ÚJV Řež vyvinul vodíkovou baterii pro armádu a
záchranné složky
19.7.2017 ÚJV Řež vstupuje na trh s vodíkovými bateriemi. Ve
spolupráci s VŠCHT vyvinula Power-box 180W, přenosný zdroj energie s
vodíkovým palivovým článkem. Bezemisní, tiché zařízení napojené na
externí zásobník vodíku je určeno k napájení spotřebičů v místech, kde
elektrická síť zkolabovala, nebo tam, kde žádná není. Uplatnění by mohl
Power-box nalézt především v armádě a ve složkách integrovaného
záchranného systému.
ÚJV Řež, dceřiná společnost Skupiny ČEZ, a Vysoká škola
chemicko-technologická (VŠCHT) představili výsledek své 2,5leté
spolupráce: decentralizovaný zdroj napájení s vodíkovým palivovým
článkem Power-box 180W. Lehce přenositelný přístroj chtějí v první řadě
nabídnout k využití armádě a složkám integrovaného záchranného systému.
Palivový článek je extrémně citlivý na kvalitu vstupních
médií, tedy vodíku a kyslíku. Díky speciálnímu systému pro úpravu
vstupního vzduchu však může Power-box fungovat i v silně znečištěném
prostředí bez dopadů na jeho životnost a odolnost. Komplexní filtr
prachových částic i katalytických jedů, jako jsou sloučeniny síry, oxid
uhelnatý a některé organické látky, umí zachytit až 90 % zplodin
škodlivých pro palivový článek.
Power-box umístěný v přenositelném kufříku napájí
externě připojená tlaková lahev s vodíkem. Kromě palivového článku,
který slouží jako zdroj energie, obsahuje také akumulátory pro vykrytí
výkyvů ve spotřebě. Tím se odlišuje od většiny podobných zařízení
momentálně dostupných na trhu. Při nenadálém propadu v odběru tak
nespotřebovanou energii uloží do LiFePO baterií, než se palivový článek
přizpůsobí nižší spotřebě. Díky akumulátorům je také možné měnit
vodíkový zásobník během provozu. Nejmenší litrová tlaková lahev s
vodíkem vydrží na 4 až 5 hodin provozu, svazky velkých 50litrových
lahví pak umožní i několikaměsíční provoz.
ÚJV Řež nyní plánuje funkční vzorek Power-boxu podrobit
náročnému testování. Souběžně začíná vyjednávat s potenciálními zájemci
o produkt a také s možnými výrobními partnery. Zhruba do dvou let by
měl být hotový prototyp pro uvedení na trh. Plánují se dvě verze: typ
Standard by se mohl uplatnit např. v nemocnicích, pro napájení
komunikačních a monitorovacích zařízení, nebo pro dobíjení akumulátorů
v karavanech či jachtách. Typ Extreme je určený do krizových situací,
například pro terénní opravy elektrických a telekomunikačních sítí nebo
může sloužit jako záložní zdroj v podzemních pracovištích a dolech či v
energetických provozech. Impulsem k jeho vzniku byla ostatně havárie
japonské jaderné elektrárny ve Fukušimě, kdy se jako jedno ze slabých
míst při organizaci záchranných prací ukázala nemožnost dobíjet
vysílačky a telefony kvůli rozsáhlému výpadku sítí v dané oblasti.
Technické
parametry Power-box 180W 
ČEZ,
redakčně upraveno
Foto © ČEZ
Přečtěte
si také:
26.5.2017 Stacionární palivočlánkové zdroje využívající zemní plyn
nebo bioplyn se v USA i jinde na světě stávají zajímavým, téměř
bezemisním zdrojem elektrické energie, který na rozdíl od „klasických“
obnovitelných zdrojů není závislý na rozmarech počasí. Nejnovější
aplikací této technologie je instalace 1,4MW kogenerační palivočlánkové
jednotky na vysoké škole Trinity College v Hartfordu v americkém státě
Connecticut. 
