Elektrobusy také v Latinské Americe: 100 BYD pro
Santiago de Chile
12.7.2018 Ačkoli Latinská Amerika nepatří (resp. až donedávna
nepatřila) k regionům s masivním rozvojem elektrobusů, situace se i zde
začíná měnit. Svědčí o tom smlouva na dodávku 100 čínských elektrobusů
BYD pro chilské hlavní město Santiago, podepsaná na začátku června
2018. V této souvislosti se zároveň nadále šíří některé zavádějící
informace výrobce o těchto elektrobusech, přebírané zahraničními
odbornými médii.
Elektrobusy BYD jsou známy i českým odborníkům – na
zkoušku byl jeden z nich na jaře 2014 provozován v Dopravním podniku
Ostrava. 12m
elektrobusy BYD ve standardním provedení pro zákazníky mimo Čínu mají
výrobcem uváděnu přepravní kapacitu až 95 osob, z toho 28 sedících
(přepravní kapacita zmíněného elektrobusu zkoušeného v Ostravě nicméně
činila pouhých 54 míst, z toho 24 k sezení). K jeho pohonu slouží dva
střídavé synchronní motory vlastní výroby integrované v nábojích kol,
každý o výkonu 90 kW. Jako zásobník energie jsou používány
lithium-železo-fosfátové baterie o celkové kapacitě 324 kWh.
Nabíjení probíhá jednou denně ze zásuvky pomocí
dvojitého konektoru vlastní konstrukce. Výrobce uvádí dojezd na jedno
nabití 250 km, což odpovídá i zkušenostem z testovacího provozu v
Ostravě.
Elektrobusy pro Santiago budou dodávány ve spolupráci s
energetickou distribuční společností ENEL. Dodávka by měla proběhnout
koncem listopadu 2018.
V souvislosti s elektrobusy BYD lze, tak jako je tomu i
v tomto případě, čas od času narazit na informaci od výrobce, že tyto
elektrobusy uspoří až 70 % provozních nákladů oproti srovnatelným
dieselovým autobusům. Zde je však s největší pravděpodobností
zaměňována úspora nákladů na trakční palivo a energii (která – v
závislosti na spotřebě a aktuální cenové úrovni – může skutečně
dosáhnout cca 70 %) s úsporou veškerých provozních nákladů, kde palivo
a energie mívá poměrně malý podíl. Skutečná úspora pak – podle
konkrétních podmínek – spolu se zohledněním méně nákladné údržby
zpravidla nepřekročí čtvrtinu veškerých provozních nákladů. I to je
solidní hodnota.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International
Další informace zde
Přečtěte si také:
4.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric stále více
dobývají evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý
na události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní
dopravce Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25
elektrobusů Volvo, což
představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti
Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v
norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení
závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze
elektrobusu Volvo. 
3.7.2018 Hradec Králové
je jedním z českých měst, které se
angažují v rozvoji konceptu smart
city. Nemalou měrou k tomu
přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech
dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři
elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec
Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9
parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů
bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo
veřejnosti představeno v červnu 2018. 
27.6.2018 Superkapacitorové
(či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot
Motors a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci
“Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors. 
8.6.2018 V
prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den veletrhu, 5.
6. 2018, ještě před jeho vlastním zahájením, jej uvedla konference
„Elektrické autobusy pre mesto“, pořádané konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho
portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické
autobusy pro město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a
stala se tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze.
Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. 
9.4.2018 Na začátku
dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS,
tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. 
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS,
kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova.
Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. 
27.3.2018 K dodavatelům
nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo. 
14.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města
v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|