Metro v Santiagu de Chile: druhé bezobslužné metro s
CBTC na jihoamerickém kontinentě v provozu
21.11.2017 Latinská Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu
další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po lince 4 metra
São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve
avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile.
Linka 6 spojuje konečné stanice Cerrillos a Los Leones.
Je 15,3 km dlouhá, v celé délce vedená pod zemí a je zde 10 stanic,
vybavených nástupištními stěnami s dveřmi. Jízda mezi konečnými
stanicemi trvá tímto metrem 19 minut, což představuje zkrácení cestovní
doby o 60 %.
Na lince je provozováno 15 pětivozových souprav o
přepravní kapacitě 1 285 cestujících a maximální rychlosti 80 km/h.
Jezdí po kovových kolejnicích a napájeny jsou ze svrchního trakčního
vedení o napětí 750 V DC.
Technologii CBTC dodal Thales. Jde o osvědčený systém
SelTrac, který se v Evropě uvedl na vůbec prvním projektu tohoto druhu
– londýnské Docklands Light Railway. Tato
technologie umožňuje špičkový interval mezi spoji až 90 s.
Celý projekt začal koncem listopadu 2013, kdy
španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales uzavřelo smlouvu
na dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku
3 a 70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené
linky. Celková hodnota této dodávky je 541,9 mil. US$, tedy cca 12 mld.
Kč.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
UITP Observatory of Automated Metros
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
4.10.2017 Jihokorejské hlavní město Soul má od září 2017 své první
podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně
bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13
zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice
Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000
cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km
tratí 
23.6.2017 Provoz metra
bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné
přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě.
Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra
uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých
vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla
na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky
zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. 
20.6.2017 Automatické
elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi
Automotive 
18.5.2017 Zhruba
před rokem jsme našim čtenářům představili
koncept internetu věcí, služeb a lidí
(IoTSP) na železnici od
společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty
náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet
vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož
skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku
zvanou Digital Rail Services 
13.4.2017 V dubnu 2017
vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway
do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt
GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. 
7.4.2017 Metro s
provozem bez strojvedoucích se stává stále
běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017
informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim
připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního
úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK
Line). 
20.1.2017
Automatická vozidla bez řidiče ve
městech, pro něž se vžil název „autonomní
vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles:
a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla
potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve
městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. 
13.1.2017 Historie
vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem
CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. 
16.11.2016 Nejstarším
provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické
minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
28.6.2016 Jedním ze
světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický
řídicí a zebezpečovací systém
CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní
síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia,
bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla
podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou
samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. 
27.4.2016 Kromě vlaků
městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický
řídicí a
zabezpečovací systém typu
CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 

|