Bezobslužná linka C metra v Římě otevřela druhý úsek
23.7.2015 Bezobslužná linka C metra v Římě zprovoznila na konci
června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti
stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C
nyní měří 18 km a je zde 21 stanic.
Celá linka C, jejíž dokončení je plánováno na rok 2020,
bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena
pod povrchem. Na lince bude v konečném stavu provozováno celkem 30
šestivozových vlaků od společnosti AnsaldoBreda, plně průchozích po
celé délce (viz foto).
Podobně jako ostatní bezobslužné rychlodráhy v Itálii,
například v Miláně nebo Brescii, používá
také linka C v Římě řídicí a zabezpečovací technologii Ansaldo
Driverless Metro italského výrobce AnsaldoBreda, člena skupiny
Finmecanica (ne tedy systém CBTC
od téhož výrobce,
jak zněly některé dřívější informace). Tato typizovaná technologie
slouží také u lehkého metra v dalších světových městech (například v
Kodani, v řecké Soluni nebo saúdskoarabském Rijádu) a umožňuje
bezobslužný provoz vlaků s minimálním intervalem 75 s. Základem její
konstrukce je digitální kolejový audiofrekvenční obvod AF902 americké
konstrukce Union Switch & Signal Inc. (nyní Ansaldo STS USA),
zajišťující detekci vlaku na trati a přenos dat na vlakovou část. Tento
kolejový obvod byl poprvé použit v provozu s cestujícími v USA ve druhé
polovině 90. let.
Zvláštností linky C v Římě oproti výše zmíněným
standardizovaným systémům lehkého bezobslužného metra od firmy
AnsaldoBreda je, vedle větší kapacity a odlišné konstrukce vlakových
souprav, také využití svrchního odběru trakční energie v systému 1500 V
DC.
Projekt linky C o celkovém rozpočtu 3,47 mld. € je
spolufinancován státem (70 %), městem Řím (18 %) a regionem Lazio (12
%).
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.7.2015 Vídeňské
metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o
celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3,
U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho
připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně
bezobslužný provoz. 
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. 
24.3.2015
V březnu 2015 představila společnost Bombardier nové
vlaky pro Červenou linku stockholmského metra (viz foto). Předpokládá
se dodávka 96 čtyřvozových souprav, které budou nejčastěji jezdit
spřažené po dvojicích. Tyto vlaky by měly být uvedeny do provozu
začátkem roku 2017. Vlaky jsou vybaveny vlakovou částí CBTC i
stanovištěm strojvedoucího. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých
20 % individuální automobilová doprava. 
5.2.2015
Další dodavatel řídicího a zabezpečovacího
zařízení typu
CBTC, japonská
společnost Nippon Signal, uzavřela koncem ledna 2015 smlouvu se
společností Mitsubishi Heavy Industries v rámci veřejně soukromého
partnerství (PPP)
pro vybudování a provoz linky 6 metra v brazilském São Paulu. Její
produkt s obchodní značkou SPARCS se tak stává další, v pořadí již
devátou, technologií CBTC, které na našem portále průběžně
sledujeme. 
3.2.2015
Rychlodrážní systém v Hongkongu, provozovaný společností MTR
Corporation, postupně za provozu přechází na plně automatické řídicí a
zabezpečovací zařízení typu CBTC.
O
využití CBTC typu Siemens Trainguard MT na
47 km tratí v Hongkongu jsme psali již před více než dvěma lety.
Koncem ledna 2015 uzavřela MTR Corporation smlouvu na implementaci CBTC
na dalších sedmi linkách metra 
28.1.2015
Po systému metra v Hyderabadu
a první
lince s CBTC na metru v Dillí
se další
městskou rychlodráhou v Indii využívající zabezpečovací a řídicí systém
CBTC stane linka
metra v Dillí nazývaná Kochi. Dopravní společnost Delhi Metro Rail Corp
podepsala v lednu 2015 se společností Alstom smlouvu na komplexní
dodávku sdělovacího a zabezpečovacího zařízení. 
20.1.2015
Linka F metra v argentinském hlavním městě Buenos
Aires (Subte) se pravděpodobně stane prvním plně automatizovaným metrem
v Argentině a dalším z automatických metropolitních rychlodrah na
jihoamerickém kontinentě, stejně jako například metro v brazilském
Salvadoru nebo v Santiagu de Chile.
Vyplývá
to z dosavadních zpráv společnosti Systra, konzultační dceřiné firmy
francouzského dopravce RATP 
19.11.2014
Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé
vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených
přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo
ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována
široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line
(první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce
1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se
dvěma stanicemi. 
2.10.2014
Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v
australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s
konsorciem
Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a
vlaky od
společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi
a využívá
adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel
a 4km vyvýšený úsek.
3.7.2014
Podpisem
smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v
realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu.
Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je
podzemní. 
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC
SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC
pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv
lidského faktoru. 
5.11.2013 Tunel Marmaray,
železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita
v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice
Automatizace
dopravy a Elektromobilita.
Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 

|