Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Kodaňská S-Bane: další CBTC na městské a příměstské železnici

29.3.2016 Na konci února 2016, krátce poté, co byla v Paříži zahájena konverze linky E městské a příměstské rychlodráhy RER na zabezpečovací systém CBTC, byl uveden do provozu první úsek kodaňské městské a příměstské druhy S-Bane rovněž rekonstruovaný na automatický provoz s CBTC. Podobně jako v případě RER jde prozatím o provoz se strojvedoucími, uvažuje se však i o budoucí přeměně na plně bezobslužný provoz.

Síť městské a příměstské železnice S-Bane (viz foto) spojuje centrum Kodaně s předměstími. Jde o dvojkolejnou železnici o celkové délce tratí 170 km s 85 stanicemi. S-Bane používá svrchní napájení soustavou 1,5 kV DC. Provozovatelem S-Bane jsou Dánské státní dráhy (DSB).

S-Bane používala až donedávna na své síti směs různých typů zabezpečovacích zařízení, pocházejících z období mezi 30. a 60. lety minulého století. Vzhledem k problémům, které z této situace vyplývaly, bylo rozhodnuto o kompletní konverzi celé 170km sítě na zabezpečovací systém typu CBTC. Jako dodavatel byla v roce 2011 vybrána společnost Siemens se svým produktem CBTC Trainguard MT, používaným na mnoha rychlodráhách ve světě, například v Paříži. Jako první byl na konci února 2016 zprovozněno toto CBTC na severním úseku linky A mezi stanicemi Jægersborg a Hillerød.

Součástí celého projektu o rozpočtu 252 mil. € (cca 6,8 mld. Kč) je rovněž vybavení všech 135 vlakových souprav vlakovou částí CBTC, dodávka stavědel typu Siemens Sicas a vybavení dispečinku.

Zavedení CBTC umožní zkrátit špičkový interval mezi vlakovými spoji ze 120 s na 90 s. Zároveň se předpokládají významné úspory energie a v neposlední řadě významné zvýšení spolehlivosti provozu: Oproti současnému stavu by měl se zavedením CBTC počet poruch zabezpečovacího zařízení, které jsou dnes hlavním důvodem zpoždění vlaků, klesnout na cca polovinu.

Celý projekt rekonstrukce je rozdělen do šesti etap. Dokončen by měl být v roce 2018.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Railway Gazette International

Další informace zde

Přečtěte si také:

Bezobslužná linka L9 v barcelonském metru prodloužena na letiště

17.3.2016 Linka 9 barcelonského metra je zajímavá ve více ohledech: Je plně bezobslužná, s využitím technologie CBTC. Ačkoliv je vedena z větší části pod zemí, používá svrchní odběr trakční energie. Kvůli složitým geologickým podmínkám je také jednou z nejhlubších – její stanice jsou uloženy v hloubce až 75 metrů pod povrchem. V únoru 2016 se tato linka rozšířila o další, téměř dvacetikilometrový úsek na barcelonské letiště. 


Shinbundang Line: „Soukromé“ bezobslužné metro s CBTC v Soulu má prodloužení

10.3.2016 Bezobslužná rychlodráha Shinbundang Line v jihokorejském hlavním městě Soulu je součástí systému městského metra obsluhující rychle rostoucí rezidenční oblast Bundang. Tato dráha je v mnoha ohledech zajímavá po stránce technické i obchodní. Na konci ledna 2016 byla Shinbundang Line (známá rovněž jako DX Line) prodloužena o další 13km úsek 


Pařížská městská rychlodráha RER dostane CBTC nové konstrukce

24.2.2016 V únoru 2016, nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz systémem CBTC se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části města. 


Bezobslužné metro ve Francii: Siemens provádí konverzi v Paříži a rozšiřuje kapacitu v Toulouse

29.1.2016 Leden 2016 je díky podepsaným dodavatelským smlouvám významným milníkem v rozvoji bezobslužného provozu městských rychlodrah ve Francouzských městech Paříž a Toulouse. V Paříži dojde ke konverzi linky 4 metra na bezobslužný provoz a v Toulouse se kapacita linky A zdvojnásobí. V obou případech jde o vlaky na pneumatikách a v obou případech přitom hraje významnou roli systém CBTC od společnosti Siemens. 


Singapurská rychlodráha Downtown Line: 21km CBTC bez strojvedoucích v provozu

12.1.2016 Před samým koncem roku 2015 zahájila pravidelný provoz s cestujícími singapurská rychlodráha Downtown Line s plně bezobslužným provozem ve své druhé etapě.  Nový úsek je 16,6 km dlouhý s 12 stanicemi. Navazuje na první 4km úsek se 6 stanicemi, který je v provozu od konce roku 2013. Třetí úsek dlouhý 21 km se 16 stanicemi bude zprovozněn v roce 2017. 


Zpráva UITP: téměř každé čtvrté metro ve světě má aspoň jednu automatickou linku, převládá CBTC

2.12.2015 Na konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva všech čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267: 


Reverzibilní měnírna a CBTC: integrované technologie pro linku 2 panamského metra

14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve středoamerickém Panama City, vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a TSO. 


Systém DAS pomáhá bezpečnosti tramvají

25.8.2015 Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier  


Metro v New Yorku rozvíjí CBTC od různých dodavatelů

6.8.2015 Metro v New Yorku (New York City Subway) představuje síť městské rychlodráhy zahrnující 34 linek o celkové délce 373 km se 421 stanicemi. Řadí se tak k nejrozsáhlejším městským rychlodrážním systémům na světě. Elektrifikováno je systémem 625 V DC ze třetí kolejnice. Jako zabezpečovací zařízení se zde postupně rozvíjí systém CBTC, které bylo dosud instalováno na lince L-Canarsie Line a nyní je v procesu instalace na lince 7-Flushing Line. 


Bezobslužná linka C metra v Římě otevřela druhý úsek

23.7.2015 Bezobslužná linka C metra v Římě zprovoznila na konci června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž dokončení je plánováno na rok 2020, bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena pod povrchem.


Vysokorychlostní internet pomáhá systémům CBTC

10.7.2015 Čínský výrobce ICT Huwai a francouzská strojírenská a elektrotechnická skupina Alstom ohlásily na konci června 2015 úspěšné ukončení pilotních testů pro využití širokopásmového vysokorychlostního internetu na bázi technologie 4G LTE pro automatický provoz metra využívající technologii CBTC


Vídeň připravuje bezobslužné metro

3.7.2015 Vídeňské metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3, U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně bezobslužný provoz. 


Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie

17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. 


Metro bez strojvedoucích: linka 5 v Miláně dokončena

26.5.2015 Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí, poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice Garibaldi, které funguje od března 2014. 


Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru

5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services