Město Nantes bude provozovat 24m elektrobusy s
průběžným dobíjením ABB TOSA
7.11.2017
Systém „bleskového dobíjení“ ABB
TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013.
Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.

Nové 24metrové elektrobusy HESS s přepravní kapacitou
151 cestujících budou vybaveny trakční výzbrojí od ABB. Lze očekávat,
že konstrukčně budou vycházet z osvědčené řady tříčlánkových 24m
autobusů a trolejbusů, které tento švýcarský výrobce nabízí ve svém
produktovém portfoliu (viz foto). Půjde tak zřejmě o vůbec první čistě
bateriový elektrický autobus s touto délkou a přepravní kapacitou – s
touto konstrukcí jsme se až dosud mohli setkat především u trolejbusů,
například v
rakouském Linci.
Nabíjení systémem ABB TOSA obecně probíhá takto (viz
schéma níže):

a) ve vybraných zastávkách, při využití superkapacitoru
(tzv. flash), po dobu řádově několika vteřin s výkonem až 600 kW;
připojení k nabíjecí stanici trvá méně než vteřinu,
b) na konečných zastávkách po dobu řádově několika minut
výkonem 200 kW,
c) v depu po dobu 45 minut výkonem 50 kW.
Přenos energie zajišťuje bezobslužné robotické rameno
ARCS naváděné laserem (viz foto vpravo). Základní komunikaci vozidla se
zastávkou zajišťuje systém GPS.
Elektrobusy v Nantes budou s pomocí této technologie
nabíjeny během nástupu a výstupu cestujících na vybraných mezilehlých
zastávkách výkonem 600 kW po dobu 20 vteřin a na plnou kapacitu budou
baterie dobity během 1 – 5 minut na konečné stanici.
Rozpočet na celý nabíjecí systém činí v přepočtu 440
mil. Kč.
Elektrobusy s touto nabíjecí technologií bude provozovat
nantský městský dopravce Société d'Economie Mixte des Transports de
l'Agglomération Nantaise (Semitan). Nejde tu o drahý experiment, nýbrž
o odpověď na přepravní potřeby města:
Tyto elektrobusy budou nasazeny na lince 4 městské
dopravy, která pod názvem Nantes Busway představuje systém rychlé
autobusové dopravy (BRT). Linka spojuje historické centrum Nantes s
předměstím na jižní straně řeky Loiry, je 7 km dlouhá a má 15 zastávek.
Tato linka byla uvedena do provozu v roce 2006 a od té doby se zde
poptávka po přepravě prudce rozvíjí. To vede k chronicky přeplněným
autobusům, navzdory intervalu mezi spoji kratším než 3 minuty (o této
lince se hovoří jako o „oběti vlastního úspěchu“). Uvažovalo se proto i
o možné konverzi této linky na tramvajový systém.
Předpokládá se, že zavedením velkokapacitních
elektrobusů s technologií ABB TOSA vzroste přepravní kapacita
dopravního systému o 35 %, a umožní tak ve špičkových časech přepravit
kolem 2,5 tisíce cestujících za hodinu.
Zprovoznění celého systému se předpokládá koncem roku
2018.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Carrosserie HESS AG a ABB
Další informace zde 
Přečtěte si také:
2.11.2017
Parky elektrobusů v evropských a dalších světových
městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky
nejen na průběžné dobíjení, při
němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá
řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny
elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika
hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu
2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii
HVC-Overnight Charging. 
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. 
26.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské
dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení),
na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra. 
24.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15.
října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP
jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto
dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany
dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí
další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na
linkách č. 109 a 239. 
23.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou
standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů
prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s
ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší
kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti
elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci
září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v
jihovýchodním Polsku. 
19.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality 
16.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky
v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná
technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou
její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu
elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus
Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento
rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. 
29.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od
roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy. 
24.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí
standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. 
21.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let
provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze
zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho
elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. 
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|