Singapur bude testovat autonomní elektrobusy standardní
délky, technologii dodá Volvo a ABB
23.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob
se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle
tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy – viz
například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se
však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m.
Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém
programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a
elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University
(NTU) v Singapuru. Dodavatelem nabíjecí infrastruktury bude společnost
ABB. 
Program je součástí iniciativy singapurského Úřadu pro
pozemní dopravu (LTA), směřující k vytváření nových řešení pro budoucí
udržitelnou městskou dopravu. Podle plánů LTA by již v roce 2022 měly v
různých oblastech Singapuru jezdit samořiditelné elektrobusy. Podle
předpokladů univerzity NTU by v roce 2050 mohla až polovina veškeré
motorové dopravy v Singapuru být provozována autonomními vozidly.
Pro společný projekt dodá Volvo dva své standardní
elektrobusy Volvo 7900 Electric.
NTU do těchto elektrobusů zabuduje svoji technologii pro
autonomní řízení. Navigace těchto autonomních elektrobusů bude
kombinovat systém GPS, používaný například u autonomních elektrických
minibusů ve výše zmíněném Bad Birnbachu, a navigaci pomocí lidarových
technologií, používanou například u britského projektu GATEway. Technologie
pro navigaci bude doplněna technologiemi pro autonomní ovládání vozidla
a jeho pohonu.
Tyto společně vyvinuté autonomní elektrobusy dorazí do
Singapuru začátkem roku 2019.
První ze dvou těchto autonomních elektrobusů bude
provozován na nové singapurské testovací základně pro autonomní vozidla
CETRAN*, která byla otevřena v listopadu 2017. Výzkumní pracovníci z
NTU zde budou moci v izolovaném prostředí studovat, jak autonomní
elektrobus a ostatní účastníci silničního provozu vzájemně reagují v
různých podmínkách.
Druhý elektrobus bude testován v autobusové garáži v
partnerství s provozovatelem veřejné dopravy SMRT. Cílem je prověřit,
jak je autonomní elektrobus schopen v plně automatickém režimu dobíjet
baterie a provádět různé manipulační jízdy, například do myčky nebo k
zaparkování.
Autonomní elektrobusy v Singapuru budou průběžně
dobíjeny v nabíjecí stanici typu HVC 300P od ABB výkonem až
300 kW, využívající standard OppCharge s
pantografem spouštěným z pylonu na ližiny ve střeše elektrobusu. Tento
standard, využívaná již v Evropě a zkoušený také na severoamerickém
kontinentu, nyní expanduje také do asijských zemí.
Předpokládá se doba nabíjení cca 3 – 6 minut. Dvě tyto nabíjecí stanice
dodá ABB koncem roku 2018.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB
Volvo
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 
10.11.2017 Automatické
elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá
autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní
„třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné
– viz zpráva UITP.
Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB. 
3.10.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument
určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich
okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje
zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní
strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech. Na pomoc
jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017
umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
25.7.2017 Jedním z
vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové
dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince
na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017
spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 
20.6.2017 Automatické
elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi
Automotive 
13.4.2017 V
dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway
do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt
GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

20.1.2017
Automatická vozidla bez řidiče ve
městech, pro něž se vžil název „autonomní
vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles:
a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla
potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve
městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. 
16.11.2016 Nejstarším
provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické
minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
19.10.2016 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. 
29.8.2016 Projekty
zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2
v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského
projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|