Přečtěte si:  Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“: Jak moderní technologie řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy




Pozvánky na akce


Stalo se











Londýn dostane další dva palivočlánkové autobusy

6.1.2016 V Londýně je v současné době provozováno celkem osm palivočlánkových autobusů jako součást evropského projektu CHIC (podrobnosti k tomuto projektu viz v naší studii „E-mobilita v MHD“. Nyní k nim přibydou další dva, tentokrát od jiného výrobce a s mírně odlišnou koncepcí pohonu. Na dodávku dvou dalších palivočlánkových autobusů pro Londýn byla těsně před Vánoci 2015 podepsána dohoda mezi belgickým výrobcem autobusů Van Hool a londýnským organizátorem městské dopravy Transport for London.

Současný park londýnských palivočlánkových autobusů tvoří pro tento účel konstruovaný 12m jednopodlažní autobus s karoserií Wrightbus Pulsar a podvozkem VDL SB200. Primárním zdrojem energie je palivočlánková jednotka Ballard FCVelocity HD6 o celkovém výkonu 150 kW, doplněná 240kW superkapacitorovými zásobníky energie. Vodík o tlaku 35 MPa je uskladněn ve čtyřech nádržích na střeše autobusu, které ho pojmou cca 33 kg.

Palivočlánkové autobusy Van Hool A330 Fuel Cell ve třínápravové třináctimetrové verzi slouží již úspěšně ve skotském Aberdeenu. Do Londýna bude dodána 12metrová dvoudveřová verze o kapacitě 35 sedících a cca 35 stojících cestujících (viz obrázky).

I zde bude základním zdrojem elektrické energie pro pohon palivočlánková jednotka Ballard řady FCvelocity®. Tentokrát však půjde o typ FCvelocity®-HD7 o výkonu 90 kW, tedy o 40 % nižším oproti jeho předchůdci. Tato jednotka pracuje v rozmezí napětí 280–420 V DC při proudu 288 A. Palivem je, jako u všech těchto jednotek, čistý vodík. Vlastní palivočlánkový zdroj váží 256 kg, plus 125 kg související vzduchové a chladicí zařízení. Tato palivočlánková jednotka je pro pohon autobusu doplněna lithium-iontovými bateriemi. Jejich kapacitu výrobce prozatím neudává; z porovnání různých sestav pohonů pro palivočlánkové autobusy v Evropě a USA lze usuzovat, že se bude pohybovat kolem cca 30 – 40 kWh.

Díky menšímu výkonu palivového článku oproti předchozím typům autobusů je dosahována významná úspora paliva. Zatímco v konfiguraci se 150kW palivovým článkem se spotřeba vodíku pohybuje kolem cca 10 kg/100 km, v konfiguraci s 90kW palivovým článkem se očekává její pokles na 8 kg/100 km. Tím se přibližuje dosud rekordně nízké spotřebě u českého projektu TriHyBus, aniž by k tomu byly třeba superkapacitory jako třetí, vyrovnávací zdroj energie. Tomu odpovídá i o něco menší zásoba vodíku v nádržích autobusu – 30 kg oproti 33 kg u jeho předchůdce. Přitom je zachován denní dojezd 300 km požadovaný zadavatelem.

Podobně jako dnešních osm palivočlánkových autobusů budou i další dva jezdit na lince RV1 mezi stanicemi Covent Garden a Tower Gateway dlouhé 6,2 km s celkem 27 zastávkami.

Smlouva na dodávku těchto autobusů je realizována v rámci evropského projektu 3Emotion (Environmentally friendly Efficient Electric Motion), kde Van Hool působí jako koordinátor. Cílem projektu je překonat mezeru mezi současnými demonstračními provozy palivočlánkových autobusů a jejich provozní nasazením ve větším rozsahu. Projektové konsorcium má celkem 14 členů z řad výrobců, dopravců a organizátorů dopravy. Kromě společnosti Van Hool sem patří i zmíněný Transport for London, belgický provozovatel veřejné dopravy De Lijn nebo plynárenská technologická společnost Air Liquide.

redakce Proelektrotechniky.cz

Obrázky © Van Hool

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

COP21: nové výzvy pro energetiku i bezemisní dopravu

5.1.2016 Ve dnech 30. listopadu až 12. prosince 2015 hostila Paříž 21. konferenci smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21), které předsedala Francie. Byla to jedna z největších mezinárodních konferencí o klimatu, které kdy byly uspořádány. Jejím výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy, podepsané 195 zeměmi, která vytváří rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. 


Palivočlánkové autobusy v USA: v provozu celkem 24 vozidel, perspektivní směr ve vývoji bezemisní mobility

30.12.2015 V prosinci 2015 publikovaly americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2014 do července 2015. Zpráva obsahuje některé zajímavé údaje, které bychom rádi prezentovali i našim čtenářům. 


První palivočlánkový autobus v Londýně překonal hranici 20 tisíc provozních hodin

23.12.2015 V londýnské městské dopravě slouží celkem osm palivočlánkových autobusů, pět z nich již od roku 2010 a další tři od roku 2013. Jsou provozovány v samém centru města na lince RV1 mezi stanicemi Covent Garden a Tower Gateway dlouhé 6,2 km s celkem 27 zastávkami. Ke konci listopadu 2015 najely tyto autobusy dohromady již více než 690 tisíc km během více než 107 tisíc provozních hodin. První z těchto bezemisních autobusů překonal na konci listopadu 2015 hranici 20 000 hodin v provozu, další se této hranici rychle blíží. 


Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením v Londýně v provozu

15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované patrové plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je mj. zapojena i Plzeň


Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy

4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. 


Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu . Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 


Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje

30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. 


Elektrobusy Optare oceněny za zlepšování kvality ovzduší v dopravě

6.11.2015 Největším evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd. („Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v dopravě. 


Osmnáctimetrový elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric do provozu v Kolíně nad Rýnem

5.11.2015 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů, plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). 


Nový Solaris Urbino 12 electric na Busworld 2015

27.10.2015 Tzv. nový Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení, již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu pro Paříž a pro Hannover. Tento elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami tohoto výrobce. 


Naše tipy















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services