Farmaceutická společnost Pfizer bude využívat
palivočlánkovou kogeneraci
13.1.2016
Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady
nabývají stále více na zajímavosti nejen v administrativě a veřejných
službách, ale také v průmyslu. Důkazem toho je i připravovaná
palivočlánková kogenerační jednotka, která bude instalována ve
160hektarovém výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické
společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Jejím
dodavatelem je americký výrobce FuelCell Energy, který o tom začátkem
ledna 2016 informoval světovou odbornou veřejnost.
Palivočlánková kogenerační jednotka o celkovém výkonu
5,6 MW bude obsahovat dva 2,8MW moduly DFC3000® (viz foto). Podobnými
moduly je osazena například i budova německého Spolkového ministerstva
pro vzdělávání a výzkum,
francouzský projekt MYRTE,
palivočlánkový park Gyeonggi Green Energy v Jižní Koreji, nebo
připravovaný americký palivočlánkový park Beacon Falls Energy Park. Jmenovaný
jihokorejský park je v současné době největší svého druhu na světě,
jeho americký protějšek jej však již brzy předčí.
Základem modulů DFC3000 je palivový článek s tavenými
karbonáty (MCFC – molten carbonate fuel cell). Jako elektrolyt zde
slouží uhlíkaté sloučeniny draslíku a lithia. Palivem může být běžný
zemní plyn, případně bioplyn. V obou případech je hlavní složkou metan.
Z něho při endotermní reakci s vodní párou za vyšších teplot (tzv.
reformováním) vzniká směs CO a vodíku, ze kterého se dále
elektrochemickou reakcí vyrábí elektřina, podobně jako u palivových
článků používajících jiné druhy elektrolytů. Energetická účinnost
tohoto typu palivočlánkových energetických jednotek se pohybuje v
rozmezí 43 – 47 %.
Protože se zde elektřina vyrábí z plynu elektrochemickou
cestou, nikoli spalováním v tepelných strojích (ať již jakýchkoliv), je
palivočlánková energetická jednotka prakticky bezemisní – kromě redukce
skleníkových plynů neprodukuje téměř žádné oxidy síry, oxidy dusíku ani
pevné částice. Poslední dva jmenované polutanty přitom představují
podle zprávy EEA dnes nejškodlivější emise v Evropě.
Palivočlánková kogenerační jednotka v závodě společnosti
Pfizer v Connecticutu bude provozována paralelně s běžnou dodávkou
elektřiny z veřejné distribuční sítě, a snižovat tak uhlíkovou stopu
produkovanou tímto závodem. V případě výpadku veřejné sítě se z
energetického hospodářství tohoto závodu stane automaticky ostrovní
systém, plně zásobovaný kogenerační jednotkou.
Předpokládá se, že palivočlánková kogenerační jednotka
ve jmenovaném závodě společnosti Pfizer bude plně provozuschopná již v
létě 2016. Provozována bude výrobcem na základě dvacetileté smlouvy o
dodávce energie.
V porovnání s americkým energetickým mixem by mělo
používání této kogenerační jednotky ročně ušetřit téměř 29 tisíc tun
CO2 a více než 34 tun oxidů dusíku. Její instalace tak spojuje výhody
bezemisního provozu, a tím i ekologického image velké farmaceutické
firmy, s energetickou spolehlivostí a nezávislostí, s úsporami nákladů
i s dalšími příležitostmi, jako je prodej certifikátů obnovitelných
zdrojů (americký nástroj pro stimulaci využívání těchto zdrojů energie)
třetím stranám.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
FuelCell Energy
Další informace zde
Přečtěte
si také:
21.9.2015
Evropský
projekt ene.field
na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal
v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná
veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových
mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním
provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé
Evropy.
14.9.2015 Lodě
převážející zkazitelné zboží v chladicích
kontejnerech musí v přístavu často používat neekologické dieselové
agregáty pro pohon chladicích zařízení. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel
Cell“, jehož zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2015 v Honolulu,
ukazuje, že tohoto účelu lze dosáhnout ekologicky a hospodárně i pomocí
kompaktní, snadno přemístitelné palivočlánkové jednotky.
11.8.2015 Zatímco
Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i
v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v
oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým
výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou
energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce
palivočlánkových kogeneračních jednotek 
26.6.2015
Americký výrobce palivočlánkových technologií pro
výrobu
elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května
2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově
v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky
bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné
aplikace, spolu s teplem a elektřinou. 
18.6.2015 Česká
republika a Německo navázaly oficiální spolupráci
v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok
pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k
pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z
německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z
nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. 
18.5.2015 Konsorcium
společností vedené výrobcem palivových článků
Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy
palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v
Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt,
prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle
plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. 
30.3.2015
Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného
výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na
akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům
připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou
nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo
udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny.
26.3.2015
V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce
alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji
projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a
Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v
jihokorejském Daesanu. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání,
dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
18.12.2014 Berlínský kancelářský komplex německého Spolkového
ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu
palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell
Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce
palivočlánkových technologií FuelCell Energy. 
1.7.2014 Testovací
platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy
Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již
od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů
tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího
slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost,
provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně
zefektivňuje fungování fotovoltaiky. 
9.5.2014 Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy 
11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. 

|