Řetězec Carrefour uvedl do provozu 137 palivočlánkových
manipulačních vozíků
8.1.2019 Oblastí, kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet
jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou
bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek
zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes
tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec
Walmart je
počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137
palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018
uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour.
Palivočlánkové manipulační vozíky nyní slouží ve
skladovém areálu ve francouzském městě Vendin Le Viel.
Podle dříve publikovaných informací řetězce Carrefour by mělo jít o
manipulační vozíky STILL řady 2 a 3, původně bateriové, do nichž jsou
zabudovány palivočlánové jednotky GenDrive od společnosti
Plug Power. Tato jednotka, velmi typická pro odvětví palivočlánkové
manipulační techniky, pracuje s napětím 36 V DC při výkonu 8 kW nebo 48
V DC při výkonu 10 kW. Primárním zdrojem energie jsou palivové články
kanadského výrobce Ballard. Zásoby vodíku pohybující se od 1,5 do 1,8
kg vystačí na provoz při osmihodinové směně a jejich doplnění trvá méně
než tři minuty. V porovnání se stejně výkonnými bateriemi ušetří 30 %
veškerých provozních nákladů při produktivitě vyšší o 15 %.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se
palivočlánkové vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí
bezemisní provoz při manipulaci s materiálem či zbožím. Palivové články
jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé
významné provozní výhody, zejména ve větší produktivitě a menších
provozních nákladech, což je dáno náročností bateriového hospodářství a
dobou dobíjení baterií oproti plnění vodíkové nádrže. Podle některých
zdrojů ušetří palivočlánkové vidlicové vozíky oproti bateriovým 80 %
nákladů na pracovní sílu při plnění/dobíjení a 75 % prostoru.
Projekt palivočlánkových vozíků u Carrefour je výsledkem
spolupráce tohoto řetězce s dodavatelským průmyslem, zejména se
společností Air Liquide, která vybudovala vodíkovou plnicí stanici, a
dodavatelem manipulačních vozíků STILL.
Provoz těchto palivočlánkových vozíků je součástí
evropského projektu HyLIFT-EUROPE,
spolufinancovaného z prostředků evropského Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU), který si stanovil za cíl uvést do
provozu 200 palivočlánkových manipulačních vozíků na různých místech v
Evropě. Lze konstatovat, že spolu se 75 palivočlánkovými manipulačními
vozíky, které jsou od roku 2016 v provozu u společnosti Prelocentre,
zabývající se logistikou při dodávkách ovoce a zeleniny, byl nyní tento
základní cíl dosažen a překročen.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Další
informace zde
Přečtěte si také:
16.11.2018 O
palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře našich portálů
informovali již vícekrát, například v souvislosti se záchrannou službou
ve skotském Aberdeenu. U příležitosti pražského veletrhu e-Salon v
listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět
vystavený. Podívejme se na něj blíže. 
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem
srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA
sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou
střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun.
Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového
nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. 
31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU)
zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for
join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné
veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a
komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o
ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v
Evropě. 
23.8.2017 Americký obchodní řetězec Walmart je jedním z největších
uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě.
Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc,
specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její
infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během
příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a
mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní
Americe. 
14.10.2016 Palivočlánkové
manipulační vozíky jsou jedním z
důležitých segmentů palivočlánkové mobility. Zatímco v USA přesáhl
(podle informací European Hydrogen and Fuel Cell Association) počet
nasazených nebo plánovaných palivočlánkových vozíků 8 tisíc, v Evropě
jsou to stále spíše desítky až stovky. Vedle evropského projektu HyLIFT
Europe
spolufinancovanému z prostředků Společného podniku pro palivové články
a vodík (FCH JU) probíhá také francouzský projekt HAWL. V září 2016 se
evropský park palivočlánkové manipulační techniky díky tomuto projektu
rozšířil o dalších 36 vysokozdvižných vozíků. 
6.9.2016 Mezi
„praotce“ palivočlánkové mobility (nepočítáme-li
mezi „mobilitu“ kosmická zařízení) se řadí palivočlánkové elektrické
manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady
důvodů výhodnější. Zatímco v USA se dnes pohybují počty těchto vozíků v
tisících,
Evropa je o jeden řád níže. Novou posilu bude představovat 150
vysokozdvižných vozíků, které si přestavbou z bateriového pohonu hodlá
pořídit francouzský obchodní řetězec Carrefour, jak bylo avizováno na
konci srpna 2016.
20.5.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky,
tedy
vidlicové vozíky a tahače přívěsných manipulačních vozíků, patří k
historicky nejstarším způsobům využívání palivových článků v mobilitě.
Jejich využívání v Evropě se brzy rozroste o 4 tahače a 11 vidlicových
vozíků pro největší norskou dopravní a logistickou skupinu ASKO, která
je bude používat ve svém logistickém areálu v Trondheimu. Jak byla v
květnu 2016 informována odborná veřejnost, tento projekt nyní získal
finanční podporu z veřejných zdrojů. 
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. 
20.10.2014 O využití palivových článků jako zdroje energie pro
elektrické manipulační vozíky jsme se na našem portále zmiňovali již
vícekrát. Zatímco Evropa v současné době prověřuje ve zkušebním provozu
první desítky těchto vozíků v rámci projektů HyLIFT-DEMO a
HyLIFT-EUROPE, v
USA je jich nyní v provozu kolem tisíce a jejich trh dále úspěšně roste. 
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody 

|