Most a Litvínov: nový informační systém přispívá
atraktivitě městské dopravy
19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá
především jako střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň
aktivní v oblasti čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj.
propojení tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst
Mostu a Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků
zmíněných aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním
cílem byla modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace
informačního systému v tramvajové a autobusové dopravě na území
statutárního města Mostu a města Litvínova, včetně vozidlového systému
MHD. Do provozu byl tento projekt, dodaný konsorciem Informační systém
ML – AŽD Praha s.r.o. a Ing. Ivo Herman, CSc., uveden na konci června
2018.
Celý projekt modernizace informačního systému byl
realizovaný ve dvou etapách – první etapa v roce 2015 a tato druhá
etapa na ni navázala. Vozidla MHD jsou nyní vybavena novým řídicím
systémem, který komunikuje a monitoruje pohyb vozidel pomocí nové
digitální rádiové sítě. Na zastávkách pro cestující jsou nainstalovány
nové označníky s informačními panely zobrazující aktuální odjezdy
autobusů a monitorující aktuální situaci.
V rámci projektu bylo umístěno celkem 16 informačních
panelů na zastávky Litvínov, Citadela, Litvínov, u dílen, Litvínov,
Stadion, Litvínov, technické služby, Litvínov, poliklinika, Litvínov,
obchodní dům, Most, ČSM, Most, Severografie, Most, Rudolická, Most,
nemocnice, Most, Kahan. Došlo také k rozšíření optické páteřní sítě či
dovybavení vozidlového systému MHD.
Dodaný systém tak přispívá nejen k lepší organizaci a
plánování dopravy, informovanosti cestující o aktuálních odjezdech
jejich spojů ze zastávek, ale i ke zvýšení bezpečnosti řidičů vozidel
MHD a cestujících na zastávkách. V neposlední řadě projekt lépe
umožňuje zpřístupnit městskou hromadnou dopravu osobám s omezenou
schopností pohybu či orientace. Výsledkem je celkové zkvalitnění
poskytovaných služeb městské hromadné dopravy i zvýšení kvality života
obyvatel Mostu a Litvínova i zvýšení atraktivity obou měst pro
návštěvníky.
Rozpočet projektu „Informační systém II“, tedy druhé
fáze modernizace informačního systému, činil téměř 19 mil. Kč.
Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova realizoval část
velkého projektu „Informační systém“ v rámci Integrovaného plánu
rozvoje města Mostu z prostředků Regionálního operačního programu.
Následně hledal možnost financování zbývající části záměru, který by
obsáhl katastr města Litvínova, zbývající zastávky tramvaje v Mostě a
tři autobusové zastávky v Mostě, dovybavení tramvají a autobusů MHD v
Mostě a Litvínově. Tímto zdrojem se stal Integrovaný regionální
operační program (IROP).
AŽD
Praha, redakčně upraveno
Foto ©
AŽD Praha
Další informace zde
Přečtěte si také:
13.6.2018 Zobrazovaní
technologie elektronického papíru (e-paper)
má řadu výhod mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto
stáje více rozvíjí, například v
rakouském Tyrolsku, ale i v
jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní
technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na
konferenci
Smart city v praxi III, pořádané provozovateli
našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018
v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na
zastávce Mozolky. 
13.4.2018 Konceptem
mobilita jako služba (Mobility as a Service –
MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na
potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování
cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla
odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude
rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého
městského dopravce Empresa Municipal de Transportes,
EMT. 
25.1.2018 Cyklista jede
městem, už už by odbočil a bude v cíli,
jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel
do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics 
10.1.2018 Snad každý,
kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé
z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství
světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu
zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc
cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v
prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay
(doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském
nádraží Penn Station. 
13.12.2017 Jízdní
řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem. 
27.9.2017 Londýnské
metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem
k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017. 
19.4.2017 Londýn
je jedním z evropských smart
cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě. 
17.2.2017 Informační
a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart
city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart
city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. 
6.2.2017 To, že cesta
začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|