Letiště v Kansas City elektrifikuje svůj park autobusů,
sází na indukční dobíjení6.1.2022 V USA si indukčně dobíjené elektrobusy nacházejí své místo na
specifickém trhu letištních autobusů. V prosinci 2021 se na letišti
Kansas City International Airport v USA rozběhl projekt elektrifikace
tamního autobusového parku s využitím indukčního nabíjení od amerického
dodavatele Momentum Dynamics. ![](obrazky/398-byd1.jpg)
Jak funguje indukční dobíjení
Bezdrátové (indukční) dobíjení baterií elektrických dopravních
prostředků probíhá na bázi elektromagnetické indukce mezi pevnou částí,
zcela ukrytou pod povrchem vozovky ve stanici, a vozidlovou částí.
Obecně je lze popsat takto:
Základem pevné části dobíjecího zařízení je primární vinutí,
instalované těsně pod povrchem vozovky, v němž vzniká elektromagnetické
pole. Jeho magnetické odstínění brání elektromagnetické interferenci.
Pevnou část dále tvoří DC napájecí kabely a měniče na střídavé napětí
primárního vinutí, systém detekce vozidla a systém SCADA pro řízení a
diagnostiku dobíjecí stanice. Pevná část je zapnutá pouze během
dobíjení, aby bylo vyhověno požadavkům na elektromagnetickou ochranu.
Vozidlovou část tvoří vozidlová sběrnice s kompenzačním kondenzátorem,
umístěná na spodku vozidla, která přemění elektromagnetické pole
primárního vinutí pevné části na střídavý proud. Na ni navazuje měnič,
který jej transformuje na stejnosměrný proud dobíjející baterii (nebo
jiné zařízení na ukládání elektrické energie). Vozidlovou část doplňuje
detekční systém, který detekuje pevnou část dobíjecího zařízení a
koordinuje jeho zapnutí a vypnutí.
V konkrétním případě nabíjecí technologie od Momentum Dynamics tvoří
vozidlovou cívku výsuvné desky, každá schopná dodat výkon 50 kW (viz
foto níže). Tyto desky jsou spolu paralelně propojené, a tvoří tak modulární
řešení podle požadovaného výkonu. Pevná část je instalována ve vozovce
a nabíjecí elektronika ve zvláštním kabinetu u zastávky.
Pro indukční nabíjení od Momentum Dynamics není projekt pro Kansas City
International Airport premiéra. Stejný systém slouží například již od
roku 2018 na okružní dráze elektrobusů ve městě Chattanooga ve státě
Tennessee, ale i v dalších amerických městech.
Ani v Evropě není indukční dobíjení novinkou. Indukčně dobíjené
elektrobusy se tu nicméně, alespoň prozatím, hromadně nerozšířily a
omezily se na několik projektů, například v Německu. Prapůvodní a
hlavní doménou indukčního dobíjení je tu především průmyslová doprava.
Projekt v Kansas City Airport
Indukční dobíjení elektrobusů autobusů na letišti Kansas City
International Airport je součástí projektu nového terminálu o celkovém
rozpočtu 1,5 mld. USD, tedy cca 33 mld. Kč.
Letiště Kansas City International Airport dnes provozuje celkem 28
autobusů z toho sedm třicetistopých (9metrové) elektrobusů od čínského
dodavatele BYD, vyráběné v jeho kalifornském závodě. Čtyři z nich
slouží již od roku 2017, další tři byly dodány v roce 2020 (viz foto nahoře).
Čtyři tyto elektrobusy nejprve přestaví Momentum Dynamics na indukční
dobíjení svojí technologií, postupně bude elektrifikace pokračovat. V
cílovém, stavu se předpokládá celý park 28 letištních autobusů
provozovaný elektricky s touto nabíjecí technologií.
Nabíjecí infrastrukturu budou tvořit dvě nabíjecí stanice o výkonu 300
kW, umístěné na zastávce u příletů na novém terminále. Zprovozněny by
měly být s otevřením nového terminálu v roce 2023.
Dodaná energie během průběžného indukčního dobíjení musí zajistit
celodenní provoz autobusů na 7mílové (12km) okružní trase. Elektrobusy
budou nabíjeny během nástupu a výstupu cestujících. Uvažuje se také
možnost nočního dobití v servisním areálu.
