V japonském městě Namie-cho vznikne demonstrační
projekt vodíkové ekonomiky
11.9.2017
Namie-cho je zhruba dvacetitisícové město v japonské prefektuře
Fukushima. Ve spolupráci japonských průmyslových a energetických
společností Toshiba Corporation, Tohoku Electric Power Co., Inc. a
Iwatani Corporation by se do roku 2020 mělo proměnit v testovací
základnu pro tzv. vodíkovou ekonomiku, tedy využívání vodíku jako
bezemisního nosiče energie pro stacionární i mobilní využití. Odborná
veřejnost o tom byla informována v srpnu 2017.
Základní princip fungování tohoto zamýšleného projektu
je patrný z obrázku níže. Ústředním bodem celého systému bude 10MW
alkalický elektrolyzér pro výrobu vodíku, připojený jak k lokálním
obnovitelným zdrojům energie, tak rozvodné síti napájené ze vzdálených
obnovitelných i tradičních zdrojů. Vyrobený vodík bude dopravován do
stacionárních palivočlánkových zdrojů vyrábějící elektřinu pro místní
spotřebu, do vodíkových plnicích stanic pro palivočlánková vozidla a do
průmyslových závodů využívajících vodík pro vlastní výrobu elektřiny.
Celý proces bude řízen pomocí inteligentního systému, sledujícího
okamžitou i očekávanou spotřebu vodíku.

Hlavním cílem projektu je ověřit možnost využití vodíku
při zapojování nestálých obnovitelných zdrojů do výroby elektrické
energie. Při této příležitosti bude implementován nový řídicí systém
pro optimalizaci výroby a dodávky vodíku s jeho předpovídanou spotřebou.
Tento projekt bude realizován v kontextu s cíli japonské
energetiky, která předpokládá nárůst podíl obnovitelných zdrojů z 10,7
% v roce 2013 na 22 – 24 % v roce 2030. Vzhledem k nestálosti těchto
zdrojů se energetická síť neobejde bez dodatečných, řiditelných zdrojů
energie, jako je právě vodík, které pomohou tuto nestálost kompenzovat.
Projekt nyní získal podporu japonské vlády
prostřednictvím New Energy and Industrial Technology Development
Organization (NEDO), organizace pro podporu moderních energetických a
průmyslových technologií. Jak zmíněno výše, testování praktické
efektivnosti tohoto systému by mělo proběhnout ve fiskálním roce
2020.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
Toshiba Corporation
Další informace zde
Přečtěte si také:
11.4.2017
Long Island, součást amerického státu a metropole
New York, je ostrov s osmi milióny obyvatel těsně u amerického pobřeží.
O jeho zásobování elektrickou energií se stará společnost PSEG Long
Island. Od dubna 2017 dostává na základě smlouvy o nákupu elektřiny
místní distribuční síť ve správě této energetiky zajímavou ekologickou
posilu v podobě palivočlánkového energetického zdroje
SureSource 1500™ od společnosti FuelCell Energy. 
3.4.2017 Před
více než dvěma lety jsme na našem portále psali o
unikátním japonském projektu Fujisawa Sustainable Smart Town,
malém a
zcela novém smart
city v Japonsku,
projektovaném od začátku inženýrsky a udržitelně. V současné době je v
přípravě druhý podobný projekt, Tsunashima Sustainable Smart Town
(Tsunashima SST). Zahájení jeho provozu se očekává v roce
2018 
23.3.2017 Již
od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint.
Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 
21.3.2017 Skotské
město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota
Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský
magistrát. 
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015.
Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok
2016. 
3.1.2017 Na
mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
14.11.2016 Palivočlánkové
kogenerační jednotky megawattové řady
jako bezemisní zdroj elektřiny a tepla pro organizace a municipality
jsou na postupu ke své plné komercializaci. Kromě bezemisního provozu
je jejich předností i jejich rychlé vybudování. Důkazem je
palivočlánková kogenerační jednotka instalovaná ve výzkumném a
vývojovém areálu globální farmaceutické společnosti Pfizer
v Grotonu v
americkém státě Connecticut. Na začátku listopadu 2016 byla tato
kogenerační jednotka úspěšně uvedena do provozu. 
21.9.2016 Stacionární
palivočlánkové zdroje se rozvíjejí v podobě
mikrokogenerace
i
v megawattovém měřítku. Americký výrobce FuelCell Energy, jeden z
nejvýznamnějších dodavatelů na tomto trhu, oznámil v září 2016 vývoj a
vybudování takovéto palivočlánkové elektrárny ve městě Danbury v
americkém státě Connecticut. 
8.6.2016 Kromě
palivočlánkového parku Gyeonggi
Green Energy, prozatím
největšího na světě, se v Jižní Koreji rozvíjí palivočlánková
energetika v megawattovém rozsahu i v dalších energetických zařízeních.
Těch je nyní v zemi více než dvacet a jejich celkový výkon přesahuje
150 MW. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost,
nejnovějším z nich bude 20MW palivočlánkový park v hlavním městě
Soulu 
11.2.2016 Palivočlánková
elektrárna v německém městě Stade je v přípravě
od roku 2014. Na konci ledna 2016 byla tato elektrárna, využívající
jako zdroj energie alkalické palivové články, oficiálně uvedena do
provozu. Přitom dosáhla významných provozních výsledků a bylo získáno
množství potřebných dat pro další zdokonalování systému. 
15.1.2016 V
časopise PRO-ENERGY č. 4/2015 byl publikován analytický článek „Vodík
ve spojení s palivovými články začíná měnit energetiku a dopravu“ od
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, provozovatele našeho portálu. S plným,
redakčně neupraveným zněním tohoto článku nyní seznamujeme i čtenáře
našeho portálu. 
13.1.2016
Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady
nabývají stále více na zajímavosti nejen v administrativě a veřejných
službách, ale také v průmyslu. Důkazem toho je i připravovaná
palivočlánková kogenerační jednotka, která bude instalována ve
160hektarovém výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické
společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Jejím
dodavatelem je americký výrobce FuelCell Energy, který o tom začátkem
ledna 2016 informoval světovou odbornou veřejnost. 

|