Indukčně dobíjené elektrobusy v Braunschweigu: další
významný milník, spolehlivý provoz
15.12.2017 Německé město Braunschweig je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční nabíjení je
používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři. 
Provozované elektrobusy Solaris jsou nasazeny na okružní
lince 419 v centru města dlouhé 12 km s 26 zastávkami, provozované
městským dopravcem Braunschweiger Verkehrs-GmbH. Tuto linku projedou
během 39 minut při intervalu mezi spoji 10 minut v pracovních dnech
nebo 15 minut o víkendech.
Zde provozovaný elektrobus Solaris Urbino 12 electric má
přepravní kapacitu 34 sedících a 41 stojících cestujících. Elektrobus
je vybaven pohonem od německého dodavatele Vossloh Kiepe s výkonem 160
kW. Jako zásobník energie slouží 60kWh lithium-iontová trakční baterie
typu PRIMOVE battery 60.
Zde provozovaný elektrobus Solaris Urbino 18 electric
(viz foto) má přepravní kapacitu 51 sedících a 75 stojících cestujících
(viz foto). Elektrobus je vybaven pohonem od německého dodavatele
Vossloh Kiepe s výkonem 240 kW. Jako zásobník energie slouží 90kWh
lithium-iontová trakční baterie typu PRIMOVE battery 90.
Systém Bombardier PRIMOVE poprvé aplikuje indukční
dobíjení u standardních 12m a 18m vozidel při přenášeném výkonu 200 kW
a výrobcem udávané účinnosti více než 90 %. Nabíjecí stanice Bombardier
PRIMOVE jsou připojeny k veřejné distribuční síti s napětím 400 V AC.
Lze je však také připojit ke stejnosměrné trakční síti 750 V DC.
Elektrobusy v Braunschweigu jsou nabíjeny na konečné
zastávce po dobu 11 minut. 12m elektrobus se zde dobije na kapacitu
plně dostačující pro celou 12km trasu. 18m elektrobusy, které potřebují
více energie, jsou kromě toho dobíjeny během 30 sekund pobytu na dvou
zastávkách na trase. Na plnou kapacitu jsou trakční baterie elektrobusů
dobity v depu během 15 minut.
O spolehlivosti provozu těchto vozidel a indukčního
nabíjecího systému Bombardier PRIMOVE svědčí realistický předpoklad, že
v roce 2017 najede každý z těchto elektrobusů 50 tisíc km. Pro rok 2018
je plánován roční proběh 60 tisíc km.
Spolehlivost systému a rezervy v kapacitě dokresluje i
výsledek zkušebního provozu jednoho s elektrobusů v dubnu 2017. Při
nonstop jízdě, pouze s krátkým průběžným dobíjením, najel během 41
hodin celkem 470 km.
Indukční dobíjení elektrobusů v Braunschweigu je
zaváděno v rámci projektu Emil (Elektromobilität mittels induktiver
Ladung, tedy elektromobilita skrze indukční nabíjení) s finanční
podporou německého Spolkového ministerstva dopravy, stavebnictví a
městského rozvoje. Vedle společnosti Bombardier a dopravce
Braunschweiger Verkehrs-AG jsou partnery v tomto projektu
Braunschweigská technická univerzita a energetická společnost BS Energy.
Pro úplnost ještě dodejme, že v EU jsou provozovány také
elektrobusy s jiným systémem indukčního nabíjení, ne však vozidla
standardní délky 12m a 18m. Příkladem je park indukčně dobíjených 10,5m
elektrických midibusů v anglickém městě Milton
Keynes. K nabíjení zde slouží systém IPT s
nabíjecím výkonem do 60 kW.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Bombardier
Další informace zde
Přečtěte si také:
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
16.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti
elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná. 
15.11.2017
Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo
velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují
malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca
30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých
elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus &
Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro
nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. 
10.11.2017 Automatické
elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá
autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní
„třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné
– viz zpráva UITP.
Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB. 
7.11.2017
Systém „bleskového dobíjení“ ABB
TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013.
Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB. 
2.11.2017
Parky elektrobusů v evropských a dalších světových
městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To
začíná klást nároky
nejen na průběžné dobíjení, při
němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá
řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny
elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika
hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu
2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii
HVC-Overnight Charging. 
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu
Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. 
13.10.2017 Elektrobusy
jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality 
16.6.2017 Lucembursko,
resp. jeho hlavní město Lucemburk,
má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. 
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|