Indukční nabíjení bylo zvoleno jako optimální řešení pro letiště
nevyžadující nadzemní konstrukci ani manipulaci se zásuvkami a schopné
fungovat ve všech povětrnostních podmínkách.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © BYD North
America a Momentum Dynamics
Další informace zde a také zde a také zde
Přečtěte si také:
17.12.2021 S
rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i
problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a
nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto
směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo
jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého
„dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských
dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil
jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální
situaci. ![](../sablona/vice3.gif)
6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. ![](../sablona/vice3.gif)
6.12.2021 Společnost
Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní
partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X,
je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů
s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener
Linien; jeden zde byl testovaný
v letech 2013-14. Od té doby se portfolio
elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším
produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus
Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav
Civitavecchia.![](../sablona/vice3.gif)
29.11.2021 U
příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické
autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje
čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících
technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním
článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý
důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním,
uspořádaném v roce 2013. ![](../sablona/vice3.gif)
24.11.2021 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference
Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. ![](../sablona/vice3.gif)
1.10.2021 Elektrické
midibusy zastupoval v rodině elektrobusů polské značky Solaris až
donedávna typ Solaris Urbino 8,9 LE Electric, provozovaný například v
polském Krakově
a s pohonem Škoda Electric jako Škoda 29 BB také v
Českých Budějovicích. V poslední zářiový den
2021 byl veřejnosti představen jeho nástupce, elektrický midibus
Solaris Urbino 9 LE electric. ![](../sablona/vice3.gif)
24.9.2021 Nizozemí,
Lucembursko, Norsko Finsko, Polsko a Velká Británie. V těchto šesti
státech byla v roce 2020 z celkem zaregistrovaných autobusů nad 8 tun
hrubé hmotnosti více než čtvrtina bezemisní, tedy bateriové a
palivočlánkové elektrobusy. Na samé špičce tohoto žebříčku stojí
Nizozemsko, kde v roce 2020 bylo 81 % zaregistrovaných autobusů
bezemisních, přičemž tento podíl vzrostl z 66 % v roce 2019. ![](../sablona/vice3.gif)
23.9.2021 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který
představuje světovou špičku ve svém oboru, představil odborné
veřejnosti v polovině září 2021 již osmou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCmove™-HD+. Tato nová generace palivových článků,
určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy,
nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu
inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků. ![](../sablona/vice3.gif)
17.9.2021 Zamýšlená
těžba lithia na Cínovci
představuje významný
obchodní potenciál v automobilovém průmyslu a energetice Ministerstvo
průmyslu a obchodu (MPO), Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT),
společnost ČEZ a další subjekty řeší celý produkční řetězec pro využití
lithia z Cínovce. Zabývají se přípravou těžby cinvalditu a metodou
získávání lithia z této horniny v kontextu s vybudováním Gigafactory na
výrobu baterií pro elektromobily a velkokapacitní úložiště elektřiny.
Koncem srpna 2021 o tom odbornou veřejnost informovalo MPO. ![](../sablona/vice3.gif)
3.9.2021 Zajímavý
způsob rozšiřování elektrické městské dopravy ukazuje
stočtyřicetitisícové město Brest, ležící na západním výběžku
francouzské Bretaně. Projektové konsorcium Mobi-Brest vedené
projektovou společností Systra bylo koncem srpna 2021 vybráno jako
dodavatel sdruženého projektu nové tramvajové linky a elektrobusového
systému typu BRT (bus rapid transit).![](../sablona/vice3.gif)
30.8.2021 Verkehrsbetriebe
Zürich (VBZ) je městský dopravce ve švýcarském Curychu. Provozuje
(kromě lanové dráhy) cca 260 tramvají, 80 trolejbusů a 160 autobusů.
Vedle státní železnice SBB je to největší švýcarský dopravce. Díky
technologii od německé softwarové firmy PSI Transcom bude provoz těchto
jeho vozidel, vypravovaných denně z celkem osmi garáží a vozoven,
významně racionalizován. Dopravce tento systém objednal v
srpnu 2021.![](../sablona/vice3.gif)
2.8.2021 Společným
úsilím se Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a drážním dopravcům
podařilo dovést do úspěšného konce změnu zákona o podporovaných
zdrojích energie. Sněmovna tento zákon schválila v druhé polovině
července 2021 i ve třetím, tedy závěrečném čtení. ![](../sablona/vice3.gif)
21.7.2021 Po
německém Wiesbadenu
budou elektrobusy Mercedes eCitaro vybavené bateriemi s pevným elektrolytem
(solid state) také ve švýcarské Basileji. Od
července 2021 nasazuje tamní městský dopravce Baselland
Transport AG (BLT) pět těchto elektrobusů (viz foto) do provozu na
lince č. 37. Dalších osm těchto elektrobusů bude v blízké době nasazeno
na regionální linky.![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|