Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















TrainScanner „oskenuje“ vlak a určí nároky na údržbu

4.5.2016 Zefektivnění údržby, a tím snížení provozních nákladů a zvýšení disponibility zařízení, je imperativem snad ve všech odvětvích průmyslu a služeb. Zajímavé zařízení pro železniční vozidlový park pod názvem TrainScanner vyvinula společnost Alstom. Tento monitorovací portál byl úspěšně otestován na vlacích typu Pendolino britské dopravní společnosti Virgin Trains v Manchesteru a jak byla v dubnu 2016 informována odborná veřejnost, připravuje se nyní jeho následovník.

Monitorovací portál TrainScanner (viz foto) je hlavní součástí komplexního řešení firmy Alstom zvaného HealthHub. Toto řešení je zaměřeno na prediktivní údržbu, kdy automaticky umožňuje určit stav vozového parku, dopravní cesty a zabezpečovacího zařízení. Přitom jsou určeny komponenty, které je třeba opravit nebo vyměnit, a stanoví datum, kdy je tak nutno učinit. Následně jsou v pravý čas dodána potřebná množství materiálu a personál údržby může pracovat velmi rychle, čímž zvýší disponibilitu vozového parku. Kromě toho je výsledkem 15% snížení spotřeby materiálu pro údržbu.

Kromě portálu TrainScanner zahrnuje řešení HealthHub také například dálkové monitorování vlaků TrainTracer, sledující v reálném čase všechny palubní systémy vlaku, nebo senzory teplot a vibrací pro ložiska kol. U pevných zařízení jsou to zejména systémy monitorování kolejí a trakčního vedení a monitorování zabezpečovacího zařízení. Součástí HealthHub mohou být případně další speciální diagnostická zařízení.

Vlak je na příjezdu do TrainScanneru identifikován pomocí RFID technologie (radiofrekvenční identifikace pomocí mikročipů). Při průjezdu vlaku portálem jsou sledována kola, brzdy a pantograf a kontrolována celistvost vlaku. TrainScanner následně automaticky analyzuje data získaná systémem měření na bázi laseru nebo 3D kamer. Přitom shromažďuje informace o stavu určitého vybavení vlaku a následně predikuje jeho zbývající provozní životnost. Data jsou umístěna na cloudu Alstomu.

Druhý TrainScanner bude dodán do depa v Oxley poblíž Wolverhamptonu, opět na hlavní trati vedoucí po západním pobřeží Velké Británie. Od svého předchůdce se liší svojí konstrukcí, která je celkově lehčí a spolehlivější a nadto je řešena tak, aby instalace zařízení byla snazší a méně náročná. Tato konstrukce například umožňuje kalibrování kamerových jednotek ještě ve výrobě, čímž se zkrátí doba jejich osazování a zprovoznění. Celé zařízení je vybaveno kolejovým pojezdem, což zmenší rozsah nutných stavebních prací při jeho instalaci v depu na polovinu.

Situace, kdy bude mít dopravce Virgin Trains na jedné hlavní trati ve dvou z pěti dep tato zařízení, umožní monitorovat každou soupravu Pendolino v průměru jednou za pět dní. Tím se velmi zpřesní průběžné informace o jejím stavu, a následně i plány pro efektivně prováděnou prediktivní údržbu.

Alstom předpokládá, že TrainScanner by se mohl na základě svých úspěšných výsledků, prosadit i u jiných železničních dopravců po celém světě. Je přitom zřejmé, že podobné řešení může být velmi efektivní nejen u vlaků celostátní železnice, nýbrž v jakémkoli dopravním systému nebo v průmyslovém procesu, jehož součástí je doprava.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Alstom

Další informace včetně videoprezentace TrainScanner zde a také zde

Přečtěte si také:

CBTC na letišti: Terminál 2 mnichovského letiště obsluhují automatické vlaky

27.4.2016 Kromě vlaků městských a příměstských rychlodrah se strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický řídicí a zabezpečovací systém typu CBTC hojně používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 


„Truck platooning“ zlepší bezpečnost a plynulost provozu i životní prostředí

19.4.2016 Shluky kamionů nepravidelně se sunoucích, blokujících provoz a navzájem se předjíždějících jsou noční můrou snad všech řidičů. Odpovědí na tento problém je iniciativa „European Truck Platooning Challenge“ spočívající ve využití současných informačních a komunikačních technologií pro poloautomatické řízení nákladních automobilů jedoucích v sevřeném útvaru – „platoonu“, tedy vlastně konvoji. První demonstrační jízda šesti „platoonů“ z různých evropských měst byla úspěšně zakončena začátkem dubna 2016 v nizozemském Rotterdamu. 


