Ekologicky i efektivněji než diesel: Německá železnice
dostane palivočlánkové UPS
20.10.2015
Primárním impulsem pro zavádění a podporu zavádění
palivočlánkových technologií jsou ekologické aspekty. Postupně však
dochází v různých oblastech trhu s vodíkovými technologiemi k průlomu a
vedle ekologických aspektů začínají hrát roli také aspekty ekonomické.
Na našem portále jsme již v této souvislosti psali například o palivočlánkových manipulačních
vozíkách. Dalším příkladem je výměna dieselových
náhradních zdrojů elektrické energie (UPS) za palivočlánkové na německé
železnici. Začátkem tohoto významného projektu byla dohoda mezi DB
Bahnbau Gruppe GmbH („DB Bahnbau“) – servisní organizací Německé
železnice (DB) v oblasti traťového hospodářství – a německým
dodavatelem palivočlánkových technologií Proton Motor Fuel Cell GmbH
(„Proton Motor“).
Proton Motor standardně nabízí ve svém portfoliu pro
venkovní využití UPS s palivočlánkovým zdrojem energie v produktové
řadě PM-FC-UPS (viz foto) s moduly o průměrném výkonu 5 a 20 kW, který
lze krátkodobě (po dobu méně než 60 s) zvýšit o 20 %. Výstupní napětí
činí v prvním případě 230 V AC/50 Hz a ve druhém případě 3× 400 V AC/50
Hz. Základem těchto zařízení jsou palivočlánkové jednotky vlastní
konstrukce Proton Motor, používající technologii protonvýměnné membrány
a osazované do nejrůznějších aplikací tohoto výrobce.
Palivem je čistý vodík o tlaku 20 nebo 30 MPa, uložený
ve čtrnácti 50l ocelových nádržích o maximální kapacitě 15,4 kg vodíku
(při tlaku 30 MPa). V závislosti na dodávaném výkonu se doba provozu
zařízení na jedno naplnění nádrže pohybuje (za příznivých teplotních
podmínek) v rozmezí od 10 hodin při 20 kW po 72 hodin při 2,7 kW.
Zařízení je schopno pracovat v teplotním rozmezí od –30 do +40°C.
Pro DB Bahnbau dodá Proton Motor kompletní
kontejnerizované řešení zahrnující palivový článek, rozvaděč, chlazení
a systém UPS v rozsahu výkonů 6 – 250 kW. DB Bahnbau zajistí prodej
těchto energetických zdrojů samotné Německé železnici i dalším
zákazníkům mimo ni. Kromě toho se postará o přípravu místa, instalaci a
servis těchto zařízení.
Důvodem pro volbu palivočlánkových UPS byly na straně DB
nejen ekologické aspekty, ale i aspekty provozně ekonomické. Ve
prospěch tohoto řešení totiž hovořil nejen bezemisní provoz, ale i
vysoké náklady na údržbu u původních dieselových zdrojů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Proton Motor
Další informace zde
Přečtěte
si také:
16.10.2015
S unikátním českým pilotním projektem „Akumulace
energie
z OZE ve vodíku“, jehož hlavním nositelem je ÚJV Řež, jsme naše čtenáře
již dříve seznámili v článku V Řeži pomáhají urychlit nástup
„vodíkové“ ekonomiky. Na semináři
„Vodík – energie budoucnosti“, pořádaném v říjnu 2015 Hospodářskou
komorou ČR ve spolupráci s ÚJV Řež a Českou vodíkovou technologickou
platformou (HyTEP), byly prezentovány některé další zajímavé
podrobnosti. 
6.10.2015
Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí,
které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především
Německo,
Francie a
Velká
Británie. Významným
příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt
Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou
plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka
zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého
vodíku. 
21.9.2015
Evropský
projekt ene.field
na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal
v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná
veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových
mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním
provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé
Evropy.
17.9.2015 Japonská
automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. 
14.9.2015 Lodě
převážející zkazitelné zboží v chladicích
kontejnerech musí v přístavu často používat neekologické dieselové
agregáty pro pohon chladicích zařízení. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel
Cell“, jehož zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2015 v Honolulu,
ukazuje, že tohoto účelu lze dosáhnout ekologicky a hospodárně i pomocí
kompaktní, snadno přemístitelné palivočlánkové jednotky.
18.8.2015
Skotsko je, s ohledem na své geografické a
klimatické podmínky, region bohatý na větrnou energii. Není proto nijak
s podivem, že se zde rychle rozvíjí také zájem o energetické systémy,
které elektřinu z větrných zdrojů pomáhají ukládat do vodíku, dále
používaného v palivových článcích. Jedním z rozvojových projektů tohoto
druhu bude tzv. „Levenmouth Community Energy Project“ 
11.8.2015 Zatímco
Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i
v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v
oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým
výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou
energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce
palivočlánkových kogeneračních jednotek 
14.7.2015
Po roce výstavby byl na začátku července 2015 v
německém
Mainzu oficiálně zahájen provoz Energiepark Mainz, největšího zařízení
pro výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů na světě. Cílem projektu je
vývoj a testování zařízení tohoto typu, které umožňuje lépe pracovat s
obnovitelnými zdroji energie v elektroenergetické síti. 
26.6.2015
Americký výrobce palivočlánkových technologií pro
výrobu
elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května
2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově
v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky
bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné
aplikace, spolu s teplem a elektřinou. 
18.6.2015 Česká
republika a Německo navázaly oficiální spolupráci
v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok
pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k
pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z
německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z
nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. 
18.5.2015 Konsorcium
společností vedené výrobcem palivových článků
Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy
palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v
Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt,
prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle
plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. 
30.3.2015
Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného
výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na
akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům
připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou
nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo
udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny.
26.3.2015
V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce
alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji
projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a
Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v
jihokorejském Daesanu. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání,
dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 

|