Metro v New Yorku rozvíjí CBTC od různých dodavatelů
6.8.2015 Metro v New Yorku (New York City Subway) představuje síť
městské rychlodráhy zahrnující 34 linek o celkové délce 373 km se 421
stanicemi. Řadí se tak k nejrozsáhlejším městským rychlodrážním
systémům na světě. Elektrifikováno je systémem 625 V DC ze třetí
kolejnice. Jako zabezpečovací zařízení se zde postupně rozvíjí systém
CBTC, které bylo
dosud instalováno na lince L-Canarsie Line (v provozu od 2012) a nyní
je v procesu instalace na lince 7-Flushing Line (do provozu v roce
2016).
Smlouvy na další rozvoj CBTC byly uzavřeny na konci
července 2015 mezi provozovatelem metra, New York Metropolitan
Transportation Authority (MTA), a společnostmi Siemens a Thales. Jejich
obsahem je dodávka CBTC pro linku Queens Boulevard Line v úseku od
stanic Kew Gardens-Union Turnpike po 47-50 Streets/Rockefeller Center.
Linka Queens Boulevard Line je plně podpovrchová a nachází se zde 25
stanic. Systémem CBTC bude na základě podepsaných smluv propojeno
dvacet z nich.
Obě smlouvy byly uzavřeny na dobu 67 měsíců, tedy cca
5,5 roku. Dodávka společnosti Siemens Industry Inc počítá s rozpočtem
156,2 mil. $ a dodávka Thales Transport & Security s
rozpočtem 49,6 mil. $. Siemens je osvědčeným dodavatelem systémů CBTC
Trainguard MT a Trainguard Sirius, Thales dodává CBTC pod značkou
SelTrac. Všechny zmíněné produkty mají uplatnění v mnoha zemích světa,
jak ukazují příklady v naší rubrice Automatizace dopravy.
Kromě těchto dodavatelů, kteří se u MTA dosud
kvalifikovali pro dodávku systémů CBTC, byla uzavřena smlouva také se
společností Mitsubishi Electric Power Products Inc na vývoj a testování
CBTC. Jejím cílem je budoucí kvalifikace Mitsubishi jako další, třetí
dodavatel CBTC pro budoucí projekty. Tato smlouva má rozpočet 1,2 mil.
$.
Všechny tři smlouvy jsou plně hrazeny z prostředků MTA.
Konstrukční práce na CBTC pro Queens Boulevard Line mají
podle plánu začít během roku 2015. Instalace systému by měla proběhnout
v polovině roku 2017. Dlouhodobě by měla být systémem CBTC vybavena
celá tato linka se všemi 25 stanicemi.
Zavádění CBTC není v New Yorku spojeno s bezobslužným
provozem. Jedním z důvodů může být i organizace provozu vlaků
newyorského metra, které přejíždějí mezi jednotlivými linkami.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
23.7.2015 Bezobslužná linka C metra v Římě zprovoznila na konci
června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti
stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C
nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž dokončení je plánováno na rok 2020,
bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena
pod povrchem. 
10.7.2015 Čínský výrobce ICT Huwai a francouzská strojírenská a
elektrotechnická skupina Alstom ohlásily na konci června 2015 úspěšné
ukončení pilotních testů pro využití širokopásmového vysokorychlostního
internetu na bázi technologie 4G LTE pro automatický provoz metra
využívající technologii CBTC. 
3.7.2015 Vídeňské
metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o
celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3,
U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho
připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně
bezobslužný provoz. 
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. 
24.3.2015
V březnu 2015 představila společnost Bombardier nové
vlaky pro Červenou linku stockholmského metra (viz foto). Předpokládá
se dodávka 96 čtyřvozových souprav, které budou nejčastěji jezdit
spřažené po dvojicích. Tyto vlaky by měly být uvedeny do provozu
začátkem roku 2017. Vlaky jsou vybaveny vlakovou částí CBTC i
stanovištěm strojvedoucího. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých
20 % individuální automobilová doprava. 
5.2.2015
Další dodavatel řídicího a zabezpečovacího
zařízení typu
CBTC, japonská
společnost Nippon Signal, uzavřela koncem ledna 2015 smlouvu se
společností Mitsubishi Heavy Industries v rámci veřejně soukromého
partnerství (PPP)
pro vybudování a provoz linky 6 metra v brazilském São Paulu. Její
produkt s obchodní značkou SPARCS se tak stává další, v pořadí již
devátou, technologií CBTC, které na našem portále průběžně
sledujeme. 
3.2.2015
Rychlodrážní systém v Hongkongu, provozovaný společností MTR
Corporation, postupně za provozu přechází na plně automatické řídicí a
zabezpečovací zařízení typu CBTC.
O
využití CBTC typu Siemens Trainguard MT na
47 km tratí v Hongkongu jsme psali již před více než dvěma lety.
Koncem ledna 2015 uzavřela MTR Corporation smlouvu na implementaci CBTC
na dalších sedmi linkách metra 
28.1.2015
Po systému metra v Hyderabadu
a první
lince s CBTC na metru v Dillí
se další
městskou rychlodráhou v Indii využívající zabezpečovací a řídicí systém
CBTC stane linka
metra v Dillí nazývaná Kochi. Dopravní společnost Delhi Metro Rail Corp
podepsala v lednu 2015 se společností Alstom smlouvu na komplexní
dodávku sdělovacího a zabezpečovacího zařízení. 
20.1.2015
Linka F metra v argentinském hlavním městě Buenos
Aires (Subte) se pravděpodobně stane prvním plně automatizovaným metrem
v Argentině a dalším z automatických metropolitních rychlodrah na
jihoamerickém kontinentě, stejně jako například metro v brazilském
Salvadoru nebo v Santiagu de Chile.
Vyplývá
to z dosavadních zpráv společnosti Systra, konzultační dceřiné firmy
francouzského dopravce RATP 
19.11.2014
Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé
vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených
přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo
ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována
široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line
(první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce
1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se
dvěma stanicemi. 
2.10.2014
Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v
australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s
konsorciem
Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a
vlaky od
společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi
a využívá
adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel
a 4km vyvýšený úsek.
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC
SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 

|