Připojení fotovoltaických zdrojů k trolejbusové trakční
síti může významně uspořit elektrickou energii
10.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na
našich konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing.
Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v
dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití
fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro
trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou
úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského
trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje
jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů
instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho
článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině.
S využitím simulace pomocí metody Monte Carlo
(generování velkého počtu scénářů a jejich následné statistické
vyhodnocení) na konkrétním příkladu trolejbusové sítě v polské Gdyni
autor analyzuje možnosti zapojení dvou typů fotovoltaických zdrojů:
• velkého zdroje o ploše
panelu 5000 m2, odpovídající střeše trolejbusové vozovny, jehož
maximální výkon bývá 400 kWp,
• malého zdroje o ploše
panelu 500 m2, odpovídající ploše střechy veřejné budovy.
Provedená simulace zohledňuje stochastickou (náhodnou)
povahu okamžitého zatížení trolejbusové trakční sítě a objemu elektřiny
vyrobené z fotovoltaických zdrojů.
Navzdory této náhodné povaze dochází autor k závěru, že
pro potřebu trolejbusové trakční sítě lze využít až 80 % energie z
fotovoltaiky.
Pro použití na frekventovaných trolejbusových linkách
autor navrhuje, na základě výsledků analýzy, nasazení fotovoltaických
zdrojů o výkonech v rozmezí 400 – 500 kW, napojených na trolejbusovou
měnírnu. Připouští využití fotovoltaických zdrojů i jinde, ovšem s
menší celkovou efektivností. Upozorňuje také, že konkrétní parametry
fotovoltaických zdrojů na dané trolejbusové síti budou záviset na řadě
místních podmínek.
Efektivnost celého systému mohou podle autora dále
zdokonalit energetické technologie na bázi smart grid,
které tak trakční síť přeměňují z čistě pasivního místa spotřeby
energie na dynamické propojení mezi energetickými systémy.
Plné znění článku je k dispozici zde
Výtah z
článku a ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Přečtěte si také:
9.4.2018 Na začátku
dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS,
tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. 
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS,
kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova.
Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. 
27.3.2018 K dodavatelům
nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo. 
16.3.2018 Přibližně
sedmdesátitisícové historické a průmyslové
město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z
měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se
standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se
švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude
dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm
elektrobusů od tohoto výrobce. 
14.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města
v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 
12.3.2018 Na stránkách
našeho portálu a v prezentacích z našich
konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit
táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a
nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze
změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní
mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém
Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně
klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS.
První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018. 
28.2.2018 Evropský
projekt demonstračních provozů elektrických
autobusů ZeEUS
se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich
provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster
s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. 
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech
ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ která proběhne 5.
6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. 
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit
superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované
konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která
proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a
je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické
autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
19.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. 
18.8.2017 Parciální
trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým
dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat
závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku
jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě,
Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy
pro
město), ale také v USA.
Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů
Xcelsior XT40 pro San Francisco 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|