Poučení z neúspěchu: v Paříži končí e-carsharing
elektromobilů Autolib’
9.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se
rozvíjí nebo připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing),
v Paříži bylo rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod
názvem Autolib’ v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem
(PPP) ke konci července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám
se totiž ukázal ekonomicky neudržitelný.
Autolib’, provozovaný na základě smlouvy do roku 2023,
byl uveden do provozu v prosinci 2011. Představuje tradiční carsharing
elektromobilů, kdy uživatel může vyzvednout elektromobil na některém ze
stanovišť ve městě a na předměstích, přičemž zaplatí pevný účastnický
poplatek a nevelký poplatek za použití závislý na rozsahu služeb. Tento
systém, ve své době velmi inovativní, se stal vzorem pro další obdobné
e-carsharingy v Evropě.
Jako vozidlo používá Autolib’ malý čtyřmístný
elektromobil Bluecar od francouzského výrobce Bolloré (viz foto výše), s
udávaným dojezdem na jedno nabití 250 km. Současný rozsah jeho služeb
pokrývá 103 municipalit v pařížském regionu (Île-de-France) a zahrnuje
téměř 4 000 elektromobilů, rozmístěných na téměř 1 100 stanovištích a
využívajících téměř 6 000 nabíjecích míst.
Navzdory předpovědím, že tento systém dosáhne ziskovosti
v letošním roce a nebude zatěžovat daňové poplatníky, se však neukázal
ekonomicky životaschopný. I přes svých 150 tisíc aktivních uživatelů
dosáhl ke konci roku 2017 dluhu 210 mil. € (téměř 5,5 mld. Kč) a
provozovatelé vyžadovali, aby zapojené municipality (celkem 103
partnerů v pařížském regionu) z něj pokryly 150 mil. € (3,9 mld. Kč).
Provozovatel zároveň předpověděl, že kumulované ztráta v příštích pěti
letech může dosáhnout až 300 mil. € (téměř 8 mld. Kč).
Tyto neradostné výsledky mají řadu příčin.
Na prvním místě je podcenění konkurenční dopravy. Je to
zejména konkurence rozmanitých taxislužeb a dalších dopravních služeb
typu Uber. Paříž má kromě toho hustou síť veřejné dopravy. Rozvíjí se
zde rovněž systém sdílených elektrokol.
Další příčinou je zmíněná, nerealisticky ambiciózní síť
více než tisíce stanovišť, zahrnující zmíněných 103 municipalit v
pařížském regionu, která byla součástí zadání tohoto partnerství.
K současné situaci přispívají i soustavné problémy s
čistotou vozidel, parkováním a rezervací, které v důsledku vedly k
poklesu zájmu ze strany uživatelů.
Město Paříž v současné době nemá plány nahradit tento
carsharingový systém jiným. Předpokládá spíše, že uvolněných více než 3
tisíce parkovacích míst nyní určených pro vozy Autolib’ nabídne
Pařížanům využívajícím elektromobil.
Tento případ by měl být varováním před přehnaně
optimistickými a velkorysými projekty, tohoto typu, které – ať už z
důvodů politických nebo kvůli čirému nadšení pro věc – podceňují
obchodní stránku věci, tedy především konkurenci ostatních druhů
dopravy a nutné náklady související s udržením celého projektu v
předpokládaném rozsahu a kvalitě.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Autolib
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
20.6.2018 Městský dopravce v německém Mnichově, společnost MVG,
začne od léta 2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří
ke dveřím“, který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné
linkové dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho
podstatou je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem,
zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa,
využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního algoritmu. 
15.6.2018 Městskou
dopravu v 3,5miliónovém německém hlavním městě
Berlíně tvoří síť více než 140 km metra, cca 330 km rychlodráhy S-Bahn,
téměř 190 km tramvají a přes 1600 km autobusů. Aby se v této spleti
vyznaly i děti, a od malička se tak učily používat veřejnou dopravu
jako přátelskou a ekologickou, přichází v červnu 2018 berlínský městský
dopravce Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) ve spolupráci s
vývojářskou firmou HaCon s aplikací pro plánování jízdy „od dveří ke
dveřím“ speciálně určenou dětem pod názvem VBB jump. 
8.6.2018 V
prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den veletrhu, 5.
6. 2018, ještě před jeho vlastním zahájením, jej uvedla konference
„Elektrické autobusy pre mesto“, pořádané konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho
portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické
autobusy pro město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a
stala se tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze.
Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. 
4.6.2018 Univerzitní
areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních
elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde
soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na
domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus
tak
v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu
Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. 
21.5.2018
Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter,
které pro
vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL,
jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná
vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými
nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo
nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit
si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu
zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi
nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil
a osobním
elektromobilem Nissan. 
18.5.2018
V březnu 2018 představila nizozemská technologická
firma ViriCiti ve spolupráci s nizozemskou firmou Simacan, zaměřenou na
geografické informační systémy a jejich aplikaci v logistice, již dříve
avizovaný řídicí a informační systém EV Fleet Analyser.
Jeho aktuální podoba umožňuje modelování budoucí spotřeby energie i na
trasách, jimiž vozidlo dosud neprojelo. 
3.4.2018 Společnost pro
nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR
pověst spíše kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale
ukazuje příklad z Londýna, tato společnost má zájem na efektivním
řešení městské mobility a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o
svých přepravách, která mohou mít pro řízení inteligentní mobility
velký význam. Prvním krokem bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat
v polovině března 2018 v podobě datového nástroje Uber Movement
určeného pro město. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|