Elektrické hybridy Volvo pro Göttingen: další projekt
průběžného dobíjení OppCharge20.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB).
Volvo 7900 (viz foto) je 12m třídveřový nízkopodlažní městský autobus
se širokou střední uličkou a rovnou podlahou s maximální obsaditelností
89 cestujících, z toho 34 sedících.
Jeho pohon Volvo Electric Hybrid Driveline zahrnuje:
• elektromotor I-SAM o výkonu 150 kW, 19
kWh trakční baterie a řídicí jednotku;
• čtyřválcový vznětový motor Volvo DSK240
EU6 o objemu 5,1 l a výkonu 177 kW;
• dvánáctistupňovou automatickou
převodovku Volvo I-Shift se zvláštním programem pro hybridní pohon.
Celý autobus je plně klimatizovaný. Při plně elektrickém provozu, jehož
dojezd na jedno nabití baterií činí cca 7 km, odebírá pohon energii z
trakčních baterií. Při poklesu kapacity nebo při potřebě dodatečného
výkonu je pohon přepínán na hybridní, kdy je krouticí moment
automaticky rozdělován mezi elektromotor a dieselový motor podle
aktuálních provozních podmínek. Součástí dodávky pro Göttingen je také
systém společnosti Volvo pro průběžné monitorování trakčních baterií.
Göttingen má v současné době 19 linek MHD a některé z nich projíždějí
středověkým městským centrem. Elektrické hybridy Volvo budou nasazeny
na dvě z těchto linek, č. 41 a 42.
Pro průběžné dobíjení podle evropského standardu OppCharge bude sloužit
nabíjecí stanice typu Terra od společnosti ABB, jaké jsou provozovány
například v belgickém Namuru. Tato
nabíjecí stanice, společná pro obě zmíněné linky, bude umístěna na
konečné stanici na Gustav-Bielefeld-Strasse. Průběžné dobíjení bude
používat výkon 150 kW. Dobíjení bude trvat cca 3 – 4 minuty.
Nabíjecí stanice umožňuje také dvojnásobný nabíjecí výkon pro pozdější
možné nasazení elektrobusů.
Autobusy budou rovněž pomalu dobíjeny přes noc v depu.
Zavedení elektrických hybridů Volvo je součástí celkové strategie
tohoto téměř stodvacetitisícového města směřující k čisté mobilitě.
Podle této strategie by se postupně měl elektrifikovat téměř veškerý
vozidlový park GÖVB.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB Volvo
Další informace zde
Přečtěte si také:
30.8.2017 Druhým norským městem, kde budou jezdit elektrobusy od
polského výrobce Solaris, se po hlavním městě Oslo stane
téměř devadesátitisícové přístavní město Kristiansand na jihu země.
Společnost Boreal Norge AS, jeden z největších norských dopravců, zde
začne pět 12m elektrobusů Solaris provozovat od července 2018 na
základě smlouvy uzavřené v srpnu 2017. 
28.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské
dopravní podniky, ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která
je provozuje na
linkách BB v Praze, v
Třinci a v
Jeseníkách, se k
nim připojí sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD
Karviná a ČSAD Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice,
a.s. Toto sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem
12 elektrobusů. 
24.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než
tisíciletou historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké
části na vodních kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém
centru se rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva
Netherlands pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea
LLE-99 Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. 
22.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. 
3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. 
27.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory
(NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. 
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V
červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely
dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. 
30.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. 
16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. 
8.6.2017 Přeprava cestujících na letištních plochách je
specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit
přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po
krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou
spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky
autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský
Schipol.
Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak
ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku
června 2017.
2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|