CyberRail: pro větší kybernetickou bezpečnost drážní
dopravy
4.11.2016 Současná drážní doprava používá elektronické
zabezpečovací a řídicí systémy založené na komunikaci, jako je GSM-R
(Global System for Mobile Communications – Railway), tj. standard
bezdrátové komunikace určeným pro železniční aplikace, který je
součástí evropského systému řízení železniční dopravy ERTMS, nebo
CBTC. Jejich
infrastruktura je poměrně odolná vůči kybernetickým útokům hackerů.
Tyto technologie však fungují jen díky tomu, že jsou integrovány do
datových komunikačních sítí založených na internetu. Tím pádem pracují
na serverech odpovídajících těm, na nichž běží kterékoli jiné
internetové aplikace. A právě zde vidí experti na kybernetickou
bezpečnost riziko možných útoků a zneužití.
Toto riziko přitom není hypotetické: Koncem roku 2011
byla v USA zaznamenána kybernetická manipulace s železničním
zabezpečovacím zařízením. Ačkoli tato událost neměla dramatické
následky, ukázala na zranitelnost informačních technologií používaných
v drážní dopravě.
Odpovědí na riziko takovýchto kybernetických útoků je
CyberRail – řešení vyvinuté světovou společností Thales, zaměřenou na
bezpečnostní a obranné systémy (mj. i dodavatel technologie CBTC značky
SelTrac), a představené odborné veřejnosti v létě 2016.
CyberRail umí detekovat, vizualizovat a analyzovat
kybernetické útoky a hrozby těchto útoků a zároveň poskytovat včasnou
odpověď na tyto útoky a ohrožení. Senzory, jimiž je tento systém
vybaven, sledují velké objemy dat přenášené vnitřními komunikačními
systémy drážní organizace a shromažďují kritické informace o
abnormálních událostech – viz obrázek zde: 
V případě útoku může operátor okamžitě identifikovat typ
a místo události na svém displeji a iniciovat předdefinovaná
protiopatření.
CyberRail předchází nejen bezprostřednímu nebezpečí, ale
soustavně analyzuje provozní data, a dává tak celkový obrázek o
potenciálních slabých místech procesů v informačních technologiích na
kritické infrastruktuře – viz obrázek zde: 
Na základě rizikové analýzy, provedené ve spolupráci s
uživateli, tak může Thales dodat komplexní řešení pro zabránění
kybernetickým útokům v drážní dopravě nebo jejich hrozbě.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Obrázky ©
Thales Group
Další informace zde
Přečtěte si také:
24.10.2016
Inčchon (anglicky Incheon) je téměř třímiliónová
jihokorejská metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Od srpna
2016 je zde v provozu druhá linka metra, která – na rozdíl od první –
je řešena jako plně bezobslužná s využitím technologie CBTC. S jejími
podrobnostmi byla světová odborná veřejnost seznámena prostřednictvím
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP). 
23.8.2016 Již delší
dobu avizovaná celková automatizace linek v
bruselském metru, provozovaném městským dopravcem STIB, dostala na
začátku srpna 2016 konkrétní podobu: STIB podepsal rámcovou smlouvu s
francouzskou pobočkou italského výrobce Ansaldo STS, člena skupiny
Hitachi, na konstrukci, dodávku, instalaci, zprovoznění a údržbu
řídicího a zabezpečovacího systému
CBTC
včetně souvisejícího
vlakového dispečinku na linky metra 1,2, 5 a 6. 
15.8.2016
LTE (zkratka z anglického Long Term Evolution)
představuje technologii určenou pro vysokorychlostní internet v
mobilních sítích. LTE 4. generace neboli 4G LTE je charakterizován
přenosovou rychlost nad 1 Gb/s u statického zařízení a 100 Mb/s u velmi
rychle se pohybujícího mobilního zařízení. V současné době je vidět
snaha využít tuto technologii pro různé druhy komunikace v městských
dopravních systémech. 
7.6.2016 Ke světovým
městům, jejichž dopravní systémy využívají
řídicí
a zabezpečovací technologii CBTC,
se zařadí i Kuala
Lumpur, hlavní město Malajsie a jeho aglomerace čítající přes 7 mil.
obyvatel. Koncem května 2016 podepsalo dodavatelské konsorcium vedené
společností Bombardier smlouvu na dodávku CBTC na lince 2 nově
budovaného městského dopravního systému Klang Valley Mass Rapid Transit
(KVMRT). 
26.6.2016 Také hlavní
město Indie Dillí předpokládá při
rozšiřování své sítě metra jít cestou bezobslužného provozu se
zabezpečovacím a řídicím systémem
typu CBTC. Důležitým milníkem
v této strategii bylo oficiální představení testovacího vlaku pro linku
7 metra v Dillí v polovině května
2016. 
17.5.2016 Lehké
bezobslužné vlaky typu APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající
řídicí a zabezpečovací systém
CBTC, jsou provozovány
zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým
požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití –
podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy.
Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno
uvedené do provozu na letišti v Mnichově,
které
budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v
čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná
veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. 
27.4.2016 Kromě vlaků
městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický
řídicí a
zabezpečovací systém typu
CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 
24.2.2016 V únoru 2016,
nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi
linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz systémem
CBTC
se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské
rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti
Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy
RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části
města. 
14.10.2015 Po úspěšném
zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu
CBTC a
vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
22.2.2013 V naší rubrice Automatizace dopravy se velmi
často vyskytuje zkratka CBTC, používaná v souvislosti s automatickým
provozem vlaků. Podíváme se proto, jak tento systém funguje a proč s
jeho pomocí mohou jezdit vlaky, například v metru, bez ovládání
strojvedoucím nebo zcela bez strojvedoucích.

|