SolaRoad: cyklostezka v Nizozemí vyrábí elektřinu z PV
panelů
3.6.2015 Jak
byla v květnu 2015 informována odborná veřejnost, 70m dlouhý zkušební
„solární“ úsek cyklostezky v nizozemském městě Krommenie na předměstí
Amsterodamu vyrobil za uplynulých šest měsíců celkem 3 000 kWh. To
odpovídá roční jednotkové výrobě elektřiny 70 kWh ze čtverečního metru
a roční spotřebě elektřiny jednočlenné domácnosti.
Cyklostezka je vybavena solárními panely SolaRoad
vyrobené v rámci stejnojmenného projektu, realizovaného jako veřejně
soukromé partnerství (PPP) mezi průmyslovými
společnostmi TNO, Imtech a Ooms Civiel a nizozemskou provincií
Noord-Holland. Základem jsou betonové desky o rozměrech 2,5×3,5 m s
průsvitnou vrchní vrstvou z tvrzeného skla o tloušťce cca 1 cm. Pod ní
se nacházejí fotovoltaické články z krystalického křemíku. Vrchní
průhledná vrstva je konstruována tak, aby v maximální možné míře
odpuzovala špínu. Zároveň však musí bránit prokluzování a být
dostatečně pevná, tak aby unesla hmotnost až 12 tun. 
Během půlročního zkušebního provozu použilo tuto stezku
více než 150 tisíc cyklistů. Během něj se na některých místech uloupla
tenká povrchová vrstva určená k zajištění přilnavosti kol bez snížení
průniku slunečního záření. Příčinou byly výkyvy teplot, ovlivňující
její roztahování a smršťování. Projektový tým nyní pracuje na
zdokonalené verzi těchto panelů. 
Projektový tým zároveň jedná o využití technologie také
v dalších nizozemských regionech i v americkém státě Kalifornie.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
SolaRoad
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také další související články z rubriky Obnovitelné zdroje:
30.3.2015 Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného
výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na
akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům
připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou
nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo
udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny.
28.1.2015
ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na
realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze
sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a
technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních zdrojů. 
9.9.2014 Od
září 2014 začíná v italské Bologni testovací fáze projektu rozvážky
zboží v rámci městského logistického centra CAAB, realizované pomocí
elektrických užitkových vozidel. Tato vozidla budou napájena elektřinou
z fotovoltaických panelů. Obsluhováno tímto způsobem bude jedno z
největších nákupních center ve městě i drobné obchody se zeleninou. 
11.7.2014
V Izraeli bude do roku 2017 vybudována nová
solárně-termální elektrárna Ashalim, obdobná elektrárně Ivanpah v USA (viz foto).
Rozhodující krok k realizaci tohoto projektu byl učiněn začátkem
července 2014, kdy projektové konsorcium Megalim Solar Power Ltd
(Megalim) získalo potřebné financování investice a provozu od Evropské
investiční banky a banky Hapoalim. 
17.2.2014
Od poloviny února 2014 dodává do přenosové sítě USA
energii největší solárně-termální elektrárna na světě, Ivanpah Solar
Electric Generating System, jak oznámil její provozovatel, společnost
NRG Energy. Tato elektrárna, oficiálně zprovozněná na konci roku 2013,
se nachází v Ivanpahu v Kalifornii (USA), poblíž hranice se státem
Nevada, v prostoru Mohavské pouště, na ploše cca 13 km2.

18.11.2013
Největší kanadskou fotovoltaickou elektrárnou se stane Grand Renewable
Energy Park v provincii Ontario o výkonu 100 MW. Konsorcium společností
ABB a Bondfield Construction uzavřelo začátkem listopadu 2013
smlouvu na projekt na klíč pro její vybudování s inženýringovou
společností Canadian Solar Solutions, která je zadavatelem projektu. 
31.10.2013
V polovině října 2013 představil městský dopravce v
polském městě Lublin unikátní řešení, jak ušetřit energii vozidel: Na
střechu autobusu byly pokusně instalovány ultratenké fotovoltaické
panely, z nichž se dobíjejí baterie vozidla. To snižuje zátěž
alternátoru a následně i spotřebu paliva. Efekt tohoto zařízení je tedy
nejen ekologický, ale i ekonomický. Potenciální finanční úspory jsou
odhadovány ve výši 8 000 zlotých (1 900 €) na vozidlo ročně. 
13.8.2013
Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny
Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské
městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer
Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského
Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické
články, které jsou nainstalovány na vozovně
dopravního podniku. 
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. 
10.7.2013
Energetický regulační úřad (ERÚ) zveřejnil na
začátku
července 2013 dokument s názvem „Audit procesu nastavení výkupních cen
fotovoltaické energie“ zpracovaný kanceláří BDO Audit s.r.o. Audit
zadal ERÚ pro účely ověření správnosti svého postupu při stanovení
výpočtu výkupních cen elektrické energie z fotovoltaických zdrojů v
období od 1. 1. 2005 do 31. 12. 2011. Hlavní závěry auditu jsou
následující: 
13.5.2013
V provincii Northern Cap v Jihoafrické republice se
buduje fotovoltaická elektrárna Kathu, největší svého druhu v Africe a
jedna z největších ve světě. Důležitým milníkem pro předpokládané
spuštění do provozu v roce 2014 bylo uzavření smlouvy se společností
ABB na dodání elektrického a řídicího systému, o čemž ABB informovala
na začátku května 2013.

|