![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Na co dát pozor při výběru dodavatele fotovoltaiky? |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Systémy APM: Šanghaj má první bezobslužné metro17.5.2016 Lehké bezobslužné vlaky typu APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající řídicí a zabezpečovací systém CBTC, jsou provozovány zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití – podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy. Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno uvedené do provozu na letišti v Mnichově, které budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. První bezobslužnou linkou v Šanghaji bude prodloužení linky městské rychlodráhy č. 8, tzv. linka 8-3, vedená po vyvýšených konstrukcích z dosavadní konečné stanice linky 8 v Shendu Gonglu do obytné čtvrti Pujiangzhen. Linka 8-3 je 6,7 km dlouhá, je na ní 6 stanic a vlakové depo. Vlaky by zde měly jezdit ve špičce ve čtyřminutovém intervalu. Stavba začala v roce 2015 a uvedení do provozu se předpokládá na konci roku 2017. Šanghaj se tak stane po Pekingu druhým čínským městem provozujícím bezobslužnou rychlodráhu. Vozidlo systému Innovia 300 APM je dvounápravový elektrický vůz na pneumatikách. Těchto vozů lze spojit do jedné soupravy až šest. Pro metro v Šanghaji se předpokládá jejich spojení nakrátko do čtyřvozových souprav pro 600 cestujících (viz foto nahoře). Vozidlo této řady projede malé oblouky o poloměru až 22 m (pro srovnání, klasické metro má poloměry oblouků řádově ve stovkách m) a pojezd s pneumatikami umožní vozidlu zvládnout až 100‰ sklon trati (systémy metra s kovovými koly jsou běžně konstruovány pro sklony do 40 ‰). Na lince 8-3 v Šanghaji bude sloužit 11 těchto čtyřvozových vlaků, které budou vyrobeny v Číně. Jezdit zde budou rychlostí až 75 km/h. Dlouhodobě se předpokládá s nákupem dalších 10 vlaků. Dopravní systém Innovia 300 APM tvoří spolu s vlaky také řídicí a zabezpečovací technologie CBTC typu Bombardier CITYFLO 650. Tato technologie je dodávána jak pro dopravní systémy APM (například v již zmíněném Mnichově nebo americkém Phoenixu), tak pro vlaky metra a městských rychlodrah, kde se již osvědčila na mnoha velkých projektech, např. v Londýně, v indickém Dillí a v mnoha dalších zemích na všech kontinentech. Pro komunikaci informací mezi vlakem a pevným zařízením používá radiofrekvenční přenos. Dodavatelem technologie pro Šanghaj bude společný podnik výrobců Bombardier Transportation a CRRC Nanjing Puzhen. Kromě vlaků a CBTC je součástí dodávky také vlakový dispečink. Celkové investiční náklady této technologie činí v přepočtu cca 3,1 mld. Kč. Provozovatel Shenkai je společný podnik čínské firmy Shanghai Shentong Consulting (51 %) a francouzského dopravce Keolis (49 %). Keolis má bohaté zkušenosti z provozování systémů automatických vlaků z Francie a Velké Británie na více než 156 km tratí a další projekty jsou v přípravě. Uzavřená smlouva v Šanghaji zahrnuje dva roky předprovozní přípravy a pět let provozování a údržby. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Keolis Další informace zde a také zde a také zde CBTC na letišti: Terminál 2 mnichovského letiště obsluhují automatické vlaky
CBTC na nejužším metru světa: Glasgow Subway bude bezobslužná
Kodaňská S-Bane: další CBTC na městské a příměstské železnici
Bezobslužná linka L9 v barcelonském metru prodloužena na letiště
Shinbundang Line: „Soukromé“ bezobslužné metro s CBTC v Soulu má prodloužení
Pařížská městská rychlodráha RER dostane CBTC nové konstrukce
Zpráva UITP: téměř každé čtvrté metro ve světě má aspoň jednu automatickou linku, převládá CBTC
Reverzibilní měnírna a CBTC: integrované technologie pro linku 2 panamského metra
Systém DAS pomáhá bezpečnosti tramvají
Bezobslužná linka C metra v Římě otevřela druhý úsek
Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie
Metro bez strojvedoucích: linka 5 v Miláně dokončena
Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|