Světový rekord v dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno
nabití trakčních baterií
16.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky
v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná
technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou
její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu
elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus
Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento
rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. 
Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving
Grounds v New Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek –
provoz bez cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních
podmínek (viz foto níže). Testovací jízda trvala celkem 71 hodin a 34 minut.
Elektrobus tedy jel průměrnou rychlostí 25 km/h. 
Testovacím vozidlem byl elektrobus Proterra Catalyst E2
max, nabízený výrobcem jako součást produktového portfolia těchto
elektrobusů. Jde o 12m dvoudveřový elektrobus. Stejně jako všechny
modely řady Proterra Catalyst nabízí 40 míst k sezení (viz foto vpravo).
K jeho pohonu slouží 220kW trakční elektromotor s
permanentními magnety s dvoustupňovou automatickou převodovkou
Proterra. Lithium-titanátové trakční baterie mají celkovou kapacitu 660
kWh a zajišťují výrobcem garantovaný dojezd na jedno nabití 350 mil,
tj. 560 km. Baterie se nabíjejí v depu ze zásuvky standardu CCS výkonem
120 kW po dobu cca 5 hodin.
Elektrobusy Proterra Catalyst jsou nabízeny ve více
variantách podle kapacity baterií a způsobu dobíjení. Například verze s
průběžným dobíjením FC+, nasazená v běžném provozu například u dopravce
King County Metro, má kapacitu
trakčních baterií 105 kWh (existuje i verze s menší kapacitou baterií a
kratším dojezdem). Průběžné dobíjení probíhá u FC+ systémem Proterra
Fast Charging s výsuvným ramenem spouštěným do střechy vozidla výkonem
350 kW po dobu 13 minut a výrobcem udávaný dojezd na jedno nabití činí
cca 100 km. 
Od verze E2 max se verze s průběžným dobíjením
pochopitelně liší průměrnou spotřebou energie: Zatímco průběžně
dobíjená verze FC+ spotřebuje o málo víc než 1 kWh/km, u verze s
maximálním dojezdem udává výrobce spotřebu o téměř 20 % vyšší – tedy
cca 1,18 kWh/km.
U rekordní jízdy v ideálních podmínkách činila spotřeba
cca 0,37 kWh/km, čili méně než třetinová, což koresponduje s ideálními
podmínkami testu. Kromě ideálních okolních podmínek má přitom v praxi
na průměrnou spotřebu elektrobusu nezanedbatelný vliv také technika
jízdy. Jak potvrzují například zkušenosti Dopravního podniku města
Košice s parkem 14 elektrobusů, technika jízdy může ovlivnit spotřebu
až o řádově desítky procent.
Jak řečeno na úvod, rekordy v ideálních podmínkách nelze
přeceňovat. Dosažený rekord nicméně říká právě tolik, že elektrobusy
mají perspektivu a jejich technologie ještě neřekly poslední slovo.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Proterra
Další informace zde 
Přečtěte si také:
29.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od
roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy. 
24.9.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí
standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním
městě Oslo bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. 
20.9.2017 Dolnosaské
německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in
hybridní) autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge.
Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). 
3.8.2017 Elektrobusy
od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z
úspěšného provozu v Yorku nebo ve
švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé
elektrobusů. 
30.6.2017 Velká
Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu
jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v
Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. 
16.6.2017 Lucembursko,
resp. jeho hlavní město Lucemburk,
má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. 
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|