Přečtěte si:  Zpráva z konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“: Slovensko rozvíjí koncept smart city, zájem municipalit i průmyslu




Pozvánky na akce


Stalo se













Patrové plug-in hybridní autobusy v Bristolu využívají Geo-Fencing

28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci evropského projektu ZeEUS, budou sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy (viz foto) byly oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou nasazeny do pravidelného provozu na městské lince č. 72.

Technické podrobnosti dopravce blíže nespecifikuje. Z kontextu a z fotodokumentace je nicméně zřejmé, že stejně jako v Londýně půjde o diesel-hybridní autobus Alexander Dennis Enviro400H E400. Je to 10,2m patrový autobus, ve dvoudveřové verzi o kapacitě 62 sedících. K pohonu slouží hybridní systém BAE Systems HybriDrive, zahrnující zejména 120kW elektromotor, doplněný o 140kW generátor s permanentními magnety (195 kW špičkový výkon) a energetický management. Generátor je poháněn čtyřválcovým motorem Cummins kategorite Euro 6 o výkonu 138 kW a objemu válců 4,5 l. Jako zásobník energie slouží 61kWh lithium-iontové baterie, umožňující během 20hodinového denního provozu jet až 80 % v plně elektrickém módu. Pro průběžné dobíjení systémem indukčního nabíjení je zřejmě použita rovněž technologie IPT® od Conductix-Wampfler (viz studie „E-mobilita v MHD“).

Linka č. 72, na níž jsou tyto autobusy nasazeny, spojuje centrum města s areálem University of the West England v bristolském předměstí Frenchay. V univerzitním areálu je umístěna stanice pro indukční dobíjení autobusu.

Zajímavostí tohoto provozu je, podobně jako v Londýně, využití technologie Geo-Fencing pro přepínání mezi plně elektrickým a diesel-hybridním pohonem.

Technologie Geo-Fencing využívá poziční systém GPS tak, že umožní dopravci definovat geografické zóny na mapě (tzn. rozdělit sledované území „virtuálními ploty“ – anglicky „fence“) a potom přidělit těmto zónám určitá pravidla. V rámci těchto pravidel probíhá správa na základě výjimek – jsou-li stanovená pravidla porušena nebo změní-li vozidlo zónu, je provedena stanovená akce.

V dopravě se takovéto systémy nejčastěji používají k monitorování pohybu nákladních vozidel dopravcem. V případě plug-in hybridních autobusů systém Geo-Fencing umožňuje rozdělit oblast, kde se tyto autobusy pohybují, na vnitřní město, kde je využíván plně elektrický pohon, oblast na výjezdu z města, kde lze přepnout na diesel-hybridní pohon, a zalidněnou oblast na předměstí kolem univerzity, kde je opět využíván plně elektrický pohon. V rámci demonstračního provozu je mj. sledována účinnost a ekologické přínosy tohoto systému.

Partnery tohoto demonstračního projektu jsou dopravní společnost First West of England, britské ministerstvo dopravy (Department for Transport), Bristolský magistrát a již zmíněná University of the West of England. Tento provoz je součástí městské strategie jakožto smart city stát se jedním z nejzdravějších měst na světě.

redakce Proelektrotchniky.cz

Foto © FirstGroup

Další informace zde

Přečtěte si také:

Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením v Londýně v provozu

15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované patrové plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je mj. zapojena i Plzeň


Elektrobus Solaris v Paříži: integrované řešení vozidlo-nabíjecí stanice v provozu

14.12.2015 Již dříve avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12 electric v Paříži zahájil na začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce Ekoenergetyka. 


Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy

4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. 


Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu . Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 


Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje

30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. 


Indukčně dobíjené elektrobusy v Mannheimu: 25 tisíc km od června 2015

20.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 


Elektrobus v Bruggách: indukční dobíjení využívá energetickou síť pro tramvaj

11.11.2015 Indukční dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně používajících nabíjecí systém Bombardier PRIMOVE 200, byl v polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů v Drážďanech je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické síti. 


Ekova Electron: nový český elektrobus se představuje

10.11.2015 V listopadu 2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový český elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova), který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické podrobnosti. 


Elektrobusy Optare oceněny za zlepšování kvality ovzduší v dopravě

6.11.2015 Největším evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd. („Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v dopravě. 


Osmnáctimetrový elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric do provozu v Kolíně nad Rýnem

5.11.2015 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů, plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). 


Nový Solaris Urbino 12 electric na Busworld 2015

27.10.2015 Tzv. nový Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení, již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu pro Paříž a pro Hannover. Tento elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami tohoto výrobce. 


Projekt ZeEUS: v Bonnu bude jezdit elektrobus Bozankaya Sileo

22.10.2015 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016 provozován její elektrobus značky Sileo.


Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services