CBTC na nejužším metru světa: Glasgow Subway bude bezobslužná

31.3.2016 Metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow, nazývané Glasgow Subway, je v mnoha ohledech raritou. Se svojí historií sahající do roku 1896 je třetím nejstarším metrem na světě. Tvoří jej jediná okružní linka dlouhá 10,4 km s 15 stanicemi. Jak byla na začátku března 2016 informována odborná veřejnost, toto metro bude během následujících let rekonstruováno na bezobslužný provoz s řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC. 


Kodaňská S-Bane: další CBTC na městské a příměstské železnici

29.3.2016 Na konci února 2016, krátce poté, co byla v Paříži zahájena konverze linky E městské a příměstské rychlodráhy RER na zabezpečovací systém CBTC, byl uveden do provozu první úsek kodaňské městské a příměstské druhy S-Bane rovněž rekonstruovaný na automatický provoz s CBTC. Podobně jako v případě RER jde prozatím o provoz se strojvedoucími, uvažuje se však i o budoucí přeměně na plně bezobslužný provoz. 


Effidence 4Mob Plus: robotický vozík pomáhá handicapovaným cestujícím na nádraží

7.3.2016 Francouzské železnice (SNCF) začaly v únoru 2016 testovat na nádraží Paris Est velmi užitečnou pomůcku pro handicapované cestující a jejich asistenta. Je jí robotický vozík na zavazadla vybavený senzory, který automaticky sleduje zaměstnance zákaznického servisu pomáhajícího nepohyblivým nebo málo pohyblivým cestujícím. 


Pařížská městská rychlodráha RER dostane CBTC nové konstrukce

24.2.2016 V únoru 2016, nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz systémem CBTC se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části města. 


Bezobslužné metro ve Francii: Siemens provádí konverzi v Paříži a rozšiřuje kapacitu v Toulouse

29.1.2016 Leden 2016 je díky podepsaným dodavatelským smlouvám významným milníkem v rozvoji bezobslužného provozu městských rychlodrah ve Francouzských městech Paříž a Toulouse. V Paříži dojde ke konverzi linky 4 metra na bezobslužný provoz a v Toulouse se kapacita linky A zdvojnásobí. V obou případech jde o vlaky na pneumatikách a v obou případech přitom hraje významnou roli systém CBTC od společnosti Siemens. 


Connected cars: automobily „vidí“ za kopec a za zatáčku

8.12.2015 O širokých možnostech využití internetu věcí v automatizaci dopravy jsme na našem portále nedávno psali v článku Internet věcí: nejen Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita. Společnost Bosch Group, tradiční dodavatel inteligentních systémů pro automobilový průmysl, začátkem prosince předvedla široké odborné veřejnosti, jak pomocí internetu věcí spolu dokážou v provozu komunikovat osobní automobily, přičemž využívají již hotová průmyslová řešení. Hovoříme tak o systému propojených vozidel či propojených automobilů („connected vehicles“, „connected cars“) 


Zpráva UITP: téměř každé čtvrté metro ve světě má aspoň jednu automatickou linku, převládá CBTC

2.12.2015 Na konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva všech čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267: 


Internet věcí: nejen Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita

21.10.2015 O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy


Reverzibilní měnírna a CBTC: integrované technologie pro linku 2 panamského metra

14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve středoamerickém Panama City, vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a TSO. 


Inteligentní železniční nákladní vozy: cesta k zefektivnění logistiky

15.5.2015 Zboží přepravované v nákladních vlacích často absolvuje velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování, které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a zefektivnit tak celkový logistický řetězec 


Pilotní projekt inteligentních parkovacích systémů podpoří koncept smart city

16.3.2015 Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA, specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i nadbytečné emise z provozu automobilů.


Automobil Audi D7 bez řidiče ze San Francisca do Las Vegas

12.1.2015 Na začátku ledna 2015 proběhla v USA pozoruhodná demonstrace automatizační techniky pro osobní automobily. Prototypové vozidlo Audi A7 ujelo v provozu bez řidiče po silnicích státu Kalifornie a Nevada celkem 550 mil (885 km) ze San Francisca na výstavu Consumer Electronics Show v Las Vegas. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services