Fotovoltaika pomáhá šetřit energii autobusů
31.10.2013
V polovině října 2013 představil městský dopravce v
polském městě Lublin unikátní řešení, jak ušetřit energii vozidel: Na
střechu autobusu byly pokusně instalovány ultratenké fotovoltaické
panely, z nichž se dobíjejí baterie vozidla. To snižuje zátěž
alternátoru a následně i spotřebu paliva. Efekt tohoto zařízení je tedy
nejen ekologický, ale i ekonomický. Potenciální finanční úspory jsou
odhadovány ve výši 8 000 zlotých (1 900 €) na vozidlo ročně.
Instalace solárního panelu na městský autobus Scania je
součástí dvouletého projektu, jehož partnery jsou městský dopravce MPK
a Lublinská technická univerzita. Po dvou letech budou výsledky
projektu vyhodnoceny.
Základem řešení jsou CIGS solární panely švédské
vývojové firmy Midsummer AB. CIGS je akronym pro „copper, indium,
gallium and selenide“, tedy měď, indium, galium a selenidy. Na rozdíl
od tradičních křemíkových panelů jsou CIGS panely lehké a flexibilní, a
lze je tudíž snadno umístit například na střechu vozidel. Pro autobusy
v Lublinu byl použit systém „na klíč“ Midsummer DUO. Jeho návratnost se
předpokládá do dvou let, přičemž životnost panelu by měla být delší než
životnost samotného autobusu.
O dalším možném využití fotovoltaiky v dopravě se lze
dočíst v naší rubrice Elektromobilita Pro pohon klimatizace v kabině
kapitána ji již delší dobu využívají také elektrické lodě Dopravního
podniku města Brna.
redakce Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace o CIGS solárních modulech zde Přečtěte si také:
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
12.8.2014
V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem
autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových
článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru
informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris,
připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce
objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris
Urbino 18,75 electric 
4.8.2014 Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny. 
14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl
španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila
španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s
projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými
společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je
prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu
na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. 
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
13.8.2013
Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny
Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské
městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer
Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského
Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické
články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. 
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 

|