Palivočlánkové manipulační vozíky: americký trh úspěšně
roste
20.10.2014 O využití palivových článků jako zdroje energie pro
elektrické manipulační vozíky jsme se na našem portále zmiňovali již
vícekrát. Zatímco Evropa v současné době prověřuje ve zkušebním provozu
první desítky těchto vozíků v rámci projektů HyLIFT-DEMO a
HyLIFT-EUROPE, v
USA je jich nyní v provozu kolem tisíce a jejich trh dále úspěšně roste.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se
palivočlánkové vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí
bezemisní provoz při manipulaci s materiálem. Palivové články jako
zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné
provozní výhody, zejména ve větší produktivitě a menších provozních
nákladech, což je dáno náročností bateriového hospodářství a dobou
dobíjení baterií oproti plnění vodíkové nádrže.
Typickým představitelem palivočlánkové pohonné jednotky
pro manipulační techniku v USA je technologie GenDrive od společnosti
Plug Power používaná zejména pro vysokozdvižné vozíky pracující s
napětím 36 V DC při výkonu 8 kW nebo 48 V DC při výkonu 10 kW. Zásoby
vodíku pohybující se od 1,5 do 1,8 kg vystačí na provoz při
osmihodinové směně a jejich doplnění trvá méně než tři minuty. V
porovnání se stejně výkonnými bateriemi ušetří 30 % provozních nákladů
při produktivitě vyšší o 15 %.
Mezi koncové uživatele této manipulační techniky patří
závody velkých průmyslových firem a obchodních řetězců, jako Walmart,
P&G, Sysco, CVS Pharmacy, Kroger nebo Mercedes-Benz.
Růst tohoto trhu se odhaduje v rozmezí 150 – 200 %
ročně. Ke konci letošního roku očekává Plug Power na objednávkách
oproti loňsku dokonce trojnásobný nárůst obratu. Tomu odpovídá i
stabilita dodavatelských vztahů: Začátkem října 2014 byla podepsána
nová dohoda mezi výrobcem Plug Power a dodavatelem palivových článků
Ballard na období do roku 2017 s jednoroční opcí na prodloužení.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Plug Power Inc.
Další informace zde
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek 
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
13.6.2014
V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud
nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových
automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v
provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými
a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a
Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013 O využití palivových
článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita
psali již dříve, například v článku Palivové články ve
vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s
kanadskou společností Hydrogenics 
19.11.2013 Britský
odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku
palivových článků otiskl začátkem
listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro
elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že
ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější
alternativou. Kromě toho její podíl na
celkové ceně palivočlánkového
vozidla je velmi malý 
2.10.2013
Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH,
známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie
značky
Newton vyráběný společností Smith Electric
Vehicles. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
30.7.2013
Netradiční aplikaci palivových článků si nyní
zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července
2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových
vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy,
poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem
minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská
firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u
tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem
cesty. 
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. 

|