11.4.2017
Long Island, součást amerického státu a metropole
New York, je ostrov s osmi milióny obyvatel těsně u amerického pobřeží.
O jeho zásobování elektrickou energií se stará společnost PSEG Long
Island. Od dubna 2017 dostává na základě smlouvy o nákupu elektřiny
místní distribuční síť ve správě této energetiky zajímavou ekologickou
posilu v podobě palivočlánkového energetického zdroje
SureSource 1500™ od společnosti FuelCell Energy. 
5.1.2017 Palivočlánkové
energetické jednotky představují
bezemisní a spolehlivý zdroj energie nejen pro vozidla, ale i pro
stacionární využití. Uplatňují se mimo jiné jako zdroj pro mikrosítě
propojující kritickou infrastrukturu měst nebo areálů rozmanitých
organizací. Příkladem jsou kogenerační jednotky americké společnosti
FuelCell Energy. Jedna z nich, jak bylo avizováno v prosinci 2016, již
slouží cca 5 let v Central Connecticut State University (CCSU), do
jejíž mikrosítě dodává ročně více než 11 mil. kilowatthodin elektrické
energie. 
14.11.2016 Palivočlánkové
kogenerační jednotky megawattové řady
jako bezemisní zdroj elektřiny a tepla pro organizace a municipality
jsou na postupu ke své plné komercializaci. Kromě bezemisního provozu
je jejich předností i jejich rychlé vybudování. Důkazem je
palivočlánková kogenerační jednotka instalovaná ve výzkumném a
vývojovém areálu globální farmaceutické společnosti Pfizer
v Grotonu v
americkém státě Connecticut. Na začátku listopadu 2016 byla tato
kogenerační jednotka úspěšně uvedena do provozu. 
21.9.2016 Stacionární
palivočlánkové zdroje se rozvíjejí v podobě
mikrokogenerace
i
v megawattovém měřítku. Americký výrobce FuelCell Energy, jeden z
nejvýznamnějších dodavatelů na tomto trhu, oznámil v září 2016 vývoj a
vybudování takovéto palivočlánkové elektrárny ve městě Danbury v
americkém státě Connecticut. 
8.6.2016 Kromě
palivočlánkového parku Gyeonggi Green Energy,
prozatím
největšího na světě, se v Jižní Koreji rozvíjí palivočlánková
energetika v megawattovém rozsahu i v dalších energetických zařízeních.
Těch je nyní v zemi více než dvacet a jejich celkový výkon přesahuje
150 MW. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost,
nejnovějším z nich bude 20MW palivočlánkový park v hlavním městě
Soulu 
11.2.2016 Palivočlánková
elektrárna v německém městě Stade je v přípravě
od roku 2014. Na konci ledna 2016 byla tato elektrárna, využívající
jako zdroj energie alkalické palivové články, oficiálně uvedena do
provozu. Přitom dosáhla významných provozních výsledků a bylo získáno
množství potřebných dat pro další zdokonalování systému. 
13.1.2016
Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady
nabývají stále více na zajímavosti nejen v administrativě a veřejných
službách, ale také v průmyslu. Důkazem toho je i připravovaná
palivočlánková kogenerační jednotka, která bude instalována ve
160hektarovém výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické
společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Jejím
dodavatelem je americký výrobce FuelCell Energy, který o tom začátkem
ledna 2016 informoval světovou odbornou veřejnost. 
21.9.2015
Evropský
projekt ene.field
na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal
v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná
veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových
mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním
provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé
Evropy.
11.8.2015 Zatímco
Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i
v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v
oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým
výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou
energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce
palivočlánkových kogeneračních jednotek 
26.6.2015
Americký výrobce palivočlánkových technologií pro
výrobu
elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května
2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově
v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky
bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné
aplikace, spolu s teplem a elektřinou. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání,
dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 

|