SmartHouse na moři = Gunboat + Foxtrot
7.1.2016 Jeden z desetitisíců již vyrobených systémů Tecomat
Foxtrot se v roce 2013 stal základním vybavením katamaranu třídy
Gunboat 66 pojmenovaným SLIM. Stalo se tak v loděnicích v Kapském Městě
v Jižní Africe. Odtud pak přeplul přes Atlantik do Karibské oblasti a
od té doby se pohybuje na východním pobřeží Spojených států.
Gunboat 66 – SLIM
66 stop dlouhý katamaran řídy Gunboat nazvaný SLIM je
určený pro závody kolem světa a postavili jej na objednávku v Jižní
Africe. Závodní katamaran je odlehčen na zlomek hmotnosti jakékoliv
srovnatelné cestovní lodi obdobného rozměru při zachování všech
přísných bezpečnostních standardů. V kooperaci s firmou Capi2 Nederland
BV, která vybavila katamaran kompletně elektro zařízením, LED
osvětlením a čerpadly, firma B&R Design BV navrhla kompletní
ovládání jachty přes fixní 10" dotykový panel a zároveň přes iPad
odkudkoliv z lodi.

Systém Foxtrot do katamaranu SLIM instalovali v jeho
rodném městě – Cape Town.
Foxtrot – Gunboat 66
Systém Tecomat Foxtrot na palubě byl kompletně
naprogramován v Holandsku. V Jižní Africe jej stavitelé lodi samostatně
namontovali do katamaranu. Poté firma B&R Design na dálku přes
internet aplikační program doladila. Katamaran vyplul pod vlajkou
Marschallových ostrovů z „rodného“ Kapského Města na svou první
šestiměsíční plavbu přes Atlantik do Karibiku a dál do Severní Ameriky
v listopadu 2013. Ještě během první plavby byly na vzdálenost 5000 mílí
v rámci opravdu vzdálené podpory koncového zákazníka, party pěti
sportovních mořeplavců a jedné mořeplavkyně, upraveny poslední detaily. 
Systém Foxtrot má neustále pod kontrolou veškeré
technické vybavení lodi.Pod kontrolou přes WEB stránky je kompletní síť 230V
včetně spotřebičů, navijáky stěžně, palubní přístroje a komunikace.
Posádka má na jednom místě přehled o vodě a palivu včetně ovládání
čerpadel.Dále jsou pod kontrolou všechna světla v kabině i v
podpalubí, klimatizace i chladničky a mrazáky a na konec i speciální
vybavení –12V zásuvky.
Ing.
Jaromír Klaban, Teco
Foto ©
Travis McGarry
Více informací a videa zde 
Přečtěte si také:
9.12.2015 Program
odborné konference Smart city v praxi, která se bude konat 15.
března 2016 na Výstavišti Brno jako doprovodný program veletrhu AMPER
2016, je již z velké části připraven.
Podívejte se zde 
4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
27.11.2015
Město Woodbridge v americkém státě Connecticut bude
mít od konce příštího roku v provozu unikátní energetický systém:
energetickou mikrosíť s palivočlánkovým zdrojem energie. V listopadu
2015 k tomu byla podepsána smlouva mezi energetickou distribuční
společností United Illuminating Company a městem Woodbridge. 
26.11.2015 Jednou z důležitých oblastí, kde informační technologie
mohou usnadnit život handicapovaným občanům, je jejich mobilita. Za
tímto účelem probíhá evropský projekt SIMON, který v listopadu 2015 dal
v rámci pilotního provozu k dispozici handicapovaným občanům svoji
aplikaci zvanou SIMON Mobile. 
2.11.2015 Písek, historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel,
je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city. V červenci 2015
město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha
Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu,
Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření
tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider Electric 
23.10.2015
Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční,
kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě.
Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v
Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného
letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový
palivový článek. 
16.10.2015
S unikátním českým pilotním projektem „Akumulace
energie
z OZE ve vodíku“, jehož hlavním nositelem je ÚJV Řež, jsme naše čtenáře
již dříve seznámili v článku V Řeži pomáhají urychlit nástup
„vodíkové“ ekonomiky. Na semináři
„Vodík – energie budoucnosti“, pořádaném v říjnu 2015 Hospodářskou
komorou ČR ve spolupráci s ÚJV Řež a Českou vodíkovou technologickou
platformou (HyTEP), byly prezentovány některé další zajímavé
podrobnosti. 
13.10.2015 Tento
příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi
racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z
partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných
zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále
ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních
technologií od konkrétních dodavatelů.
První, říjnové
vydání bulletinu je ke stažení zde 
6.10.2015
Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí,
které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především
Německo,
Francie a
Velká Británie. Významným
příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt
Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou
plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka
zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého
vodíku. 
5.10.2015
Evropský projekt iCity pro rozvoj
konceptu smart city, který průběžně sledujeme na našem portále, představil v létě 2015 osm
fungujících informačních aplikací v italském Janově (italsky: Genova),
usnadňujících každodenní život občanům a návštěvníkům tohoto
inteligentního města v nejrůznějších oblastech. 
23.9.2015
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|