Nejnovější laser od
Osramu pomůže lidarové navigaci autonomních vozidel
10.10.2019 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi oblasti jeho využití
patří i autonomní vozidla a jejich navigace (jako například britský
projekt GATEway). Právě pro
tento trh představila společnost OSRAM koncem září 2019 odborné
veřejnosti svoji nejnovější laserovou technologii – čtyřkanálový a
jednokanálový pulsní laser, vyhovující přísné normě pro polovodiče v
automobilovém průmyslu AEC-Q102.
Lidar má poměrně široké použití v měřicí technice,
protože dokáže s vysokou mírou přesnosti určit na velkou vzdálenost
rozměry a tvar nejrůznějších objektů o rozmanitém složení a velikosti.
Nejběžnější je jeho užití při leteckém laserovém skenování, tedy
vytváření přesných digitálních modelů terénu a povrchu.
Požadavky na bezpečnostní systémy u autonomního a
semiautonomního (tedy poloautomatického) provozu vozidel jsou velmi
komplexní. Musí být spolehlivé, fungovat za všech světelných a
povětrnostních podmínek a přitom identifikovat včas potenciální
nebezpečí a překážky tak, aby bylo možné přijmout odpovídající
rozhodnutí pro řízení vozidla. Odborná veřejnost se v současné době
shoduje na tom, že požadavkům autonomního řízení nejlépe vyhovuje
kombinace lidaru, optických kamer a radaru. 
Vlnová délka 905 nm pro lasery, s níž před deseti lety
poprvé přišel na trh právě Osram, se stala nejběžnější právě pro
využití v lidarech. V porovnání s lasery pracujícími s jinými vlnovými
délkami má mj. významné ekonomické výhody.
Nejdůležitějším aspektem, pokud jde o bezpečnost, je
dosah používaného infračerveného světelného zdroje – autonomní vozidlo
musí být schopno „dohlédnout“ co nejdál. Toho je u nových laserů od
Osramu dosahováno úctyhodným výkonem 125 W při 40 A na jeden kanál. K
dalším charakteristickým vlastnostem patří vysoká tepelná odolnost.
Čtyřkanálová verze laseru má čip se čtyřmi emisními
oblastmi, které dodávají vynikající optický výkon 480 W, a to vše při
rozměrech pouhých 3,35 mm × 2,45 mm × 0,65 mm. Podobné rozměry má i
jednokanálová verze. Tyto lasery nabízejí solidní účinnost až 33 %.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Osram
Další
informace zde
Přečtěte si také:
30.7.2019 Jedním
z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019. 
14.6.2019 I
inovativní
technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické
zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné
každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus
EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti
akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport
Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou
pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez
průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus
zpravidla doprovází. 
25.1.2019 Strojové
vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové
systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z
kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované
rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem
strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní
lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela
jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi
americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového
vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná
veřejnost informována v polovině ledna 2019.

30.10.2018 Významnou
oblastí využití moderních informačních
technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy
jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací.
Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na
silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného
silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm
automobilů. 
14.9.2018 V Belgii začal
v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického
minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném
provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi
Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od
francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m
široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících.

16.8.2018 Autonomní
elektrické minibusy představují výzvu pro
vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a
individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše
reportáž z
bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve
světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební
provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v
21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu. 
4.6.2018 Univerzitní
areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních
elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde
soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na
domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus
tak
v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu
Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. 
11.4.2018 Od
konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě
švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže
viz případová studie v naší publikaci Smart
city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. 
7.2.2018 Projekt
autonomních elektrických minibusů v bavorském
Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v
naší
reportáži,
nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě
jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018. 
2.2.2018 Melbourne
je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém
jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do
práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem
jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení
tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní
elektrické minibusy. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
15.9.2017
Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy
„světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a
pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi množstvím
různých využití, například při měření
rychlosti větru nachází lidary uplatnění zejména
při navigaci autonomních vozidel – viz příklad projektu
GATEway. Společnost Panasonic představila v září
2017 nový 3D lidar, vhodný svými vlastnostmi právě pro využití u
autonomních robotů pohybujících se v blízkosti lidí nebo u autonomních
vozidel v průmyslu a zemědělství. Zároveň ukazuje, jak takovýto lidar
funguje. 
19.10.2016 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. 

|