Inčchon metro: další CBTC v Jižní Koreji
24.10.2016
Inčchon (anglicky Incheon) je téměř třímiliónová
jihokorejská metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Od srpna
2016 je zde v provozu druhá linka metra, která – na rozdíl od první –
je řešena jako plně bezobslužná s využitím technologie CBTC. S jejími
podrobnostmi byla světová odborná veřejnost seznámena prostřednictvím
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP).
Linka 2 spojuje sever a jihovýchod města Inčchon. Je
29,2 km dlouhá a má 27 stanic, z toho 23,1 km s 22 stanicemi pod zemí a
6,1 km s 5 stanicemi na povrchu. Stejně jako první linka je provozována
dopravcem Incheon Transit Corporation.
Na lince je provozováno 37 dvouvozových vlaků od Hyundai
Rotem (viz foto). Každá ze souprav je 34,4 m dlouhá a pojme 278
cestujících. Stanice jsou stavěny na zdvojené, tedy čtyřvozové vlaky.
Vlaky jezdí ve tříminutovém intervalu ve špičce a v šestiminutovém
intervalu mimo špičku.
Linka 2 používá technologii CBTC SelTrac s
radiofrekvenčním přenosem informací. Tento systém byl původně vyvinutý
firmou Alcatel a nyní dodávaný společností Thales. SelTrac měl
evropskou premiéru již na přelomu 80. a 90. let na londýnské Docklands
Light Railway (s přenosem informací indukční smyčkou). Dnes je to jeden z nejčastěji
používaných systémů CBTC ve světě (viz články v naší rubrice
Automatizace dopravy).
Provoz vlaků je plně bezobslužný. O bezpečnost provozu
se stará směna 24 pracovníků metra, kteří jsou rozmístěni ve stanicích
na lince.
Výstavba linky 2 začala v roce 2009. Celkový rozpočet
projektu činí 2,9 mld. amerických dolarů, čili přes 71 mld. Kč.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Incheon Transit Corporation (převzato z UITP)
Další informace zde
Přečtěte si také:
9.9.2016 Indická Noida
není tradičním městem. Její historie na
území indického státu Utar Pradesh se začala psát v dubnu 1976 a její
název je fakticky zkratkou New Okhla Industrial Development Authority,
tedy Úřad pro průmyslový rozvoj v Nové Okhle (Okhla je předměstí na
jihu indického hlavního města Dillí). Toto cca 600tisícové město tedy
vzniklo v režii zmíněného úřadu jako systematicky plánovaná moderní
metropole.
29.8.2016 Projekty
zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2
v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského
projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
23.8.2016 Již delší
dobu avizovaná celková automatizace linek v
bruselském metru, provozovaném městským dopravcem STIB, dostala na
začátku srpna 2016 konkrétní podobu: STIB podepsal rámcovou smlouvu s
francouzskou pobočkou italského výrobce Ansaldo STS, člena skupiny
Hitachi, na konstrukci, dodávku, instalaci, zprovoznění a údržbu
řídicího a zabezpečovacího systému
CBTC
včetně souvisejícího
vlakového dispečinku na linky metra 1,2, 5 a 6. 
15.8.2016
LTE (zkratka z anglického Long Term Evolution)
představuje technologii určenou pro vysokorychlostní internet v
mobilních sítích. LTE 4. generace neboli 4G LTE je charakterizován
přenosovou rychlost nad 1 Gb/s u statického zařízení a 100 Mb/s u velmi
rychle se pohybujícího mobilního zařízení. V současné době je vidět
snaha využít tuto technologii pro různé druhy komunikace v městských
dopravních systémech. 
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě. 
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 
28.6.2016 Jedním ze
světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický
řídicí a zebezpečovací systém
CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní
síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia,
bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla
podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou
samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. 
7.6.2016 Ke světovým
městům, jejichž dopravní systémy využívají
řídicí
a zabezpečovací technologii CBTC,
se zařadí i Kuala
Lumpur, hlavní město Malajsie a jeho aglomerace čítající přes 7 mil.
obyvatel. Koncem května 2016 podepsalo dodavatelské konsorcium vedené
společností Bombardier smlouvu na dodávku CBTC na lince 2 nově
budovaného městského dopravního systému Klang Valley Mass Rapid Transit
(KVMRT). 
26.6.2016 Také hlavní
město Indie Dillí předpokládá při
rozšiřování své sítě metra jít cestou bezobslužného provozu se
zabezpečovacím a řídicím systémem
typu CBTC. Důležitým milníkem
v této strategii bylo oficiální představení testovacího vlaku pro linku
7 metra v Dillí v polovině května
2016. 
17.5.2016 Lehké
bezobslužné vlaky typu APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající
řídicí a zabezpečovací systém
CBTC, jsou provozovány
zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým
požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití –
podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy.
Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno
uvedené do provozu na letišti v Mnichově,
které
budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v
čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná
veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. 
5.5.2016 Dopravní
prostředky v městské dopravě jsou stále více
vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje
odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé
norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační
technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu.
Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a
zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání
je typické pro koncept smart
city. 
27.4.2016 Kromě vlaků
městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický
řídicí a
zabezpečovací systém typu
CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 
24.2.2016 V únoru 2016,
nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi
linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz systémem
CBTC
se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské
rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti
Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy
RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části
města. 
14.10.2015 Po úspěšném
zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu
CBTC a
vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 

|