Aplikace VBB jump usnadňuje dětem přepravu v berlínské
městské dopravě
15.6.2018 Městskou dopravu v 3,5miliónovém německém hlavním městě
Berlíně tvoří síť více než 140 km metra, cca 330 km rychlodráhy S-Bahn,
téměř 190 km tramvají a přes 1600 km autobusů. Aby se v této spleti
vyznaly i děti, a od malička se tak učily používat veřejnou dopravu
jako přátelskou a ekologickou, přichází v červnu 2018 berlínský městský
dopravce Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) ve spolupráci s
vývojářskou firmou HaCon s aplikací pro plánování jízdy „od dveří ke
dveřím“ speciálně určenou dětem pod názvem VBB jump.
Aplikace VBB jump pro Android (viz obrázek) od HaCon
byla vyvíjena s přispěním dětí a rodičů a s využitím rozhovorů ve
školách a rozsáhlých testů. Je vytvářena tak, aby nabídla jednoduché
intuitivní uživatelské rozhraní, odpovídající schopnostem a potřebám
malých cestujících (zde nicméně poznamenejme, že schopnosti této
generace při ovládání uživatelských aplikací v mnohém předčí generaci
rodičů).
Vedle rozhraní přátelského dětem a jasné struktury
obsahuje VBB jump také vždy viditelnou funkci Help, která dětem umožní
se rychle a snadno spojit s rodiči nebo jinými dříve definovanými
dospělými pomocí textové zprávy nebo telefonního hovoru. Aplikace
přitom automaticky vysílá GPS souřadnice o poloze dítěte a informaci o
stavu nabití baterie v jeho smartphonu.
Kromě výchovy mladé generace cestujících veřejné dopravy
v Berlíně bude tato aplikace stejně užitečná například starým lidem,
jimž orientace v síti berlínské MHD může rovněž působit potíže, a
přesto potřebují samostatně cestovat.
Aplikace VBB jump je k dispozici pro stažení na stránkách VBB zde
redakce Smartcityvpraxi.cz
Obrázek ©
Railway Gazette International/Metro Report International
Další informace zde
Přečtěte si také:
13.6.2018 Zobrazovaní technologie elektronického papíru (e-paper)
má řadu výhod mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto
stáje více rozvíjí, například v rakouském Tyrolsku, ale i v
jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní
technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na
konferenci Smart city v praxi III, pořádané provozovateli
našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018
v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na
zastávce Mozolky. 
13.4.2018 Konceptem
mobilita jako služba (Mobility as a Service –
MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na
potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování
cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla
odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude
rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého
městského dopravce Empresa Municipal de Transportes,
EMT. 
25.1.2018 Cyklista jede
městem, už už by odbočil a bude v cíli,
jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel
do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics 
10.1.2018 Snad každý,
kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé
z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství
světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu
zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc
cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v
prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay
(doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském
nádraží Penn Station. 
13.12.2017 Jízdní
řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem. 
27.9.2017 Londýnské
metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem
k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017. 
19.4.2017 Londýn
je jedním z evropských smart
cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě. 
17.2.2017 Informační
a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart
city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart
city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. 
6.2.2017 To, že cesta
začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|