Seam4us: projekt pro energetickou efektivnost stanic
metra
2.9.2014
V
červenci 2014 byl v Barceloně zahájen demonstrační provoz energeticky
efektivní stanice metra, realizovaný v rámci projektu Seam4us. Stanice
Passeig de Gràcia na lince 3 metra je k tomuto účelu vybavena 50
senzory pro monitorování spotřeby energie staničních subsystémů, jako
jsou osvětlení, eskalátory, výtahy nebo ventilace.
Projekt
Seam4us (Sustainable energy management for underground stations, neboli
trvale udržitelné energetické hospodářství pro stanice metra) zahrnuje
devět partnerů ze šesti zemí EU: Cofely Italia SpA (řízení
energetických systémů, Itálie), Universita Politecnica delle Marche
(UNIVPM, Itálie), Universitat Politecnica de Catalunya (UPC,
Španělsko), Fraunhofer Institute for Applied Information Technology
(FIT, Německo), VTT Technical Research Centre of Finland, University of
Kassel, Almende B.V. (Nizozemí), CNet Svenska AB (výzkum a
vývoj
ICT, Švédsko), TMB-Ferrocarril Metropolita de Barcelona SA
(provozovatel barcelonského metra). Tento projekt, který byl zahájen v roce
2011, je spolufinancován ze 7. rámcového programu výzkumu a vývoje EU.
Cílem
projektu Seam4us je vývoj technologií pro optimalizaci řízení spotřeby
těchto subsystémů. Základem přitom bude zpracování dat z monitorování
spotřeby energie, údajů o prostředí a údajů o proudech cestujících a
následné modelování optimálního způsobu ovládání uvedených zařízení.
Projekt
předpokládá, že tímto způsobem bude možno dosáhnout až 5% úspor
netrakční energie. V podmínkách barcelonského
metra to znamená, při průměrné netrakční roční spotřebě jedné stanice
550 MWh, úsporu 2,7 MWh/rok.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další
informace zde
Přečtěte si také:
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
3.7.2014 Podpisem
smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v
realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu.
Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je
podzemní. 
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC
SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
22.5.2014 Jak byla v květnu 2014
informována světová veřejnost,
začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy
(maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková
délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h.
Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central
a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. 
29.4.2014
Provozovatel městské dopravy v rakouském Innsbrucku,
podnik IVB, seznámil v dubnu 2014 širokou odbornou veřejnost s
tramvajemi Bombardier Flexity, jejichž vnitřní i vnější osvětlení je
zajišťováno LED světelnými zdroji. První z těchto tramvají byla uvedena
do provozu na konci března 2014. 
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná
veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil
napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita
v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice
Automatizace
dopravy a Elektromobilita.
Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
9.5.2013
Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé
trakce do trakčního
vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního
vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se
však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili
přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo
pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát
výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u
hlubinných linek londýnského metra 

|