Evropské projekty elektrických autobusů: ZeEUS se
uzavírá, ASSURED se rozbíhá
4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným
publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu
elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na
našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků
z Cagliari). U
příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho
následovník, evropský projekt ASSURED.
Projekt ZeEUS byl široce zaměřený na demonstrační
provozy elektrických autobusů (tj. bateriových elektrobusů, plug-in
hybridních autobusů a parciálních trolejbusů) v deseti „jádrových“
městech (mezi jinými v Plzni) a v desítkách dalších „sledovaných“
městech. Hlavním cílem bylo sledovat jejich provoz v rozmanitých
geografických, technologických a provozních podmínkách, vyhodnotit
jejich ekonomickou, ekologickou a společenskou proveditelnost a
podpořit jejich trh.
Projekt je celkově považován za úspěšný. Pohledem zvenčí
se dokonce ukazuje, že tržní praxe v některých případech předběhla
demonstrační provozy. Z elektrických autobusů a jejich nabíjecí
infrastruktury se v průběhu trvání tohoto projektu stal technologicky
zralý produkt, u nějž průmyslový trh tlačí na maximální možnou
standardizaci a sériovost řešení.
Jeho následovník, projekt ASSURED, již nesleduje otázky
„zda“, „kde“ a „proč“ elektrické autobusy, nýbrž se zaměřuje na
konkrétní aspekty jejich provozu a na možnosti využití inovativních
technologií. Kromě elektrických autobusů zahrnuje tento projekt také
elektrická nákladní a užitková vozidla. 
Hlavními cíli tohoto projektu jsou vývoj nové generace
modulární infrastruktury pro průběžné dobíjení elektrických vozidel
vysokými výkony (do 600 kW) a podpora standardizace nabíjecích
technologií, včetně např. inovativních strategií pro řízení dobíjení.
Kromě kontaktních systémů dobíjení projekt pokrývá i indukční systémy s
výkonem do 100 kW. Součástí projektu je také hodnocení a optimalizace
nákladů, energetické efektivnosti a dopadů na distribuční síť.
Jak naznačuje obrázek, do projektu je ve třech
„pilířích“ zahrnuto
• šest provozů
elektrických autobusů (Turin nebo Lyon, Göteborg, Bayonne, Jaworzno,
Helmond a Castejón),
• dva provozy těžkých
nákladních automobilů (Mnichov a Göteborg),
• jeden provoz
elektrického užitkového vozidla s indukčním dobíjením v Turíně.
Tento projekt, oficiálně zahájený v říjnu 2017, se nyní
zvolna rozbíhá. Jeho trvání je plánováno do září 2021. Celkový rozpočet
projektu činí 23,6 mil. € (přes 600 mil. Kč), z toho 18,7 mil. € (tj.
cca 80 %) činí příspěvek z EU.
Projekt má celkem 39 partnerů z 12 zemí,
reprezentujících především průmysl, výzkum a municipality. České
subjekty mezi nimi tentokrát chybí.
Internetové stránky projektu ASSURED jsou k
dispozici zde
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
ASSURED Project
Přečtěte si také:
17.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci
projektu ZeEUS
zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje. 
9.4.2018 Na začátku
dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS,
tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. 
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS,
kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova.
Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. 
27.3.2018 K dodavatelům
nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo. 
16.3.2018 Přibližně
sedmdesátitisícové historické a průmyslové
město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z
měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se
standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se
švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude
dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm
elektrobusů od tohoto výrobce. 
14.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města
v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 
12.3.2018 Na stránkách
našeho portálu a v prezentacích z našich
konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit
táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a
nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze
změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní
mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém
Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně
klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS.
První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018. 
28.2.2018 Evropský
projekt demonstračních provozů elektrických
autobusů ZeEUS
se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich
provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster
s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. 
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech
ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ která proběhne 5.
6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. 
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit
superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované
konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která
proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a
je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické
autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu
Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|