této souvislosti v létě 2014 informovala širokou odbornou
veřejnost o způsobu a organizaci této detekce. 
4.6.2014
Lidar
je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o
přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla měří
rychlost větru (viz obrázek dole). Jak koncem května 2014 oznámila
společnost Mitsubushi Electric, provedlo Nizozemské výzkumné centrum
pro energetiku (ECN) úspěšně testy jejího kompaktního větrného lidaru
(viz foto nahoře) pro validaci a následné schválení. Tento lidar tak
může účinně sloužit při projektování větrných farem. 
10.3.2013
Družice GOCE (Gravity field and steady-state
Ocean Circulation Explorer) je družicí Evropské vesmírné agentury ESA,
jejímž posláním je velmi podrobně mapovat gravitační pole planety Země.
Na oběžnou dráhu byla vypuštěna v roce 2009 a krouží zde ve výši cca
270 km nad zemským povrchem, nejníže ze všech družic. Při vyhodnocování
výsledků měření se začátkem března 2013 ukázala překvapivá věc: Tato
družice zachytila zvukové vlny ze zemětřesení v Japonsku v březnu 2011.
Toto zjištění znamená průlom v seismologii 
2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye
poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj
druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v
Kalifornii.
8.1.2013 Koncem
roku 2012 ukončila svoji misi družice
CryoSat, vypuštěná Evropskou kosmickou agenturou ESA na oběžnou dráhu v
roce 2010. Družice CryoSat byla vyvinuta k tomu, aby měřila tloušťku
polárních ledovců a sklon povrchu pevninských ledovců v Antarktidě,
Grónsku a v horských oblastech. ...->

|