Nákladní tramvaje vozí součásti pro elektromobily,
potraviny i tříděný odpad
25.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším
druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty
(viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde
jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě
nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní
tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. V srpnu 2017 o tom
informoval portál Eltis.org, zaměřený na rozvoj městské mobility. Tento
projekt přitom není v Evropě ojedinělý. 
CarGoTram přepravuje po síti drážďanských městských
tramvají součásti pro továrnu Volkswagen na Straßburger Platz z
nákladového nádraží Friedrichstadt. Celá trasa je dlouhá 5,5 km a
tramvaj, provozovaná drážďanským dopravním podnikem DVB, ji ujede v
běžném provozu za cca 25 minut. Tramvaj jezdí až třikrát denně.
Nákladní tramvaj pro Drážďany (viz foto výše) vyrobila firma
Schalker Eisenhütte s využitím staršího pojezdu z tramvají ČKD. Tramvaj
je obousměrná a obsahuje pět segmentů, tři vnitřní nákladní a dva čelní
kombinující ložný prostor a kabinu řidiče. Všechny nápravy jsou
poháněné. Tramvaj uveze náklad odpovídající třem 18m kamionům.
Původně byly vyrobeny dvě tyto tramvaje a sloužily od
roku 2001 pro logistiku při výrobě vozů VW Phaeton. S ukončením výroby
těchto automobilů v drážďanském závodě VW v dubnu 2016 přestaly být
tramvaje CarGoTram používány. Pro logistiku při výrobě e-Golfu opět
slouží od března 2017 první z nich, druhá by měla být nasazena v
listopadu 2017.
Projekt CarGoTram není v Evropě ojedinělý. Portál
eltis.org uvádí jako příklad také projekt TramFret ve
středofrancouzském městě Saint-Étienne. Nákladní tramvaj adaptovaná ze
starší dvoučlánkové jednosměrné tramvaje pro přepravu cestujících zde
přepravuje potraviny ze skladu na okraji města do obchodů v městském
centru, vlastněné řetězcem Casino. Tramvaj jezdí šest dní v týdnu
dvakrát denně v mimošpičkových časech. Projekt je partnerstvím mezi
řetězcem Casino, městským dopravcem v Saint-Étienne a místní
samosprávou. 
Ve švýcarském Curychu pro změnu slouží již více než
deset let nákladní tramvaje Cargo-Tram (viz foto) a E-Tram městského
dopravce VBZ k odvozu rozměrného odpadu a použitých elektrických
spotřebičů. V odpoledních hodinách projíždí tyto tramvaje po stanovené
trase s 11 zastávkami, kde je možné odpad naložit. Tyto služby jsou
vyhrazeny pouze zákazníkům, kteří přijdou pěšky, přijedou na kole nebo
hromadnou dopravou.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International a Stadt Zürich
Další informace zde a také zde
a také zde
Přečtěte si také:
16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS
od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. 
25.7.2017 Jedním z
vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové
dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince
na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017
spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km
tratí 
5.6.2017 Jedním
ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání
elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o
zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie
nebo
inteligentních měníren.
Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. 
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL
Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 
18.5.2017 Zhruba
před rokem jsme našim čtenářům představili
koncept internetu věcí, služeb a lidí
(IoTSP) na železnici od
společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty
náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet
vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož
skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku
zvanou Digital Rail Services 
27.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. 
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 

|