Elektrobusy SOR pro 3ČSAD
28.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské
dopravní podniky, ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která
je provozuje na
linkách BB v Praze, v
Třinci a v
Jeseníkách, se k
nim připojí sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD
Karviná a ČSAD Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice,
a.s. Toto sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem
12 elektrobusů.
Pro ČSAD Frýdek-Místek dodá SOR do října 2017 šest
elektrobusů SOR EBN 9,5, které budou sloužit v městské dopravě v
Hranicích na Moravě.
Dalších šest elektrobusů bude typ SOR EBN 11. Dodány
budou v srpnu 2018 – tři pro ČSAD Havířov, dva do ČSAD Frýdek-Místek a
jeden do ČSAD Karviná.
Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový elektrobus o délce
9,8 m. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s bezbariérovým
prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku.
Elektrobus SOR EBN 11 je elektrobus o délce 11,1 m,
dodávaný ve tří- nebo dvoudveřovém provedení. Má kapacitu 23 míst k
sezení (třídveřový), resp. 26 míst (dvoudveřový) a 66 k stání, opět s
bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského
kočárku.
Elektrobusy SOR jsou poháněny asynchronním šestipólovým
vodou chlazeným elektromotorem o jmenovitém výkonu 120 kW. Na jedno
nabití ujede elektrobus 130–150 km (11m verze), resp. 140 – 160 km
(9,5m verze).
Elektrobusy pro 3ČSAD budou nabíjeny přes noc ze zásuvky
po dobu cca 6 hodin.
Celá investice byla spolufinancována ze zdrojů EU
prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a projekty v
obou případech zahrnovaly i pořízení autobusů poháněných stlačeným
zemním plynem (CNG), byť jejich ekologický přínos je pouze relativní (viz prezentace k semináři Čistá mobilita v chytrém městě).
Nákup elektrobusů SOR pro 3ČSAD dále nahlodává
přesvědčení, panující mezi některými českými „elektrifikovanými“
městskými dopravními podniky – totiž, že elektrobusům nemůže rozumět
nikdo tak dobře jako ten, kdo již provozuje tramvaje nebo trolejbusy.
Jak vidět, ani „neelektrifikovaní“ soukromí dopravci se elektrických
pohonů neostýchají.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
24.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než
tisíciletou historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké
části na vodních kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém
centru se rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva
Netherlands pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea
LLE-99 Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. 
22.8.2017 Polský
dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov,
který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. 
7.8.2017 Elektrobusy
polského výrobce Solaris Bus & Coach
zaznamenaly koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními
elektrobusy v parku bruselského městského dopravce STIB.
Podle
uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018.
Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která
povede centrem města přes pěší zónu. 
3.8.2017 Elektrobusy
od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z
úspěšného provozu v Yorku nebo ve
švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé
elektrobusů. 
27.7.2017 Americká
agentura National Renewable Energy Laboratory
(NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.

21.7.2017 V polovině
července 2017 byla slavnostně zahájena
Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus
Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské
dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. 
18.7.2017 Od
února 2016 jsou v
provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují
multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V
červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely
dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i
dopravce. 
17.7.2017 Mezi
přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským
autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů). 
30.6.2017 Velká
Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu
jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v
Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. 
8.6.2017 Přeprava
cestujících na letištních plochách je
specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit
přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po
krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou
spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky
autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský
Schipol.
Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak
ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku
června 2017.
5.4.2017 Norsko je
jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart
city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu
CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. 

|