Energiepark Mainz: největší projekt „power-to-gas“
zahájil provoz
14.7.2015
Po roce výstavby byl na začátku července 2015 v
německém
Mainzu oficiálně zahájen provoz Energiepark Mainz, největšího zařízení
pro výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů na světě. Cílem projektu je
vývoj a testování zařízení tohoto typu, které umožňuje lépe pracovat s
obnovitelnými zdroji energie v elektroenergetické síti.
Fungování systému „power-to-gas“ ve „vodíkové ekonomice“
ukazuje schéma na obrázku.

V rámci projektu Energiepark Mainz je využívána energie
větrných elektráren, dosahujících maximálního výkonu 6 MW. S její
pomocí je ve třech elektrolyzérech od společnosti Siemens,
využívajících technologii protonvýměnné membrány (PEM),
vyráběn z
vody čistý vodík. Každý z elektrolyzérů má maximální výkon 2 MW, což je
dosud největší výkon u elektrolyzérů tohoto typu na světě – zařízení s
PEM membránou se dosud využívala pro výkony řádově nižší.
Vodík je stlačován pomocí ionického kompresoru od
společnosti Linde. Na rozdíl od
běžných pístových kompresorů používá tato technologie válce naplněné
iontovými tekutými solemi, které se nevypařují a nemísí s vodíkem,
eliminují mechanické opotřebení a problémy s těsněním uvnitř válce. To
vede k vyšší energetické efektivnosti plnění a spolu se sofistikovaným
bezpečnostním systémem a dálkovou diagnostikou zajišťuje rovněž tichý a
bezpečný chod.
Vodík lze pak přeměňovat zpět na elektřinu v palivových
článcích, ale také ukládat do zásob plynu a následně využít v plynových
elektrárnách nebo kogeneračních jednotkách, případně jinak využívat v
průmyslu (viz článek o trojitě generačním zařízení
společnosti FuelCell
Energy na
našem portále).
Celé zařízení doplňují nádrže na vodík a rozvodna.
Energiepark Mainz je společným projektem energetiky
Stadtwerke Mainz, univerzity Hochschule RheinMain a výrobních
společností Siemens a Linde. Je spolufinancován částkou cca 17 mil. € z
rozpočtu Spolkového ministerstva pro hospodářství a energetiku v rámci
finanční iniciativy Energiespeicher (zásobník energie).
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto a
schéma © Energiepark Mainz
Další informace zde 
Přečtěte
si také:
26.6.2015
Americký výrobce palivočlánkových technologií pro
výrobu
elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května
2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově
v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky
bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné
aplikace, spolu s teplem a elektřinou. 
18.6.2015 Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci
v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok
pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k
pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z
německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z
nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. 
20.5.2015 Zajímavé a efektivní propojení konvenčních a
obnovitelných zdrojů ve formě tzv. hybridní elektrárny je od poloviny
května 2015 v pilotním provozu v závodě společnosti General Electric v
Berlínské čtvrti Marienfelde. Tato elektrárna kombinuje 600kW
fotovoltaický zdroj a 400kW kogenerační jednotku poháněnou plynovým
spalovacím motorem. 
18.5.2015 Konsorcium společností vedené výrobcem palivových článků
Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy
palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v
Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt,
prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle
plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
30.3.2015
Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného
výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na
akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům
připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou
nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo
udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny.
26.3.2015
V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce
alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji
projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a
Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v
jihokorejském Daesanu. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání,
dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
3.10.2014
O produktech dánské firmy Serenergy, specializované
na
technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v
souvislosti se stacionárními aplikacemi i
s
využitím
metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů
QBEAK.
V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti
svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3
Rack, určených pro široké využití
12.9.2014 Jak v srpnu 2014
informovala Evropská vodíková asociace
(EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o
elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek.
Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní
produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále
je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V
jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické
účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 
18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice pro palivočlánková vozidla byly
až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních
projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu.
V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde
Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových
plnicích stanic. 
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek 
15.1.2013 Evropská
unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a
využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho
dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické
spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako
revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv.
mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP
nebo micro-CHP.

|