3,7MW palivočlánková elektrárna pro Connecticut: malá
plocha, 60% účinnost
21.9.2016 Stacionární palivočlánkové zdroje se rozvíjejí v podobě
mikrokogenerace i
v megawattovém měřítku. Americký výrobce FuelCell Energy, jeden z
nejvýznamnějších dodavatelů na tomto trhu, oznámil v září 2016 vývoj a
vybudování takovéto palivočlánkové elektrárny ve městě Danbury v
americkém státě Connecticut. Tato 3,7MW elektrárna by měla mát velmi
vysokou energetickou účinnost a zaujímat relativně malou plochu, cca
desetinu hektaru.
Elektrárna bude sestávat ze tří jednotek či modulů
DFC3000 od FuelCell Energy. Palivem bude zemní plyn. Elektrárnu s
těmito moduly používá jako svůj zdroj energie například farmaceutická
společnost Pfizer
i další
zákazníci FuelCell Energy ve světě.
Základem modulu je palivový článek s tavenými karbonáty
(MCFC – molten carbonate fuel cell). Jako elektrolyt zde slouží
uhlíkaté sloučeniny draslíku a lithia. Palivem může být běžný zemní
plyn, případně bioplyn. V obou případech je hlavní složkou metan. Z
něho při endotermní reakci s vodní párou za vyšších teplot (tzv.
reformováním) vzniká směs CO a vodíku, ze kterého se dále
elektrochemickou reakcí vyrábí elektřina, podobně jako u palivových
článků používajících jiné druhy elektrolytů. Energetická účinnost
tohoto typu palivočlánkových energetických jednotek se pohybuje v
rozmezí 43 – 47 %.
Protože se zde elektřina vyrábí z plynu elektrochemickou
cestou, nikoli spalováním v tepelných strojích (ať již jakýchkoliv), je
palivočlánková energetická jednotka prakticky bezemisní – kromě redukce
skleníkových plynů neprodukuje téměř žádné oxidy síry, oxidy dusíku ani
pevné částice.
Ve standardní sestavě 2,8MW palivočlánkové elektrárny
(viz foto) jsou paralelně zapojeny dva moduly DFC3000. V provedení pro
Danbury k nim bude přidán třetí modul, který z velké části využívá také
nepoužité palivo a teplo z ostatních dvou modulů. Tato sestava tak
dosahuje výkonu 3,7 MW a její celková účinnost se díky efektivnímu
hospodaření s palivem a teplem zvyšuje na 60 %.
Elektrárna bude vybudována na ploše cca 0,1 hektaru na
pronajatém průmyslovém pozemku poblíž místní rozvodny, k níž bude
elektrárna připojena. Napojení elektrárny na místní distribuční síť, a
tedy využívání vyrobené energie v místě výroby, znamená minimalizaci
ztrát způsobených přenosem a rozvodem elektřiny. Protože palivočlánkový
zdroj má konstantní výkon, nepůsobí zároveň problémy s výkyvy v dodávce
podle okamžitých povětrnostních podmínek, tak jako například
fotovoltaické nebo větrné zdroje.
Elektrárna by měla být vybudována během několika měsíců.
FuelCell Energy bude nejprve elektrárnu provozovat sama a vyrobenou
elektřinu dodávat místní distribuční společnosti, poté uvažuje o
prodeji celého tohoto projektu případnému zájemci.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
FuelCell Energy
Další informace zde
Přečtěte
si také:
9.6.2016 Orknejské ostrovy, ležící cca 16 km od severního pobřeží
Skotska, jsou zajímavé mimo jiné z pohledu své elektroenergetiky. Jako jeden
z mála regionů na světě jsou čistým vývozcem elektřiny z obnovitelných
zdrojů. Jejich energetika má kromě toho prvky smart grid a „čistá“
elektřina pohání i zdejší elektrobus. Dalším zajímavým počinem v
oblasti inteligentní energetiky je projekt Orkney Surf ‘n’ Turf. 
8.6.2016 Kromě palivočlánkového parku Gyeonggi Green Energy, prozatím
největšího na světě, se v Jižní Koreji rozvíjí palivočlánková
energetika v megawattovém rozsahu i v dalších energetických zařízeních.
Těch je nyní v zemi více než dvacet a jejich celkový výkon přesahuje
150 MW. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost,
nejnovějším z nich bude 20MW palivočlánkový park v hlavním městě Soulu 
11.2.2016 Palivočlánková
elektrárna v německém městě Stade je v přípravě
od roku 2014. Na konci ledna 2016 byla tato elektrárna, využívající
jako zdroj energie alkalické palivové články, oficiálně uvedena do
provozu. Přitom dosáhla významných provozních výsledků a bylo získáno
množství potřebných dat pro další zdokonalování systému. 
15.1.2016 V
časopise PRO-ENERGY č. 4/2015 byl publikován analytický článek „Vodík
ve spojení s palivovými články začíná měnit energetiku a dopravu“ od
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, provozovatele našeho portálu. S plným,
redakčně neupraveným zněním tohoto článku nyní seznamujeme i čtenáře
našeho portálu. 
13.1.2016
Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady
nabývají stále více na zajímavosti nejen v administrativě a veřejných
službách, ale také v průmyslu. Důkazem toho je i připravovaná
palivočlánková kogenerační jednotka, která bude instalována ve
160hektarovém výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické
společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Jejím
dodavatelem je americký výrobce FuelCell Energy, který o tom začátkem
ledna 2016 informoval světovou odbornou veřejnost. 
21.9.2015
Evropský
projekt ene.field
na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal
v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná
veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových
mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním
provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé
Evropy.
14.9.2015 Lodě
převážející zkazitelné zboží v chladicích
kontejnerech musí v přístavu často používat neekologické dieselové
agregáty pro pohon chladicích zařízení. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel
Cell“, jehož zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2015 v Honolulu,
ukazuje, že tohoto účelu lze dosáhnout ekologicky a hospodárně i pomocí
kompaktní, snadno přemístitelné palivočlánkové jednotky.
11.8.2015 Zatímco
Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i
v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v
oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým
výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou
energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce
palivočlánkových kogeneračních jednotek 
26.6.2015
Americký výrobce palivočlánkových technologií pro
výrobu
elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května
2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově
v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky
bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné
aplikace, spolu s teplem a elektřinou. 
18.6.2015 Česká
republika a Německo navázaly oficiální spolupráci
v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok
pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k
pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z
německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z
nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. 
30.3.2015
Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného
výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na
akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům
připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou
nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo
udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny.
26.3.2015
V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce
alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji
projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a
Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v
jihokorejském Daesanu. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání,
dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
18.12.2014
Berlínský kancelářský komplex německého Spolkového
ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu
palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell
Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce
palivočlánkových technologií FuelCell Energy. 

|