Program Avenir Metro: Lyonské metro dostane nové CBTC
7.2.2017 Metro v půlmiliónovém francouzském Lyonu je jedním z
historicky mladších systémů evropských městských rychlodrah. Otevřeno
bylo v roce 1978 a dnes zahrnuje čtyři linky o celkové délce 32 km se
40 stanicemi. Jménem organizace SYTRAL Syndicat de transports de
l'agglomération lyonnaise) je provozuje městský dopravce SLTC (Société
lyonnaise de transports en commun). Dvě důležité linky tohoto metra
budou v příštích letech automatizovány systémem CBTC. Tato modernizace je součástí programu Avenir Metro
(Budoucí metro) zmíněné organizace SYTRAL.
Předmětem dodávky společnosti Alstom o celkovém rozpočtu
91 mil. € (cca 2,5 mld. Kč) je instalace CBTC Urbalis 400 na linkách B
a D.
Linka B je 7,7 km dlouhá s 10 stanicemi a je převážně
podpovrchová. Hlavní část této linky tvoří historický základ lyonského
metra z roku 1978. Její vybavení systémem CBTC Urbalis 400 by mělo
proběhnout do roku 2019.
Linka D je 12,5 km dlouhá s 15 stanicemi, vedená v
ražených tunelech. Do provozu byla plně uvedena v roce 1992 jako první
zcela automatické metro bez strojvedoucího ve Francii, s využitím
zabezpečovacího systému MAGGALY (Métro Automatique à Grand Gabarit de
l’Agglomération Lyonnaise). Jde o technologii CBTC s pohyblivým blokem,
instalovanou jako individuální projekt pro lyonské metro. Její
rekonstrukce na systém CBTC Urbalis 400 by měla proběhnout do roku 2023.
Vlaky v obou linkách jezdí na pneumatikách. Automatické
vlaky na lince D nepoužívají pro zabezpečení nástupiště pevnou
nástupištní stěnu s dveřmi, ale systém založený na infračerveném
paprsku, podobně jako například bezobslužné metro v Norimberku.
Cílem programu Avenir Metro je 30% zvýšení počtu
přepravených cestujících v lyonské veřejné dopravě. K tomu slouží
plánovaná modernizace linek A, B a D, jejímž výsledkem bude zvýšení
jejich přepravní kapacity. Řídicí a zabezpečovací zařízení CBTC Urbalis
400 přitom umožní jednak zkrátit intervaly mezi spoji, a jednak ve
špičkových časech spojovat krátké soupravy do delších.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. 
4.1.2017 Hongkongské metro provozované
společností MTR se na konci prosince 2016 rozrostlo o další
linku s automatickým provozem, v tomto případě provozovanou v plně
bezobslužném režimu. Je jí 7 km dlouhá linka South Island Line (SIL) se
čtyřmi stanicemi, spojující dosavadní síť metra s hustě osídlenou
čtvrtí Ap Lei Chau. Dodavatelem veškerých technologií je francouzská
skupina Alstom. 
24.10.2016
Inčchon (anglicky Incheon) je téměř třímiliónová
jihokorejská metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Od srpna
2016 je zde v provozu druhá linka metra, která – na rozdíl od první –
je řešena jako plně bezobslužná s využitím technologie CBTC.
S jejími
podrobnostmi byla světová odborná veřejnost seznámena prostřednictvím
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP). 
9.9.2016 Indická Noida
není tradičním městem. Její historie na
území indického státu Utar Pradesh se začala psát v dubnu 1976 a její
název je fakticky zkratkou New Okhla Industrial Development Authority,
tedy Úřad pro průmyslový rozvoj v Nové Okhle (Okhla je předměstí na
jihu indického hlavního města Dillí). Toto cca 600tisícové město tedy
vzniklo v režii zmíněného úřadu jako systematicky plánovaná moderní
metropole.
23.8.2016 Již delší
dobu avizovaná celková automatizace linek v
bruselském metru, provozovaném městským dopravcem STIB, dostala na
začátku srpna 2016 konkrétní podobu: STIB podepsal rámcovou smlouvu s
francouzskou pobočkou italského výrobce Ansaldo STS, člena skupiny
Hitachi, na konstrukci, dodávku, instalaci, zprovoznění a údržbu
řídicího a zabezpečovacího systému
CBTC
včetně souvisejícího
vlakového dispečinku na linky metra 1,2, 5 a 6. 
28.6.2016 Jedním ze
světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický
řídicí a zebezpečovací systém
CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní
síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia,
bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla
podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou
samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. 
7.6.2016 Ke světovým
městům, jejichž dopravní systémy využívají
řídicí
a zabezpečovací technologii CBTC,
se zařadí i Kuala
Lumpur, hlavní město Malajsie a jeho aglomerace čítající přes 7 mil.
obyvatel. Koncem května 2016 podepsalo dodavatelské konsorcium vedené
společností Bombardier smlouvu na dodávku CBTC na lince 2 nově
budovaného městského dopravního systému Klang Valley Mass Rapid Transit
(KVMRT). 
26.6.2016 Také hlavní
město Indie Dillí předpokládá při
rozšiřování své sítě metra jít cestou bezobslužného provozu se
zabezpečovacím a řídicím systémem
typu CBTC. Důležitým milníkem
v této strategii bylo oficiální představení testovacího vlaku pro linku
7 metra v Dillí v polovině května
2016. 
17.5.2016 Lehké
bezobslužné vlaky typu APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající
řídicí a zabezpečovací systém
CBTC, jsou provozovány
zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým
požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití –
podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy.
Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno
uvedené do provozu na letišti v Mnichově,
které
budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v
čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná
veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. 
27.4.2016 Kromě vlaků
městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický
řídicí a
zabezpečovací systém typu
CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 
14.10.2015 Po úspěšném
zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu
CBTC a
vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 

|