Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články červenec – září 2019
12.9.2019 Při
řešení krizové situace mohou mít důležité informace bez nadsázky cenu
lidských životů. Moderní technologie k tomu nabízejí zajímavé
příležitosti, zvláště pokud jejich provozovatelé efektivně
spolupracují. Důkazem jsou Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) a
Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje (HZSPK), které začátkem září
2019 propojily své informační systémy a jejich spolupráce se tak
výrazně zefektivní.

11.9.2019 Tramvaj je
kolejové vozidlo se všemi fyzikálními zákonitostmi, které k provozu
kovových kol na kovových kolejnicích patří. Ne všichni účastníci
silničního provozu si to však uvědomují. Výsledkem bývají vážné kolize.
Pro jejich prevenci provádí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od září
2019 další testy antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské
firmy Mobileye.

3.9.2019 Společnost
Teco a.s. (tradiční partner konferencí
Smart city v praxi pořádáných provozovateli
tohoto portálu – pozn. red.) přichází v srpnu 2019 s komplexním
technickým řešením pro nabíjení elektromobilů. „Mozkem“ tohoto řešení
je unikátní řídicí systém Tecomat Foxtrot, s nímž se již mohli seznámit
uživatelé nejrůznějších aplikací doslova po celém světě.

30.8.2019 Inteligentní
světelná signalizace a související infrastruktura nabízí zajímavé
příležitosti, jak zvýšit bezpečnost dopravního provozu ve městech. Již
dávno to není pouze záležitost velkých měst. Od srpna 2019 se o jejích
přednostech mohou přesvědčit i obyvatelé dvanáctitisícového Vysokého
Mýta v Pardubickém kraji.

28.8.2019 Kvalitní
vysokorychlostní připojení k internetu je jednou z důležitých podmínek
rozvoje moderních měst a obcí. Problémem může být jeho infrastruktura u
města obcí, jejichž velikost nepřesahuje 5 tisíc obyvatel – u ostatních
lze předpokládat, že zde už existuje. Právě na tato malá sídla se proto
od srpna 2019 zaměřilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve snaze
ověřit, zda je v dané oblasti dostupné připojení k optické páteřní,
přípojné, distribuční nebo přístupové síti.

27.8.2019 Diesel-hybridní
pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva
do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje
diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo
a Solaris
je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem
diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.

23.8.2019 Města a obce
mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení díky
společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v
chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro
ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od
1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat
za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím
přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k
úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S
tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které
chceme v tomto článku rovněž upozornit.

22.8.2019 Superkapacitorové
elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního
partnera připravované konference
Elektrické autobusy pro město VIII organizované
provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé,
kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v
červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní
lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k
plné spokojenosti všech zúčastněných.

19.8.2019 Hluk
z dopravy, včetně dopravy kolejové, představuje věčný problém pro
stávající a nově budované dopravní systémy všude tam, kde trasa
prochází obytnou zástavbou. O to hůře, že často pouhé obavy rezidentů z
možného hluku dokážou zablokovat jinak celospolečensky užitečný
projekt. Na pomoc přichází německá technologická firma SoundPLAN GmbH
se svým softwarovým produktem SoundPLAN®. S jeho
využitím pro železniční projekty byla odborná veřejnost seznámena v
srpnu 2019. Ukazuje, jak s pomocí tohoto software lze modelovat šíření
hluku, a následně plánovat účinná protiopatření.

12.8.2019 Realizace
„chytrých sítí“ – smart grids,
je podporována také v České republice. Svědčí o tom V. výzva programu
podpory Smart Grids I. (Distribuční sítě) na spolufinancování projektů
podporujících smart grids z Operačního programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost (OP PIK), kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a
obchodu ČR na konci července 2019.

9.8.2019 Sdílené
elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst.
Problematický efekt
elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny,
po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z
americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v
srpnu 2019.

5.8.2019 Skotský
Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset
palivočlánkových autobusů Van Hool a od února
2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři
a další veřejné služby. Park palivočlánkových
autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v
charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla
informována v červenci 2019.

2.8.2019 Americký
výrobce stacionárních palivočlánkových jednotek FuelCell Energy není
čtenářům našeho portálu jistě neznámý – zajímavosti z úspěšného provozu
jeho palivočlánkových elektráren a kogeneračních jednotek průběžně
sledujeme, viz například nedávné poznatky z palivočlánkové
kogenerace v korejském Inčchonu. Až dosud se
však tento výrobce zaměřoval především na americký a asijský trh. V
červenci 2019 oznámil odborné veřejnosti, že své submegawattové
palivočlánkové jednotky řady SureSource 250 a SureSource 400 o výkonech
250 a 400 kW opětovně nabídne také na evropském trhu.

31.7.2019 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace
svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních
autobusů. Po úspěšném
zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl
koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu
srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že
jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory.

30.7.2019 Jedním
z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019. 
26.7.2019 Akademie
výtvarných umění (AVU) realizuje unikátní projekt energetického
hospodářství budov, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci
2019. Jako první v Česku se zde kombinuje metoda energetických úspor se
zárukou (EPC) s dotacemi podle nových pravidel Operačního programu
životní prostředí (OPŽP). Poskytovatelem projektu je společnost ENESA –
dodavatel energetických staveb a poskytovatel energetických služeb
metodou EPC, který je dceřinou společností ČEZ ESCO. 
24.7.2019 Společnost ABB je v
ČR v souvislosti s elektrobusy známá především jako dodavatel
kapacitního zásuvkového dobíjení (viz například projekt
v Trutnově) i
jako dodavatel a propagátor průběžného dobíjení pantografovou konzolí
evropského standardu OppCharge, spouštěnou z pylonu na ližiny ve střeše
elektrobusu (českým průkopníkem této technologie s
nabíjením od firmy
Heliox je Dopravní podnik Ostrava). ABB nyní
přichází s dalším
standardizovaným systémem rychlého průběžného dobíjení – čtyřpólovou
střešní konzolí, známou jako „systém
Schunk“ a používanou například v
polském Krakově. Pod obchodním názvem Panto Up
představila tento
produkt v červnu 2019. 
23.7.2019 Detailní
videodohled a zároveň maximální soukromí lidí v záběrech – to je
problémem řady dohledových systémů v nejrůznějších oblastech, jehož
řešením se zabývají moderní informační technologie. Příkladem takovéto
technologie je aplikace AXIS Live Privacy Shield – videoanalytický
software pro kamery, která nabízí maskování pohybu osob a objektů v
reálném čase v celém zorném poli kamery, a to i při plné snímkové
frekvenci. Odborná veřejnost byla s touto aplikací seznámena koncem
června 2019. 
19.7.2019 Konkurence
na železnici bezesporu přispívá zlepšení celkové kvality služeb. Má
však i svou odvrácenou stránku v podobě různých jízdenek od různých
dopravců. Problém, který v městské a příměstské dopravě řeší
integrované dopravní systémy, by měla v železniční přepravě cestujících
(regionální i dálkové) vyřešit jednotná jízdenka, resp. jednotný tarif
pro přepravu cestujících na železnici v ČR. V červenci 2019 byl k tomu
učiněn další důležitý krok: Poslanci projednali zákon o drahách, který
umožňuje právě zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy
ČR navíc pokročilo v přípravě jedné jízdenky tak, že železniční
dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k
tomuto systému, a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních
odbavovacích systémů, aby mohl být systém spuštěn již v roce 2020. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47
|