Technologie LTE byla testována na lince bezobslužného
metra v Paříži
15.8.2016
LTE (zkratka z anglického Long Term Evolution)
představuje technologii určenou pro vysokorychlostní internet v
mobilních sítích. LTE 4. generace neboli 4G LTE je charakterizován
přenosovou rychlost nad 1 Gb/s u statického zařízení a 100 Mb/s u velmi
rychle se pohybujícího mobilního zařízení. V současné době je vidět
snaha využít tuto technologii pro různé druhy komunikace v městských
dopravních systémech.
Důležitého milníku bylo v tomto směru dosaženo v Paříži:
Na konci července 2016 oznámil pařížský městský dopravce RATP úspěšné
ukončení „živých“ testů této technologie na bezobslužné lince
pařížského metra č. 14 vybavené řídicím a zabezpečovacím zařízením typu
CBTC.
V současné době probíhají v pařížském metru různé druhy
provozní komunikace po různých přenosových kanálech: Wi-Fi, digitální
rádio a mobilní 3G/4G sítě.
Cílem uvedeného výzkumného a vývojového projektu s
názvem SYSTUF (Système télécoms pour le Transport Urbain du Futur
neboli Telekomunikační systém pro městskou dopravu budoucnosti) bylo
demonstrovat proveditelnost využití jediné radiokomunikační technologie
souběžně pro bezpečnostně kritické i bezpečnostně nekritické služby v
síti metra.
Využití technologie 4G LTE pro pařížské metro se testuje
již od roku 2012. Do července 2015 probíhalo ve zkušebním areálu firmy
Alcatel-Lucent a v říjnu 2015 začalo testování v reálných provozních
podmínkách linky 14.
Test zahrnoval simulaci CBTC založenou na předem
nahraných reálných datech, palubní a nástupištní průmyslovou televizi
(CCTV), provozní hlasovou komunikaci s jednosměrnými (push-to-talk) a
skupinovými hovory, palubní nouzovou komunikaci s cestujícími,
informační systém pro cestující a palubní senzory monitorující
fungování vlaku pro doporučení k údržbě.
Výsledky testu ukazují, že jedna síť LTE může nahradit
síť Wi-Fi a řídit přenos všech uvedených dat z více aplikací souběžně.
RATP sdělila, že testování vyhovovalo všem jejím bezpečnostním
požadavkům.
Nutnou podmínkou využití 4G LTE uvedeným způsobem v
provozní praxi dopravy je související technická standardizace. Tento
provozní test dal základ k tomu, aby takovýto standardizační proces
mohl začít.
Rozpočet celého projektu SYSTUF činí 4,56 mil. € (cca
123 mil. Kč). Projekt je součástí iniciativy francouzské vlády k
využití moderních digitálních technologií při modernizaci městské
infrastruktury.
Alcatel-Lucent (mezi tím byla tato firma převzata
společností Nokia) dodal technologii 4G LTE a zároveň byl odpovědný za
řízení projektu a optimalizaci sítě. Dalšími členy projektového
konsorcia byla společnost Alstom
– dodavatel CBTC s novým palubním mobilním routerem (poznámka: router
je aktivní síťové zařízení, které přeposílá data směrem k jejich cíli)
– a několik dalších výzkumných a vývojových organizací.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
28.6.2016 Jedním ze světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický řídicí a zebezpečovací systém CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia,
bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla
podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou
samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. 
7.6.2016 Ke světovým
městům, jejichž dopravní systémy využívají
řídicí
a zabezpečovací technologii CBTC,
se zařadí i Kuala
Lumpur, hlavní město Malajsie a jeho aglomerace čítající přes 7 mil.
obyvatel. Koncem května 2016 podepsalo dodavatelské konsorcium vedené
společností Bombardier smlouvu na dodávku CBTC na lince 2 nově
budovaného městského dopravního systému Klang Valley Mass Rapid Transit
(KVMRT). 
26.6.2016 Také hlavní
město Indie Dillí předpokládá při
rozšiřování své sítě metra jít cestou bezobslužného provozu se
zabezpečovacím a řídicím systémem
typu CBTC. Důležitým milníkem
v této strategii bylo oficiální představení testovacího vlaku pro linku
7 metra v Dillí v polovině května
2016. 
17.5.2016 Lehké
bezobslužné vlaky typu APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající
řídicí a zabezpečovací systém
CBTC, jsou provozovány
zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým
požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití –
podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy.
Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno
uvedené do provozu na letišti v Mnichově,
které
budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v
čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná
veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. 
5.5.2016 Dopravní
prostředky v městské dopravě jsou stále více
vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje
odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé
norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační
technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu.
Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a
zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání
je typické pro koncept smart
city. 
27.4.2016 Kromě vlaků
městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický
řídicí a
zabezpečovací systém typu
CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 
31.3.2016
Metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow,
nazývané Glasgow Subway, je v mnoha ohledech raritou. Se svojí historií
sahající do roku 1896 je třetím nejstarším metrem na světě. Tvoří jej
jediná okružní linka dlouhá 10,4 km s 15 stanicemi. Jak
byla na začátku března 2016 informována odborná veřejnost, toto metro
bude během následujících let rekonstruováno na bezobslužný provoz s
řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC. 
17.3.2016 Linka 9
barcelonského metra je zajímavá ve více
ohledech: Je plně bezobslužná, s využitím technologie CBTC.
Ačkoliv je vedena
z větší části pod zemí, používá svrchní odběr trakční energie. Kvůli
složitým geologickým podmínkám je také jednou z nejhlubších – její
stanice jsou uloženy v hloubce až 75 metrů pod povrchem. V únoru 2016
se tato linka rozšířila o další, téměř dvacetikilometrový úsek na
barcelonské letiště. 
10.3.2016 Bezobslužná
rychlodráha Shinbundang Line v jihokorejském
hlavním městě Soulu je součástí systému městského metra obsluhující
rychle rostoucí rezidenční oblast Bundang. Tato dráha je v mnoha
ohledech zajímavá po stránce technické i obchodní. Na konci ledna 2016
byla Shinbundang Line (známá rovněž jako DX Line) prodloužena o další
13km úsek 
24.2.2016 V únoru 2016,
nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi
linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz systémem
CBTC
se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské
rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti
Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy
RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části
města. 
14.10.2015 Po úspěšném
zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu
CBTC a
vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 

|